הסדרי חוב | ניתוח

גל הסדרי החוב כבר כאן: מי הן החברות שפעלו לשינוי תנאי אג"ח שהנפיקו בהיקף של 12 מיליארד שקל

הסדר חוב בחסות ביהמ"ש, דחיית תשלומי החוב או שינוי בתנאיו: עליית מדרגה במספר החברות הציבוריות שנדרשות לשינוי בתנאי החזר חוב האג"ח שלקחו

יצחק תשובה / צילום: עינת לברון, גלובס
יצחק תשובה / צילום: עינת לברון, גלובס

המפולת בשווקים והמשבר בפעילות הכלכלית בעקבות התפשטות וירוס הקורונה גרמו גל של הסדרי חוב, דחיית תשלומים ושינויים בתנאי החוב, והתחזית לעתיד היא לגל גדול אף יותר של הסדרי חוב (מצד חברות ופרטיים), ככל שהמשבר יתמשך ותסתיים תקופת "גרייס" שבמהלכה התאפשרה דחייה של החזרי הלוואות.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי תוך פחות מחצי שנה, היקף חוב האג"ח של חברות הנסחרות בבורסה בת"א שנכנסו רשמית להסדר בחסות ביהמ"ש (או לקראת פנייה שכזו) - או שלגביו נערכו דיונים מול המחזיקים על דחייה בתשלום ושינוי תנאים - הגיע לסכום עתק מצטבר של כ-12 מיליארד שקל (על-ידי 14 חברות).

זאת כאשר חמש מאותן חברות פנו להסדר חוב, בהיקף מצרפי של כ-4.5 מיליארד שקל, ותשע אחרות פנו בבקשה לדחיית תשלומים ושינויים שונים בתנאי האג"ח, בהיקף מצרפי של כ-7.5 מיליארד שקל.

מגמה זו, של פנייה למחזיקים בבקשה לדחיית מועד התשלום ושינויים אחרים בתנאי החוב, ללא תספורת וכנגד תמורה נוספת בריבית, הולכת ותופסת תאוצה מאז פרץ משבר הקורונה. מדובר בחברות שלמרביתן אין מאפייני חדלות פירעון מובהקים, ואשר קיבלו את אישור המחזיקים לביצוע אותם שינויים ודחיות בתשלומי החוב.

בעוד שחלק מאותן חברות התמודדו עוד  טרם פרץ משבר הקורונה עם אתגרים פיננסיים משמעותיים, והמשבר בשווקים הוביל אותן לנקודת שפל חדשה, אצל חלקן האחר התפשטות הקורונה גרמה למכה קשה ומהירה שדרדרה באופן אקוטי את מצבן, כאשר  המשותף להן הוא בדרך כלל  מינוף גבוה יחסית - עמד להן לרועץ.

בעיצומו של משבר הקורונה יזמה וניסחה רשות שוק ההון בראשות הממונה ד"ר משה ברקת יוזמה משלה ל"אספקת נזילות לחברות סולבנטיות עקב השלכות מגפת הקורונה", כשיצרה כביש עוקף להסדרי חוב, שאינם כוללים תספורת ושרלוונטיים לחברות סולבנטיות וחזקות.

הסדרי-החוב-ודחיות-החוב-הבולטים-מתקופת-הקורונה
 הסדרי-החוב-ודחיות-החוב-הבולטים-מתקופת-הקורונה

במסגרת זו ניסחה רשות שוק ההון עקרונות מנחים מוצעים "למתווה החלפה ודחייה זמנית של לוחות סילוקין של הלוואות ואג"ח", שרלוונטיים לגופים המוסדיים שמנהלים את חסכונות הציבור, ושמשמעותם - מתן "מסלול ירוק" לדחייה זמנית של עד שנה בתשלומי אג"ח לחברות שנקלעו לקשיי תזרים בשל משבר הקורונה ומאמצי ההתגוננות מפניו.

בהקשר זה מסביר גורם בשוק ההון, כי נראה שהחברות שפעלו עד כה לגיבוש של הסדרי חוב כאלה ואחרים לא עומדות בתנאים שקבעה רשות שוק ההון. בנוסף, הוא מציין כי "יתכן שעל רקע פרסום תזכיר להקלות בחוק חדלות פירעון שפורסם אחרונה חברות יבחרו בחלופה השנייה - של 'מיני הסדרי חוב במסלול מהיר'".

המוסדיים אישרו הסדרים שכאלו (כמו למשל במקרה של קבוצת דלק), במה שנראה כסיוע מצידם ל"החלקת" המשבר והליכה לקראת החברות שנקלעו לקשיים ונדרשו להקלה תזרימית. זאת ללא תספורת בהיקף החוב.

חברות ממגוון תחומים ובמגוון גדלים

עם הפונות בבקשות להסדרי חוב ושינוי התנאים שלהם התחייבו בעת הנפקת האג"ח, נמנות חברות מענפי פעילות שונים מענקיות ועד קטנות, חלקן בעלות דומיננטיות גבוהה בענפי פעילותן, הנסחרות במדדי הבורסה המובילים ושוויין מגיע למיליארדי שקלים, דוגמת פתאל החזקות, וחלקן חברות קטנות יחסית הנסחרת בשווי של מיליוני שקלים בודדים.

בהתאם, כך גם היקף החובות השונים לגביהן החלו תהליכי הסדר או דחיית ושינוי בתשלומים, המתחילים מכמה מיליארדי שקלים ומסתכמים בחלק מהחברות הקטנות יותר בכמה עשרות מיליוני שקלים.

