אדגר לא הנפיקה את פעילותה בפולין, ומגדל מסיבה השקעתה לכ-7% ממניות חברת הנדל"ן

למגדל השקעה של קרוב ל-90 מיליון שקל בחברה הבת של אדגר, שבוצעה לפני שבע שנים

מוקי שניידמן / צילום: תמר מצפי, גלובס
מוקי שניידמן / צילום: תמר מצפי, גלובס

שבע שנים לאחר שקבוצת הביטוח מגדל רכשה החזקת מיעוט בפעילות הנדל"ן המניב בפולין של חברת הנדל"ן אדגר, היא מממשת כעת אופציה שניתנה לה להסב את ההשקעה לכ-7% מהון המניות של החברה האם אדגר , שבשליטת צור שמיר של משפחת שנידמן.

מאחר שהחברה המרכזת את הפעילות האמורה בפולין טרם הפכה לחברה ציבורית, הודיעה מגדל לאדגר כי היא ממירה את החזקותיה בה למניות סחירות של אדגר עצמה, ובכך היא מנזילה את השקעתה.

בתחילת יוני 2013 הוקצו לקבוצת מגדל 19.9% ממניות החברה הבת של אדגר, שבמסגרתה מרוכזת כל פעילותה בפולין, בתמורה לסך של 13.3 מיליון אירו (כ-64 מיליון שקל דאז). אותה חברה בת, Adgar investment and development Poland, היא חברה בלגית שהייתה אז בבעלות מלאה של אדגר.

במועד ביצוע העסקה המקורית "התחייבו הצדדים, כי ככל ובתוך שבע שנים ממועד ההשלמה לא תבוצע הנפקה לציבור של החברה המאוחדת, או של חברה אחרת המחזיקה בנכסי הנדל"ן של החברה המאוחדת, מגדל תהא זכאית להמיר את מניות החברה המאוחדת למניות אדגר, בהתאם ליחס המרה שנקבע בהסכם ואשר ייגזר מהערכת שווי שתבוצע למניות החברה המאוחדת, כך ששווי המניות שהמשקיע יקבל יהיה זהה לשווי המניות המומרות של החברה המאוחדת נכון למועד ההמרה כאמור", כדברי קבוצת צור עתה.

אדגר, שבניהולו של רועי גדיש, נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-720 מיליון שקל, ובצור שמיר מציינים כי "בדוחות הכספיים של החברה ליום 30 ביוני 2020, מוצגת ההשקעה של מגדל בחברת הבת, לרבות באמצעות הלוואות בעלים, בסך של כ-89.5 מיליון שקל".

מניית אדגר רשמה באוגוסט עליות חדות בערכה, בשיעור של כ-30%, לאחר ירידות חדות שרשמה בשבעת החודשים שקדמו לחודש האחרון, ובסה"כ מציגה ירידה של יותר מ-40% בערכה מאז תחילת 2020, בצל משבר הקורונה שזעזע משמעותית את סקטור הנדל"ן המניב בבורסות.

המהלך שנעשה עם מגדל  מזכיר התקשרויות דומות אחרות שביצעה קבוצת צור שמיר בחברה אחרת שבשליטתה - מימון ישיר מול לאומי פרטנרס ואלטשולר שחם גמל ופנסיה.

לצור שמיר יש כמה החזקות תפעוליות מרכזיות: חברת הנדל"ן המניב אדגר, חברת הביטוח איי.די.איי ביטוח, שמוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר", וחברת האשראי החוץ-בנקאי מימון ישיר. האחרונה הונפקה לאחרונה לפי שווי של פחות ממיליארד שקל (לאחר שכמעט הונפקה זמן קצר לפני משבר הקורונה לפי שווי גבוה בהרבה, של כ-1.5 מיליארד שקל). נוסף על כך לחברה יש פעילויות יזומות שהיא מקימה, בתקווה שיצליחו להבשיל לחברות בוגרות רווחיות וציבוריות דוגמת איי.די.איי ביטוח ומימון ישיר.

עבור מגדל מדובר בהחזקה נוספת מני רבות, ונכון ל-19 באוגוסט 2020 היא מנהלת נכסים בהיקף 256 מיליארד שקל בתיקי הביטוח והחיסכון לטווח ארוך שלה. מנהל ההשקעות הראשי במגדל הוא גיא פישר. נוסף על אפיקי החיסכון לטווח ארוך והביטוח מנהלת קבוצת מגדל עוד 38 מיליארד שקל באפיקי החיסכון לטווח קצר, שמנוהלים באמצעות בית ההשקעות מגדל שוקי הון.