עלייה בשיעור מחוסרי העבודה בישראל בחודש יולי: 513 אלף איש לא משתתפים בכוח העבודה

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחודש יולי נרשמה עלייה של 0.4% בשיעור האנשים שלא משתתפים בכוח העבודה שעומד על 12.3% • מדובר בהחמרה ביחס לחודש יוני, שבו נרשמה מגמת ירידה

לשכת תעסוקה / צילום: אריאל ירוזלימסקי
לשכת תעסוקה / צילום: אריאל ירוזלימסקי

שיעור מחוסרי העבודה בחודש יולי עמד על 12.3%, עלייה של 0.4% ביחס לחודש הקודם - כך עולה מנתוני סקר כוח האדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). מדובר ב-513 אלף איש, שלא משתתפים בכוח העבודה שהפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה בחודשים מרץ-יולי 2020, מועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם כל השבוע בגלל סיבות הקשורות בנגיף קורונה או בלתי מועסקים מסיבות אחרות.

מדובר בהחמרה ביחס לחודש יוני, שבו נרשמה מגמת ירידה. מדד זה זכה לכינוי "שיעור האבטלה הבלתי רשמי", והוא נחשב לכזה שמשקף נאמנה את מצב שוק העבודה בישראל.

באילו ענפים הפגיעה הקשה במיוחד? על פי הלמ"ס, האחוז הגבוה ביותר של מועסקים הנעדרים מהעבודה כל השבוע או חלק מהשבוע, מכלל המועסקים ביולי, היה בענפים הבאים: חינוך (42.9%), אמנות, בידור ופנאי (41.5%), שירותי אירוח ואוכל (31.7%), שירותי ניהול ותמיכה (26.7%), שירותי תחבורה, אחסנה, דואר ובלדרות (26.2%), שירותים אחרים (25.9%).

מביניהם, האחוז הגבוה של נעדרים מעבודה בגלל סיבות הקשורות לנגיף הקורונה היה בענפי האמנות, הבידור והפנאי (33.7%), שירותי אירוח ואוכל (23.6%), שירותי תחבורה, אחסנה, דואר ובלדרות (18.6%), שירותי ניהול ותמיכה (16.8%), שירותים אחרים (15.9%) וחינוך (8.2%).

נתון נוסף שמפרסמת הלמ"ס הוא שיעור האבטלה האפקטיבי - נתון שמשפיע על הזכאות שמעניקה הממשלה לדמי האבטלה. הממשלה קבעה כי כל עוד נתון זה גבוה מ-10% יינתנו דמי אבטלה מלאים עד יוני 2021.

מי שנכלל בקבוצה הם בלתי מועסקים לפי ההגדרה הרשמית של הלמ"ס ובנוסף אנשים שנמצאים בחל"ת. אנשים שפוטרו במהלך משבר הקורונה ואינם מחפשים עבודה לא נכללים בקבוצה זו. בחודש יולי, מדד זה עמד על 10.3%, שהם 421.9 אלף איש. 21.5 אלף יותר מאשר בחודש הקודם.

הנתון האחרון שמפרסמת הלמ"ס הוא שיעור הבלתי מועסקים לפי ההגדרה הרגילה וללא העובדים שהוצאו לחל"ת. נכון לחודש יולי 209.3 אלף איש נחשבים לבלתי מועסקים - 5.1% - 17 אלף יותר בהשוואה לחודש יוני.

יצוא השירותים בהייטק ירד ב-10% ביוני

הלמ"ס פרסמה גם את נתוני יצוא השירותים לחודש יוני 2020. יצוא השירותים (לא כולל חברות הזנק), נתונים מקוריים, הסתכם ב-4.5 מיליארד דולר. בעקבות ההשפעה של משבר נגיף הקורונה, בחודש יוני לא היה יצוא שירותים של שירותי תחבורה - דמי נסיעה, יצוא שירותי תחבורה אחרים וכן יצוא שירותי תיירות למעט הוצאות של עובדים זרים בישראל. יצוא השירותים הנובע מחברות הזנק הסתכם בחודש יוני 2020 ב-116 מיליון דולר.

יצוא השירותים של ענפי ההייטק (לא כולל חברות הזנק), לאחר ניכוי השפעת העונתיות, ירד ב-10.0% לעומת החודש הקודם והסתכם ב-2.8 מיליארד דולר. זאת, לאחר שבחודש מאי נרשמה עלייה של 11.2% בהשוואה לאפריל.