חברות הייעוץ ממליצות לבעלי המניות המוסדיים בפז לתמוך בהמשכיות של הרכב הדירקטוריון

ההמלצות ניתנו לקראת בחירתם מחדש של שלושה דירקטורים בלתי תלויים בחברת האנרגיה • על תפקיד דירקטור נוסף בפז מתמודדים יואב שלוש, מנכ"ל סאיטקס לשעבר, הזוכה לעדיפות מול הראל לוקר, יו"ר התעשייה האווירית

יואב שלוש, אריק שור, הראל לוקר / צילום: תמר מצפי, יוסי כהן, איל יצהר, גלובס
יואב שלוש, אריק שור, הראל לוקר / צילום: תמר מצפי, יוסי כהן, איל יצהר, גלובס

לאחר שנה של רגיעה, חוזרים המאבקים בין המשקיעים המוסדיים בפז הנדרשים להכריע לגבי זהות הדירקטורים בחברת האנרגיה והקמעונאות אותה מובילים היו"ר אברהם ביגר והמנכ"ל ניר שטרן.

פז, נזכיר, פועלת בשנים האחרונות ללא בעל שליטה, מאז מכר צדיק בינו את מניותיו בחברה. במניות החברה מחזיקים, בין השאר, קבוצות הביטוח הפניקס, מגדל, מנורה מבטחים, הראל וכלל ביטוח, ובתי ההשקעות פסגות ומיטב דש.

ביגר מונה לתפקיד היו"ר בחודש מרץ 2019 לאחר מאבק בין הגופים המוסדיים המחזיקים בחברה. אז גם ביקשו חלק מחברי הדירקטוריון להעביר החלטה שתאפשר את הארכת כהונתם של הדירקטורים המכהנים בשלוש שנים נוספות.

ואולם, חברים אחרים בדירקטוריון התנגדו ובסופו של דבר הובילה הפניקס הצעת פשרה (שהתקבלה בדירקטוריון פה אחד), לפיה כהונתם של שלושה דירקטורים שהיו אמורים להיות מוחלפים לפני כשנה תוארך בשנה בלבד, עד אוגוסט 2020.

כעת, הגיע המועד לכנס את בעלי מניות החברה (אסיפה זומנה ליום שני הבא, 31 באוגוסט) כדי להצביע על החלפתם או המשך כהונתם של 3 מחברי הדירקטוריון למשך שלוש שנים נוספות, ומינוי דירקטור נוסף באופן שיגדיל את מספר חברי הדירקטוריון ל-9.

על הפרק עומדת בחירתם מחדש של 3 דירקטורים בלתי תלויים, כשמולם מתמודדים על התפקיד מועמדים חדשים שהוצעו לכהונה: אריק שור מתמודד מול נדב שחר, רויטל אבירם המכהנת מול רגינה אונגר, ופרופ' מנחם ברנר מול פאר נדיר (לשעבר מנכ"ל קניוני עזריאלי, שהומלץ על ידי בית ההשקעות ילין לפידות). שור, ברנר ואבירם מומלצים להמשך כהונה על ידי דירקטוריון פז.

בנוסף, בעלי המניות יתבקשו כאמור להחליט בנוגע למינוי דירקטור רגיל "חדש", תפקיד עליו מתמודדים יואב שלוש (מנכ"ל סאיטקס לשעבר) ומולו יו"ר התעשייה האווירית הראל לוקר.

"מייחסים חשיבות רבה לייצוגם של בעלי המניות המוסדיים"

בחברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי ממליצים למשקיעים להצביע בעד המשך כהונתם של  שור ואבירם, ולבחור בפאר נדיר במקום הדירקטור המכהן ברנר. 

אנטרופי ממליצה לתמוך הן ביואב שלוש והן בהראל לוקר המועמדים לתפקיד דירקטור רגיל, אך מוסיפה כי "אנו סבורים כי לשלוש יתרון מסוים מבחינת התאמתו לכהונה בדירקטוריון פז, לאור ניסיונו כמנכ"ל וכדירקטור בחברות ציבוריות, חלקן אף ללא גרעין שליטה".

בחברת הייעוץ למשקיעים הזרים ISS ממליצים לגופים המוסדיים להצביע בעד המשך כהונתם של שלושת הדירקטורים המכהנים, ובעד בחירתו של יואב שלוש לתפקיד הדירקטור.