ברשימת החברות שהגיעו להסדר חוב או לדיונים לגבי דחיית תשלומים כמה חברות נדל"ן זרות שגייסו חוב זול יחסית משמשקיעים בת"א - הנפקות שנהנו בשנים קודמות מפופולריות גבוהה. 

בין האמריקאיות בולט שמן של סטרווד ווסט שבשליטת בארי שטרנליכט, עם חוב בהיקף של יותר מ-900 מיליון שקל שבעניינו הוגש צו לפתיחת הליכים, וכן חברת רילייטד של סטיבן רוס, שם הסדר חוב בהיקף של כ-680 מיליון שקל, שכלל דחיית תשלום ללא תספורת, אושר באחרונה.

עם זאת, מעל לכל החברות שהגיעו להסדרים בולטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, גם בשל קריסתה המהירה, וגם בשל היקף החוב הענק שלה למחזיקי האג"ח, בהיקף של כמעט 6 מיליארד שקל. סכום זה מהווה קרוב למחצית מסכום החוב לגביו החלו הליכי הסדר או שינוי תנאים מאז פרוץ הקורונה.

מניית קבוצת דלק מציגה מתחילת השנה צלילה מדהימה של כ-85% בערכה, ומשקפת לחברה שבשליטת יצחק תשובה שווי נוכחי הנע סביב כ-1 מיליארד שקל. לנוכח מצבה, המינוף הגבוה תחתיו פעלה והפסדי העתק מהם היא סובלת, דלק פנתה למחזיקי האג"ח וסיכמה איתם לאחר כמה חודשי מו"מ כי חובותיה לא יועמדו על-ידיהם לפירעון מיידי בשנה הקרובה, ובתמורה לכך תעבה החברה את יתרות המזומן שלה ותוסיף להם בטוחות.

לצד דלק ניצבת קבוצת אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין, שעומדת בפני הסדר חוב בהיקף של כ-2 מיליארד שקל הצפוי לכלול תספורת משמעותית למחזיקי האג"ח. באחרונה נודע כי אלשטיין מאיים שלא להזרים לחברה סכום של 70 מיליון שקל לו התחייב בעבר, וזאת בניסיון ללחוץ על מחזיקי האג"ח המובטחות לקבל את הצעת ההסדר שהגיש להם.

מירלנד: על פתחו של הסדר שני

מצטרפת לחדשה לגל הסדרי החוב הנוכחי היא חברת הנדל"ן מירלנד, לשעבר בשליטת אליעזר פישמן, הפועלת ברוסיה, אשר מנהלת כיום מו"מ מול המחזיקים בקשר לחוב של כ-280 מיליון שקל, שצפוי להיות לה הסדר חוב שני.

כארבע שנים לאחר שהשלימה מירלנד הסדר חוב מול מחזיקי האג"ח, שכלל תספורת אגרסיבית של כ-80% על חוב החברה, שעמד על כ-1 מיליארד שקל, חוסר יכולתה להתאושש מוביל אותה כעת לפתחו של הסדר חוב שני, ולצורך כך פנתה בחודש שעבר למחזיקים.

שתי החברות האחרונות שפנו למחזיקים בבקשה לדחיית תשלומים ושינוי אמות מידה בקשה לחובן הן ספיר קורפ וכנפיים (בעלת השליטה באל על), כל אחת מהן בעלת חוב אג"ח בהיקף של כ-150 מיליון שקל.

ספיר קורפ, שבשליטת אלכס ספיר, הפועלת בתחום הנדל"ן בארה"ב ועוד טרם מגפת הקורונה התמודדה עם אתגרים פיננסיים, ביקשה מבעלי האג"ח דחיית פירעון בשלוש שנים תמורת פיצוי בריבית ופירעון מוקדם חלקי.

זאת בעוד כנפיים אחזקות, שבשליטת בני הזוג תמי ודדי בורוביץ, פנתה למחזיקים לאחר שנפגעה מהסערה המושלמת שפקדה את חברת התעופה אל על שבשליטתה, וכן מפעילות החכרת המטוסים של חברת הבת הנוספת שלה, גלובל כנפיים.

על רקע התדרדרות מצב עסקיה, פנתה מוקדם יותר החודש כנפיים לבעלי האג"ח שלה בבקשה לשנות את הגדרת אמת המידה יחס הון למאזן, וזמן קצר לאחר מכן עדכנה כי היא בוחנת הנפקת סדרת אג"ח חדשה "במסגרתה תיתכן גם הצעת רכש חליפין", לאג"ח שלבעליו פנתה.

פתאל: ויתור על אמת מידה

פונה נוספת, כאמור, בבקשה לדחייה ושינוי תנאי האג"ח, היא חברת המלונאות שבשליטת המייסד דוד פתאל, לה חוב של קרוב ל-1 מיליארד שקל, אשר בעקבות סגירת עסקיה פנתה וקיבלה את אישור המחזיקים לוותר לה על בחינת אמת מידה מסוימת למשך שנה, תמורת תוספת ריבית והתחייבויות נוספות.

חוב אג"ח גדול נוסף, של יותר מ-400 מיליון שקל, הוא של חברת קופרליין האמריקאית, שבשליטת משפחת שלזינגר, שבאפריל האחרון פנתה בבקשה לדחיית תשלומים תמורת תוספת ריבית, ולפני שבועות ספורים החלה בקידום מהלך של הצעת רכש חליפין לאותם מחזיקים.

עוד בין הפונות בבקשות לדחיות תשלומים ושינויים בתנאי האג"ח, החברות מליבו, אברות, אחים יעקובי ופטרוטקס, כל אחת מהן עם חוב למחזיקים בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים.