הצוללת | פודקאסט

פורטנייט מול אפל וגוגל: מי ימצמץ ראשון

אפל וגוגל גוזרות קופון שמן באמצעות חנויות האפליקציות שלהן - 30% מכלל ההכנסות של המפתחים • באפיק גיימס, שפיתחה את המשחק הפופולרי פורטנייט, יצאו למלחמה נגדן • "הצוללת של גלובס" עושה סדר בסכסוך, שרלוונטי לא רק לעולם הגיימינג • האזינו

פורטנייט / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
פורטנייט / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

האירועים הכלכליים והחברתיים שמקיפים אותנו הם לפעמים מעין סיפור אחד בהמשכים. מורכבים, עתירי ניואנסים, אינטרסים ואותיות קטנות. לפעמים כל מה שצריך כדי להבין אותם, זה לצלול לעומק ולספר את הסיפור מההתחלה. לפעמים גם אפשר להנגישו באמצעות זווית אחת, אבל אחרת. זו הייתה המטרה של פודקאסט "הצוללת" שהושק ב"גלובס" לפני כשנה. והיום, אחרי עשרות פרקים, עשרות אלפי מאזינים ותגובות רבות החלטנו להרחיב אותו גם ליתר הפלטפורמות של "גלובס". מעתה בכל סוף שבוע, נהיה גם עם גרסה כתובה של "הצוללת". מבטיחים לצלול לעומק

מוזמנים להאזין ולעקוב אחר הפודקאסט בספוטיפיי, באפל פודקאסטס , בגוגל פודקאסטס או באפליקציה האהובה עליכם בהעתקת כתובת ה-RSS

בשבוע שעבר הוציאה אפיק גיימס, החברה שמאחורי פורטנייט, סרטון פרסומת חדש. בסרטון האנימציה רואים אישה רצה בין שורות של צופים שיושבים מול מסך ענק, שעליו נואמת מין דמות של תפוח עם ביס, כשביד שלה כלי נשק בסגנון של פורטנייט: מין פטיש בצורת ראש של חד קרן. היא זורקת אותו אל המסך, ומפוצצת אותו. ואז מופיעות כתוביות: אפיק גיימס יצאה נגד מונופול חנות האפליקציות.

הסרטון כולו הוא מחווה מתריסה לאחת הפרסומות המפורסמות אי פעם, הפרסומת שחברת אפל - שהסמל שלה הוא כמובן תפוח נגוס - העלתה בסופרבול בשנת 1984. אפל הייתה אז היתה המרדנית שיוצאת נגד אימפריית המחשבים האישיים, אבל 36 שנים עברו - ואפל מוצאה את עצמה בתפקיד המונופול הדורסני. אפיק גיימס החליטה להילחם ב"מס אפל", הנתח שגוזרת ענקית הטכנולוגיה, וכמוה גם חברת גוגל, מההכנסות של מפתחי האפליקציות שמגיע ל-30%. האם אפל וגוגל אכן גוזרות קופון גבוה מדי, מי צפוי להיות זה שיתקפל ולמה זה בכלל צריך לעניין את הציבור הרחב?

פרת המזומנים של הענקיות

משתמש שרוצה להוריד אפליקציה חייב לעבור בחנויות האפליקציות של אפל וגוגל, ששולטות על מערכות ההפעלה של הסמארטפונים בעולם. אפל וגוגל לוקחות 30% מהתשלום של המשתמשים בעבור הורדת אפליקציות בתשלום, אך לא רק: הן גם גובות את אותו נתח מתשלומים של המשתמשים בתוך האפליקציה.

לצורך העניין, המודל העסקי של פורטנייט מבוסס על אפליקציה חינמית ועל כך שהשחקנים יוציאו כסף על שדרוגים במשחק. אפל וגוגל למעשה מכניסות יד עמוק לתוך הכיס של אפיק גיימס ולא מסתפקת בתשלום חד פעמי. לפי דיווחים, פורטנייט סיפקה לאפל הכנסות של 360 מיליון דולר בשלוש השנים האחרונות. כלל המכירות בחנות האפליקציות של אפל הגיעו בשנה שעברה ל-56 מיליארד דולר, כך שבחישוב גס, החלק של אפל הגיע ל-18 מיליארד דולר.

