מהו תחום האד-טק ואיך הוא מרוויח מהריחוק החברתי שכופה הקורונה

שוק צריכת ההשכלה גדל בקצב גבוה יותר מהיכולות של בתי הספר הממשלתיים לספק את הביקוש • אל הוואקום הזה נכנסות חברות מסחריות שמציעות מגוון שירותי חינוך בעלות מופחתת • האם הקורונה היא רק זרז בדרך למהפכה?

ראשי GSX Techedu בהנפקה בניו יורק. המניה זינקה מתחילת השנה ב־330%   / צילום: Richard Drew, Associated Press
ראשי GSX Techedu בהנפקה בניו יורק. המניה זינקה מתחילת השנה ב־330% / צילום: Richard Drew, Associated Press

נגיף הקורונה פגע אנושות בתחומים רבים בחיינו, אך מנגד, תרם לצמיחתם של לא מעט סקטורים. אם נבחן את המשבר על פי הבורסה, שכן היא משקפת את הכלכלה, המדדים המובילים בוול סטריט התאוששו די מהר מהמצב, והם כבר נסחרים בשיא כל הזמנים.

ואולם, מבט מדוקדק אל מרכיבי המדדים מגלה שלצד חברות שנפגעו קשה בעקבות המשבר (כגון תעופה ותיירות), ישנן חברות שהציגו ביצועים נאים, בעיקר בתחומי הטכנולוגיה, בהובלת מניות ה-FAANG - פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס וגוגל.

תחום חשוב שמרוויח מאיסור ההתקהלויות והריחוק החברתי הוא האד-טק, שמניותיו מככבות לאחרונה. בין החברות המובילות בתחום ניתן לציין את חברת GSX Techedu, מפעילת פלטפורמת לימודים מקוונת בסין, שמנייתה נסחרת בבורסה של ניו יורק, ושהתחזקה מתחילת השנה ב-330% לשווי חברה של 23 מיליארד דולר.

הוצאות-בשוק-ההשכלה-הגלובלי
 הוצאות-בשוק-ההשכלה-הגלובלי

ישנה גם חברת TAL EDUCATION GROUP, שמניותיה נסחרות בניו יורק, והיא פועלת בתחום החינוך באמצעות רשת מוסדות לימודים משלימים ברחבי סין. המניה זינקה מתחילת 2020 ב-51% לשווי חברה של 44 מיליארד דולר. וכמובן אי אפשר שלא לציין את זום, שהיום כבר לא מעבירים בלעדיה שיעור אונליין. מנייתה זינקה ב-250% לשווי חברה של 66 מיליארד דולר.

שוק ענק שקיבל זריקת זירוז

רכישת השכלה היא אולי הדרך הטובה ביותר להישאר רלוונטי בשוק העבודה התחרותי של ימינו. תהליך הרובוטיזציה המסיבי, בשילוב עם התפתחות הבינה המלאכותית, מהווים איום הולך וגובר בעיקר על עובדים בדרג נמוך, ככל שהמשימות הבסיסיות בעבודה הופכות אוטומטיות.

אך גם עובדים בעלי מיומנות גבוהה לא יכולים לשקוט על השמרים, שכן הכישורים שדורשים המעסיקים מהעובדים שלהם מתרבים כל הזמן, במקביל לקצב הצמיחה של הטכנולוגיה. מה גם שהאפשרות לעבוד מכל מקום בימי הקורונה העבירה את הכוח אל המעסיקים, שיכולים לגייס עובדים ממגוון רחב של מועמדים שלא היה כמותו.

אם לא די בכך, גם המקצועות הולכים ומשתנים. על פי מחקר של חברת Dell ושל המכון לעתיד בקליפורניה (IFTF), המקצועות של כ-85% מהתלמידים שנמצאים היום במערכת החינוך, ויגיעו לשוק העבודה בשנת 2030, עדיין לא הומצאו אפילו.

אז עד כמה שוק ההשכלה גדול? על פי מאגר המידע העולמי לתחום טכנולוגיות החינוך Holon IQ, הצורך ברכישת השכלה מתמדת בשוק העבודה של ימינו מייצר ביקוש חזק לחינוך, וההכנסות העולמיות צפויות לעלות מ-6.5 טריליון דולר ב-2020 ל-10 טריליון דולר ב-2030 (ראו טבלה).

בית הספר הממשלתי לא עומד בדרישות

רוב בתי הספר בעולם מנוהלים על-ידי הממשלות, והם בקושי מצליחים לעמוד בדרישות הבסיסיות העכשוויות, ובקצב ובאתגרים הרבים ששוק העבודה מכתיב. גם בתי הספר הפרטיים, שאולי נותנים מענה לבעיה זו, מגבילים את הגישה אליהם באמצעות שכר הלימוד הגבוה, ונותרים נחלתם של עשירים בלבד. בנוסף, בתי הספר המסורתיים לעיתים קרובות לא מציידים את תלמידיהם בכלים וכישורים שיתרמו לקריירה העתידית שלהם.