באנטרופי מציינים כי "נכון לתת משקל משמעותי לעיקרון היציבות וההמשכיות בשימור הרכבו הקיים של דירקטוריון החברה, נושא אשר מתחדד לאור השינויים בהנהלתה בשנה האחרונה... וכניסתו של מנכ"ל חדש בתחילת השנה. להבנתנו, בחודשים האחרונים הדירקטוריון פעל רבות לגישור על הפערים שהיו, תוך יצירת מסגרת עבודה הומוגנית יותר בקרב הדירקטוריון ואל מול ההנהלה החדשה".

עוד מציינים באנטרופי כי בתחילת השנה השיקו בפז תוכנית אסטרטגית חדשה, ו"שמירה על יציבות הדירקטוריון הינה אקוטית לצורך הוצאת אסטרטגיית החברה אל הפועל. משכך המלצנו לפעול לפי שיקול עיקרון היציבות והשימור, ובמסגרתו לתמוך במינויים מחדש של שור ואבירם כדירקטורים בלתי תלויים (מכהנים כדירקטורים בחברה החל משנת 2016).

"מאידך, במסגרת מועמדותם ש ל מנחם ברנר ופאר נדיר לכהונת דירקטור בלתי תלוי, נמליץ לתמוך במינויו של נדיר, אשר הוצע על ידי משקיע מוסדי. זאת בהתאם למדיניות ההצבעה של אנטרופי, שבה אנו מייחסים חשיבות רבה לייצוגם של בעלי המניות המוסדיים בחברות בהן הם מחזיקים".

גם ב-ISS מציינים כי כל המועמדים ראויים לתפקיד ובעלי השכלה, כישורים מתאימים וניסיון רב, אולם גם שם מדגישים כי חשוב לשמור על היציבות בהנהלת החברה, וכי הדירקטורים המכהנים כיום יכולים להמשיך לתרום לפז מהניסיון שצברו בשנים האחרונות בחברה ומניסיונם בחברות אחרות.

הפסד של 101 מיליון שקל במחצית

פז סיימה את הרבעון השני של 2020 עם הפסד נקי של כ-4 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-49 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת, על רקע השפעות מגפת הקורונה שהביאו לירידה חדה בביקושים לדלקים שונים ומוצרים הנמכרים ברשת חנויות הנוחות של החברה (YELLOW). פעילות בית הזיקוק באשדוד הניבה לחברה הפסד של 70 מיליון שקל, ובשורה העליונה הציגה פז ירידה של כ-60% בהכנסות הרבעון לרמה של כ-1.36 מיליארד שקל.

את המחצית הראשונה השנה סיכמה החברה עם הפסד נקי של 101 מיליון שקל, לעומת רווח של 134 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ירידה חדה במחירי הנפט בעולם, לצד צניחה בכמויות הדלקים שמכרה פז, הביאו לשחיקה של כ-36% בהכנסות בתקופה זו לעומת התקופה המקבילה ב-2019, והן הסתכמו בכ-4.2 מיליארד שקל.

המנכ"ל ניר שטרן ציין עם פרסום הדוחות כי "על אף ההתמודדות של החברה עם האתגר שהציב בפנינו הסגר והריחוק, התחלנו ליישם במחצית הראשונה את תוכניתנו האסטרטגית, חיזקנו את זרוע הקמעונות באמצעות גידול בסל המוצרים הנמכרים ברשתות הנוחות וחתימה על שיתוף הפעולה בין חנויות YELLOW לחברת המשלוחים WOLT. החברה התקשרה עם יועצים בינלאומיים לבחינת מכירת בית הזיקוק, וכן חתמנו על מזכר הבנות לרכישת רשת סופר יודה". 

פז נסחרת היום בבורסה בשווי של כ-3.2 מיליארד שקל, לאחר ירידה של 33% במניה מתחילת השנה. 

כיום מכהנים בדירקטוריון החברה 8 חברים: היו"ר אברהם ביגר, מנחם ברנר, מאירה גיט, אריק שור, רויטל אבירם, עמיקם שפרן, עודד גילת ואריק שטיינברג. וכאמור לאחר ההצבעה בשבוע הבא ימונה דירקטור נוסף.