אפל וגוגל דורשות שהתשלומים ייעשו באמצעות מערכות סליקה שלהן, אך בסוף השבוע אפיק גיימס החליטה לצאת למלחמה: היא נתנה אפשרות לשלם גם דרך מערכת תשלומים משלה (ובהנחה), ולמעשה הפרה ביודעין את מדיניות אפל וגוגל. התגובה שלהן הייתה חד משמעית, ובתוך זמן קצר נבעטה פורטנייט מחנויות האפליקציות של שתי החברות. פורטנייט, שידעה מה תהיה התגובה של שתי החברות, הכינו מבעוד מועד סרטונים נגדן, וגם תביעות שהוגשו בארה"ב באופן מיידי על התנהגות מונופוליסטית.

אפיק גיימס - לא בהכרח מגינת החלשים

מפתחת פורטנייט היא חברה פרטית שגייסה הון לפי שווי של 17 מיליארד דולר, סכום זניח מול גוגל ששווה טריליון דולר ואפל ששווה כ-2 טריליון דולר. ועדיין, מספר השחקנים הרשומים בפורטנייט הגיע במאי האחרון ל-350 מיליון ואפיק גיימס היא מהשחקניות הכי חשובות בעולם הגיימינג. בין בעלי מניותיה ניתן גם למצוא את סוני, שמפתחת את פלייסטיישן, ואת טנסנט הסינית, חברת ענק שפיתחה בין היתר את WeChat, אך גם תמנון ששלח את זרועותיו לחברות גיימינג רבות. כלומר, גם אפיק גיימס היא לא בדיוק שחקן קטן.

אולם הבעיה האמיתית בפורטנייט (כמו גם במשחקים רבים אחרים) היא ההתמכרויות של בני נוער אליהם. ארגון הבריאות העולמי כבר הכיר בהתמכרות לגיימינג כהפרעה נפשית, ונראה שפורטנייט ידעה להשאיר את השחקנים אצלה טוב ממשחקים אחרים. הוויכוח בין אפיק גיימס לאפל וגוגל נסוב למעשה סביב הפירות של אותן התמכרויות שבאות לידי ביטוי בהוצאות גבוהות של השחקנים על שדרוגים בתוך המשחק. ככל ששחקנים יותר מכורים, כך ההכנסות האלו גדלות. אפיק גיימס כן מנסה להצטייר ככזאת שדואגת למפתחי משחקים. לחברה יש חנות משחקים משלה ברשת שבה היא גובה 12% מההכנסות, והיא מציינת שזה הנתח ההוגן לדעתה.

המס מגולגל לכיסי הצרכנים

חברות שונות מתמודדות עם מס אפל בצורה שונה. נטפליקס, למשל, לא מאפשרת למשתמשים חדשים להירשם באמצעות האפליקציה שלה באייפון כדי שלא תצטרך לתת נתח לאפל. לפי מדיניות אפל, נטפליקס ואחרות לא יכולות לשלוח את המשתמשים באופן מפורש לשלם סכום נמוך יותר בפלטפורמה אחרת, ולכן זה נעשה ברמיזות. חברות כמו Match.com מגלגלות את המס לצרכן במלואו, כלומר הן גובות ממשתמשי אייפון סכום גבוה יותר ממה שהן גובות באתר האינטרנט שלהן.

המאבק הזה נראה כמו מאבק בין שחקנים חזקים, וזה נכון, אבל יש לכך השפעה גם על הציבור הרחב, שמשלם לאותן אפליקציות סכומים גבוהים יותר, אבל גם על המגזר העסקי. אם עסקים קטנים וסטארט-אפים היו נדרשים לשלם סכומים נמוכים יותר, היה מתפנה להם כסף שהיה יכול להניע את הכלכלה באמצעות העסקת עובדים, הוצאות על שיווק ומכירות, תשלומים לספקים ועוד.