החסרונות של מערכות החינוך מייצרים הזדמנויות יוצאות מן הכלל לחברות מסחריות, ופותחים עולם שירותים לחברות האד-טק (Ed-Tech), שמציעות שירותי חינוך שמושתתים על מודלים עסקיים ייחודיים, וביחד עם מינוף של טכנולוגיה גורמים הפחתת עלויות והרחבת גישה לחינוך ולמצוינות.

החסם המרכזי להשכלה - העלות הכלכלית

בכל העולם העלות הכלכלית מהווה חסם משמעותי להשגת השכלה. בארה"ב עלות ההשכלה גבוהה מאוד וממשיכה לעלות במהירות. משנת 2010 עד 2019, שכר הלימוד הממוצע לתואר ראשון עלה ב-17% והגיע ל-35,800 דולר, בעוד שהשכר השבועי החציוני גדל ב-5% בלבד באותה תקופה.

למרבה המזל, הטכנולוגיה מאפשרת גם את הפחתת חסמי העלויות של החינוך. ראשית, כיתות וירטואליות מנטרלות את ההיבטים הפיזיים היקרים של כיתות לימוד. כמו כן, למידה וירטואלית חוסכת לסטודנט חלק מהתקציב החוץ-לימודי, כמו השכרת חדר במעונות או תשלום על תחבורה לצורך הגעה ללימודים.

ישנן עוד אפשרויות לחיסכון על-ידי מודלים עסקיים שמבוססים על חברות האד-טק, שיכולים לסייע בהפחתת עלויות אחרות הקשורות לחינוך. לדוגמה, הסטודנט הממוצע במכללה בארה"ב מוציא כ-1,200 דולר על ספרים וציוד לשנה אקדמית.

בחברת שירות השכרת ספרי לימוד מקוונים צ'ג (Chegg) טוענים שהם יכולים לעזור בהפחתת עלויות אלה, ולחסוך לסטודנטים ששוכרים דרכם את הספרים עד 90%. באתר האינטרנט שלה משכירה החברה ומוכרת ספרים, וגם מציעה עזרה בשיעורי הבית, קורסים ועוד.

מניית החברה, שנסחרת בניו יורק לפי שווי שוק של 9 מיליארד דולר, התחזקה ב-89% מתחילת השנה, ודיווחה על הכנסות של 131 מיליון דולר ברבעון בראשון של 2020, עלייה של 35% לעומת אשתקד, ומעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 120 מיליון דולר. לרבעון השני של השנה צופה צ'ג הכנסות של 136 מיליון דולר.

גם חברת Pearson, שמניותיה נסחרות בבורסה של לונדון, והיא מפרסמת ספרי הלימוד הגדולה בעולם, אימצה לאחרונה אסטרטגיה חדשה והכריזה כי כל המהדורות העתידיות שלה, בהיקף של 1,500 כותרות, יראו לראשונה אור בפרסום אלקטרוני. החברה פרסמה בספטמבר 2019 אזהרת רווח בעקבות ירידה בהכנסות בחטיבת ההשכלה שלה בארה"ב, ומנייתה השילה כ-31% מתחילת 2020 ועד פרוץ משבר הקורונה במרץ, אך היא טיפסה כבר את כל הדרך חזרה, ונראה כי היא נמצאת במגמה חיובית.

בינה מלאכותית ומציאות מדומה בשירות החינוך

בעזרת הטכנולוגיה, חברות האד-טק מובילות את תחום החינוך לשלב הבא ומספקות הרבה יותר מגמישות לוגיסטית או חיסכון תקציבי. הן תורמות לתוצאות החינוכיות והופכות את הטכנולוגיה לחלק מהותי בלימודים.

אל שלל הפיתוחים האחרונים הצטרפה לאחרונה גם הבינה מלאכותית (AI), שיכולה למשל להבין טוב יותר את הצרכים האישיים של כל תלמיד - הרבה יותר מאשר מרצה בכיתה גדולה, ולהתאים את תוכניות הלימודים באופן אישי לכל אחד. הבינה המלאכותית יכולה גם לייעל את עומסי העבודה של המורים ולחסוך להם זמן שאותו יוכלו להקצות ליעד אחר. אנו כבר יכולים לראות יישום המוני של טכנולוגיה כזו בסין, ומתחילים לראות הפעלות פחות מתוחכמות שלה בארה"ב.

טכנולוגיות נוספת שיכולות לתרום רבות לתחום האד-טק הן המציאות הרבודה והמציאות המדומה (AR ו-VR) שיכולות להביא את התלמידים אל "מחוץ" לכיתות ולחוות אירועים כאילו הם קורים מולם. גם משחקי וידיאו חינוכיים טומנים בחובם פוטנציאל חינוכי גבוה.

לסיכום, עד 2025 צפויות ההכנסות הגלובליות של חברות EdTech להגיע ל-6 מיליארד דולר, וההתקדמות הטכנולוגית והתחרות העולמית יביאו להערכתי להישגים גדולים בענף החינוך. תחום החינוך תמיד היה ותמיד יהיה מנוע הצמיחה של האנושות, וההשקעה בו ללא ספק משתלמת, הן בהיבט החינוכי וכעת גם בהיבט הכלכלי. 

הכותב הוא מנכ"ל Global X ETFs, חברת תעודות הסל המובילה בארה"ב. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק, המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא, ואינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך