המשבר הפוליטי נפתר בינתיים: גנץ ונתניהו הורו למפלגותיהם להצביע בעד דחיית התקציב

נתניהו אמר בסרטון כי "הדבר האחרון שמדינת ישראל זקוקה לו עכשיו זה בחירות" • גנץ: "לא אתן לאף אחד להוריד את ישראל על ארבע"

בני גנץ בנאומו הערב / צילום: אלעד מלכה
בני גנץ בנאומו הערב / צילום: אלעד מלכה

שר הבטחון ח״כ בני גנץ הצהיר היום (ב׳) שסיעתו תתמוך בהצעת החוק לדחיית מועד העברת התקציב עד לתאריך 23 בדצמבר 2020. קצת לפני הצהרתו של גנץ, שלח ראש הממשלה קטע וידאו ובו אמר כי "הנחה את חברי הליכוד לתמוך בדחיית התקציב".

נתניהו אמר בסרטון כי "הדבר האחרון שמדינת ישראל זקוקה לו עכשיו זה בחירות. ולכן אני הודעתי אתמול שאני מקבל את הצעת הפשרה של ח"כ האוזר על שני חלקיה - גם דחיית התקציב, וגם הקמת ועדת מינויים משותפת. גם הודעתי שאני לא אשתתף במינוים של היועמ״ש, פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה".

בנאומו הערב, גנץ אמר ש"100 ימים שתקתי לנסיונות התקפה, לגידופים ולעג של בכירים מהליכוד. ימי ההבלגה והשתיקה הסתיימו.הסתיימו כי ישראל צריכה יציבות ולא עסוק בצרכים אישיים . היא צריכה ממשלה שפניה לחברה הישראלית ולא התכתשות. לא אאפשר זאת עוד. ככה עושים פריימריז, לא משרתים את הציבור. בחוץ יש סערת ענק שספק אם הייתה כמותה מקום המדינה: מליון מובטלים משוועים לחזור לעבודה. מליון משפחות לא יודעת איך ישלמו שכר דירה. אלפי שכירים ועצמאים חיים בחשש ומתח עצום מהרגע שבו הכספומט יראה להם אפס שקל למשיכה. ואם חלילה נגיע לבחירות עוד יישפך פה דם.

"בשעה כזו לא אתן לאיים על אזרחי ישראל בבחירות. לא אתן לאף אחד להוריד את ישראל על ארבע. לפני יותר מעט מ-100 ימים, עשיתי מעשה פוליטי אמיץ עם מחיר לא פשוט, כי המדינה יותר חשובה ממני. נכנסתי לממשלה כדי לטפל במציאות ועתידם של אזרחי ישראל. יחד עם זאת, לעולם לא אאפשר למישהו לפורר את הדמוקרטיה. לא אתן שמישהו ימנה בובות מטעמו לתפקידים רגישים. במשמרת שלי, כאשר אני שר הביטחון, אמשיך לשמור על בטחון המדינה מבחוץ ובמפנים אדאג שאף אחד, אף לא ירים את ידו על שלטון החוק.

"כאשר נכנסתי לממשלה התחייבתי לקדם את נושא הפיוס הלאומי. הביטוי הזה הפך ללעג, זלזול, כאילו היה מילה גסה. כאילו נגזר עלינו להתמודד עם אלימות מילולית נגד שומרי הסף. חברים, פיוס אינו קללה, עם אחד אנחנו, אחים. שמעתי את נתניהו מכריז על קבלת הפשרה של האוזר ובירכתי על כך . ואני אומר - נתניהו אם פניך לשיתוף פעולה לטובת אזרחי ישראל, ידי נשארת מושטת, אם פניך לתרגילים או פגיעה בשלטון החוק - אני אמנע זאת. 

"פרק 100 ימים של מידור הדרה והסתרה הסתיים. בוא נתחיל בפרק של שותפות. אין אדם אחד שיאמין שאני פועל לטובת עצמי. הערב זה מבחן, חובתי כמו גם חובתך, להיכנס לאולם המליאה ולהצביע יחד על דחיית התקציב ולקדם את הסדרי העבודה ביננו. כל נושא אחר שלא קשור יורד מסדר היום וראוי שנטפל בו בנפרד. אני דורש ממך לגלות מנהיגות ופטריוטיות, ולזכור שגם עבורך ישראל חייבת להיות לפני הכל. כפי שהתחייבתי, אני וחברי מכחול לבן ניכנס למליאה מתוך אחריות לאומית ונדחה את התקציב כדי למנוע בחירות אני מקווה שגם כך אחרים יעשו".