שמאי המקרקעין: הורדת מס הרכישה לא תחולל כל שינוי במחירי הדירות

סקר שערכה לשכת השמאים בקרב חבריה העלה, כי רובם סבורים שהמשקיעים לא יתנפלו על השוק, וכי הם לא יהיה מוכנים לשלם יותר על הדירות שירכשו

מחירי דירות / אילוסטרציה: shutterstock
מחירי דירות / אילוסטרציה: shutterstock

איזו השפעה תהיה להפחתה של מס הרכישה על מחירי הדירות בישראל ובכלל על שוק הדירות? בתקופה האחרונה נוצר ויכוח סביב נכונות הצעד הזה שיזם שר האוצר ישראל כ"ץ, ואולם סקר שערכה לשכת שמאי מקרקעין בקרב חבריה מעלה כי הוא לא יגרום לשינויים משמעותיים בשוק.

על פי החוק, מדרגות מס הרכישה שבו לרמתן מלפני שבע שנים, מה שבא לידי ביטוי בהפחתת המס בכמעט 40% במדרגה התחתונה שלו, מ-8% ל-5%. כדי להבין את ההשפעות העתידיות של המהלך, ערכה לשכת שמאי מקרקעין בראשות חיים מסילתי ובאמצעות יריב דרורי, יו"ר ועדת מחקר וסקרי שוק, סקר בקרב כ-250 שמאי מקרקעין. השמאים נשאלו בכמה אחוזים, לדעתם, יהיה מוכן משקיע (רוכש דירה נוספת) לשלם יותר עבור רכישת דירה? מה לדעתם צפויה להיות ההשפעה הכללית של הפחתת מס הרכישה על מחירי שוק הדיור בישראל ? מה לדעתם צפויה להיות ההשפעה על משך מכירת דירה?

על השאלה מה צפויה להיות ההשפעה הכללית של הפחתת מס הרכישה, מרבית הנשאלים (כ-52%) השיבו כי לא יחול שינוי במחירים. כ-27% צופים עלייה נוספת במחירים בשיעור 2% וכ-15% מהמשיבים צופים עלייה נוספת של יותר מ-2%. כ-3%) השיבו כי צפויה ירידת מחירים בשיעור 2%. לעניין השאלה בכמה אחוזים, יהיה מוכן משקיע לשלם יותר עבור רכישת דירה, בעקבות הפחתת מס רכישה, כ-46% ענו כי לדעתם משקיעים לא יהיו מוכנים לשלם יותר עבור רכישת דירה נוספת. 18% השיבו כי הם צופים שהמשקיעים יהיו מוכנים לשלם 1% יותר, כ-23% השיבו שהמשקיעים יהיו מוכנים להוסיף 2% וכ-13% ענו כי המשקיעים יהיו מוכנים להוסיף 2% ויותר ממחיר הדירה.

ובעניין הסוגיה האם להפחתת המס, צפויה להיות ההשפעה על משך זמן שבו מפורסם נכס עד למכירתו - כ-51% מהמשיבים סבורים שלא יחול שינוי במשך הזמן, וכ-48% מהמשיבים סבורים כי משך הזמן יתקצר.

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, ויריב דרורי, יו"ר ועדת מחקר וסקרי שוק בלשכה, מסכמים כי: "שר האוצר הצליח לייצר צעד בונה אמון בקרב המשקיעים. עם זאת להערכת השמאים, המשקיעים אמנם יחזרו לשוק, אך במשנה זהירות וחשדנות. הם לא יסתערו על הדירות ולא יתפתו לשלם יותר ולקנות דירות יקרות יותר. לא זה מה שיגרום לעליות מחירים. ייתכן שניתן לייחס זאת לרוח התקופה, משבר כלכלי קשה עקב משבר הקורונה".