בענקיות הטכנולוגיה טוענים כי זהו סכום הוגן, וכי הוא משמש לבדיקת האפליקציות כדי לראות שהן לא מכילות קבצים זדוניים, ספאם וכו'. כמו כן, בעבור אפליקציות פחות פופולריות מפורטנייט, חנויות האפליקציות מספקות גישה וחשיפה ללקוחות, שאחרת המפתחים היו צריכים להשיג בעצמם, למשל על ידי קידום ממומן שהעלויות שלו גם כן לא נמוכות.

ספוטיפיי, טינדר ופייסבוק תומכות

אפיק גיימס לא הייתה הראשונה שיצאה נגד "מס אפל", שלמעשה סופג ביקורת רבה לאורך השנים. אחרי המהלך של אפיק גיימס, היא קיבלה תמיכה מחברות כמו ספוטיפיי, Match.com, שמפעילה בין השאר את אפליקציית ההיכרויות טינדר, וגם מצדה של פייסבוק, שמתיימרת להשמיע את קולם של העסקים הקטנים. ספוטיפיי שמנהל דניאל אק אף הגישה לפני כשנה תלונה לאיחוד האירופי על חנות האפליקציות של אפל ועל כוחה המונופוליסטי אך מזווית מעט שונה - ענקית הטכנולוגיה לא רק מפעילה את החנות, אלא גם מקדמת שם את האפליקציות שהיא מפתחת בעצמה, כמו אפל מיוזיק שמתחרה בספוטיפיי.

דניאל אק, מנכ"ל ספוטיפיי / צילום: רויטרס
 דניאל אק, מנכ"ל ספוטיפיי / צילום: רויטרס

כך, ספוטיפיי צריכה להתמודד עם תחרות קשה יותר - גם עם קידום אגרסיבי של אפל וגם עם מחירים אטרקטיביים יותר, שכן אותן אפליקציות של אפל לא נדרשות לשלם את ה-30%.

האם יש סיכוי שאפל וגוגל יתקפלו?

בעבור טים סוויני, מייסד אפיק גיימס, זאת לא הפעם הראשונה שהוא מנסה לכופף חברות ענק - והוא אף הצליח. סוויני נלחם בדרך הפעולה של סוני ומיקרוסופט, שמפתחות את הקונסולות המובילות בעולם, פלייסטיישן ו-Xbox. כדי לשפר את מעמדן העסקי, הן הגבילו שחקנים שלא משחקים באותה קונסולה מלשחק אחד מול השני. סוויני לחץ עליהן והצליח לשנות זאת. כעת הוא יוצא למאבק נוסף, שבו כוח המיקוח שלו קטן יותר. מבחינת פורטנייט, פוטנציאל ההפסד לא משמעותי - רק 12% מההכנסות מגיעות מחנויות האפליקציות, מכיוון שרוב השחקנים משחקים בקונסולות ובמחשב האישי.

 טים סוויני, פורטנייט / אינפוגרפיקה: shutterstock, שאטרסטוק
  טים סוויני, פורטנייט / אינפוגרפיקה: shutterstock, שאטרסטוק

אפל וגוגל סיפקו תגובה מהירה לצעד של פורטנייט, כדי להראות שהן לא מתפשרות. השתיים אמנם לא גוזרות נתח מאפליקציות מוניות או Airbnb, אך זה חריג והמדיניות שלהן היא לא להבחין בין אפליקציות שונות וכך גם לא להיות נתונות ללחצים ולנהל משא ומתן עם כל חברה נפרד. בעבר סוויני כבר יצא נגד גוגל ובסוף התקפל וחזר לחנות האפליקציות. קשה לראות את אפל וגוגל מתפשרות מול פורטנייט, אך בטווח הארוך יכול להיות שהלחץ עליהן, מצד חברות מובילות כמו אפיק ונטפליקס, אך גם מצד הרגולטורים, ייאלץ אותן לשנות את המודל העסקי שלהן.