הפגנות ברחבי הארץ בעקבות החשד לאונס קבוצתי באילת

בנוסף להפגנה שהתקיימה בתל אביב, התקיימו הפגנות ותהלוכות מחאה בעוד 32 מוקדים ברחבי הארץ • מנכ"לית עמותת "כולן": "עשרות גברים שעומדים בתור לאנוס נערה בת 16 מלמדים יותר מכל על חברה חולנית שבה גברים כאלה גדלים, מתחנכים ולומדים מיניות אלימה"

מפגינות בכיכר הבימה. הערב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
מפגינות בכיכר הבימה. הערב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אלפי מפגינות ומפגינים התכנסו הערב (ה') בכיכר הבימה להפגנת זעם בעקבות אירוע האונס באילת. בנוסף להפגנה שהתקיימה בתל אביב, התקיימו הפגנות ותהלוכות מחאה בעוד 32 מוקדים ברחבי הארץ.

בזמן שלאורך היום, הושמעו גינויים מצד הפוליטיקאים ושרים שונים בממשלה, המפגינות דרשו מהפוליטיקאים לא להסתפק במילים ובגינויים ולהוציא לפועל את התוכנית למניעת אלימות נגד נשים, שאושרה לפני שלוש שנים אך מעוכבת בשל היעדר תקציב והזנחה סיסטמטית של הנושא.

ההפגנה מכיכר הבימה. הערב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 ההפגנה מכיכר הבימה. הערב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בהפגנה קראו המפגינים והמפגינות "נשים דורשות ביטחון ברחובות", "תאשימו את האנס" ו"לא זה לא, איזה חלק מה׳לא׳ לא הבנת עד לפה", ונשאו שלטים בהם כתוב "מאמינה לך" ו"את לא לבד" ו"מפסיקות לפחד, מתחילות להתאגד".

"אונס שווה רצח" / צילום: שני אשכנזי, גלובס
 "אונס שווה רצח" / צילום: שני אשכנזי, גלובס

להפגנה שותפים ארגונים רבים ובהם שדולת הנשים, המרכז לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, עמותת "כולן" ועוד. מארגנות ההפגנה קראו לציבור להשמיע קול מחאה ולהצטרף להפגנות, עד אשר יעשה צדק, ואמרו כי "האונס הקבוצתי המזעזע שהתרחש באילת לא התרחש בוואקום. הוא עוד תוצאה מחרידה של תרבות האונס שרווחת בחברה שלנו, ושקיבלה תעודת כשרות מטעם ההנהגה: ראש ממשלה שבלי בושה מעסיק את "הצלם" המטריד נתן אשל, ממשלה שלמה שכבר שנים מתמהמהת בהעברת תקציבים קריטיים למאבק באלימות כלפי נשים, וחברי כנסת שמעניקים 'אות הוקרה' לזמר שמנצל קטינות ב'פות מוביל'".

עוד הוסיפו המארגנות כי "הודעות הגינוי לאנס שאנחנו שומעות מאז התפוצצה הפרשה לא מרשימות אותנו. הכתובת מרוחה על הקיר כבר שנים. במקום להתעסק בבחירות ולהבטיח הבטחות בלי כיסוי, הגיע הזמן שנבחרי הציבור יתחילו לעבוד בשבילנו".

"אל תאנוס". הערב בכיכר הבימה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 "אל תאנוס". הערב בכיכר הבימה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

במוקד ההפגנה בתל אביב, אמרה הערב ברכה ברד, מנכ"לית עמותת "כולן": "עשרות גברים שעומדים בתור לאנוס נערה בת 16 מלמדים יותר מכל על חברה חולנית שבה גברים כאלה גדלים, מתחנכים ולומדים מיניות אלימה. זה הזמן שלנו כחברה לעשות חשבון נפש ארוך ונוקב ולפעול כנגד הנורמות החברתיות שמאפשרות למקרים כאלה לקרות. ליבנו יוצא אל הנערה וחשוב לנו להגיד לה: את לא לבד, את לא אשמה, אנחנו עומדות איתך ומאחלות לך צדק והחלמה".

"אני איתך אחות יקרה". מפגינות בכיכר הבימה. הערב / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 "אני איתך אחות יקרה". מפגינות בכיכר הבימה. הערב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

עוד הוסיפה ברד כי "יש 33 מוקדים ברחבי הארץ ואני שומעת על עשרות ומאות גם במוקדים קטנים כמו מודיעין. מרגש לראות את ההתגייסות של הציבור למקרה הזה, מאוד מקווה שזה מחזק את הנפגעת ושהיא יודעת שיש לה גב ציבורי, מאוד מקווה שכל הזעם הזה ינותב לכיוון של תוכניות חינוכיות, מניעה, החמרת ענישה וכל מה שאנחנו צריכות כדי להיות בטוחות בחברה".

"זה לא אני שלבושה לא צנוע, אלה, העיניים שלך שטמאות!". הערב בכיכר הבימה / צילום: שני אשכנזי, גלובס
 "זה לא אני שלבושה לא צנוע, אלה, העיניים שלך שטמאות!". הערב בכיכר הבימה / צילום: שני אשכנזי, גלובס

יעל סיני משדולת הנשים הוסיפה כי "עכשיו כשזה מקרה קיצוני הממשלה נזכרה להזדעזע, זה לא הקיץ הראשון שעובר עם סיפורי זוועה של אונס וניצול. האונס באילת חייב להיות האחרון, באנו לתת גב לנערה האמיצה ולהגיד לה שאנחנו איתה והיא לא אשמה".

הבוקר החל גיוס המונים ביוזמת עיתונאית ידיעות אחרונות, ענת לב אדלר, במטרה לגייס תמיכה כספית שתסייע לקורבן האונס בתקופה הקשה העומדת בפניה. באמצעות הגיוס, המתבצע לדברי אדלר בידיעת גוף מסייע הנמצא בקשר עם המשפחה ומכבד את פרטיותה, מקוות התורמות והתורמים להעמיד לרשות הנפגעת תקציב על מנת שתוכל לקבל סיוע אישי, רגשי ומשפטי. עד כה, גוייסו כ-42 אלף שקלים.

"הנערה שנפלה קורבן לאונס הקבוצתי על-ידי כ-30 גברים במלון באילת, היא הקורבן. לא רק מבחינת מה שעבר עליה, אלא גם בשפה המשפטית", אומרת לב-אדלר. "המשמעות היא שהיא תיחקר שוב ושוב על המעשים, ושהיא עתידה לעמוד מול 30 עורכי דין שלא יחוסו עליה, ולא יבחלו באמצעים על מנת להוכיח שהסכימה ושהיא משקרת, כל זאת על מנת שלקוחותיהם, האנסים, לכאורה, ייצאו בזול מההליך המשפטי הניצב בפניהם".