יזמות | דעה

יש לא מעט יזמות , אז למה אנחנו לא ממש שומעים עליהן?

יש לא מעט יזמות בתחום עם מגוון רעיונות מעניינים, חלקם אפילו פורצי דרך • בשביל להגיע אליהן, צריך לא פעם להפגין גמישות, לתת הזדמנויות, וליצור בפגישות תחושה של הזדהות

נשים יזמיות. מדוע לא ממש שומעים עליהן? / עיבוד: אפרת לוי, גלובס
נשים יזמיות. מדוע לא ממש שומעים עליהן? / עיבוד: אפרת לוי, גלובס

פעמים רבות, כשמתכננים פרויקט חדש, יודעים איך הוא יתחיל אבל לא איך הוא יסתיים. כך קרה כך קרה כשהתחלנו את הפרויקט "תמיכה ביזמות נשית" בקרן ההון סיכון StageOne. ידענו בדיוק איך אנחנו רוצים לנהל אותו ומה המשאבים שיוקצו לשם כך. אבל היקף ההיענות מצד היזמות, שיתוף הפעולה הפנימי, התובנות והמסקנות, הצליחו להפתיע אפילו אותנו.

במסגרת הפרויקט, שהחל לפני פחות משנה, אפשרנו ליזמות להיפגש עם שותפים ומנהלים בקרן. המטה הייתה ליצור חיבור לתחום, להבין את הרלוונטיות של הרעיון בתקופה הנוכחית ולהתייעץ בנושאים שוטפים של החברה ללא כל מחויבות. נטו השקעה ביזמות בפגישות מדי שבוע, מכל התחומים ולא רק בתחומי ההשקעה של הקרן. ההיענות הייתה מדהימה, מבלי שפרסמנו - הכל מפה לאוזן. האקוסיסטם הטכנולוגי-ישראלי עזר להפיץ את היוזמה כך שתגיע לאוזניים הנכונות.

נפגשנו עם יזמות ישראליות מדהימות שיושבות בארץ, באירופה ובארה"ב, כשבחודשים האחרונים נאלצנו לקיים את הפגישות בזום. פגשנו יזמות בשלבים שונים, כאלו שממש בתחילת הדרך וכאלו שכבר גייסו הון ופיתחו מוצר. כולן רצו להתייעץ לגבי פיתוח החברה. מעניין היה לגלות כי מרבית החברות שהוצגו לנו מבוססות על טכנולוגיית "סיוע", כלומר טכנולוגיות שעשויות להשפיע על חיינו ומנסות לעשות שינוי משמעותי בעולם. למשל, חברות מעולמות הרפואה, בריאות הנפש, עזרה לקהילה, ביטחון אישי ואיכות הסביבה - יש צד מאוד אמפתי ביזמות שעובר דרך החברות שלהן וזה היה ממש מדהים להיחשף לצד זה. הצלחנו לסייע להן ברמת המחקר וליצור חיבורים רלוונטיים לאנשים, ספקים ומשקיעים. עם חלקן אנחנו עדיין בקשר ועוזרים כשאנחנו נדרשים לכך. 

בשורה התחתונה אפשר לומר כי יש לא מעט יזמות בתחום עם מגוון רעיונות מעניינים, חלקם אפילו פורצי דרך. אז איך ייתכן שאנחנו לא שומעים עליהן מספיק? הגענו למספר תובנות שעשויות לשפר את הסטטיסטיקה הזו.

הזדמנויות: לרבות מהיזמות זו הייתה הפגישה הראשונה עם משקיעים שהעניקה ערך מוסף. הסיבה לכך היא הניסיון והרקע שלהן עוד הרבה לפני שהן פותחות חברה. למשל, עובדה היא שליוצאי יחידות מסוימות בצבא (קרבי ומודיעין) יש יותר הזדמנויות ליצור קשרים עם המערכת ובשלב מוקדם יותר, לרוב אלו גברים. נקודה זו סופר חשובה כאשר אנו בוחנים את השכלתם של הדורות הצעירים. הרבה לפני שהם מתגייסים לצבא, בחירת המסלול הלימודי מובילה אף היא לביסוס הקשרים עתידיים.

גמישות: העובדה שהפגישה לא הייתה למטרת גיוס הון גרם ליזמות להיות הרבה יותר נינוחות ונכונות להציף שאלות, לקבל ביקורת בונה והמלצות. הן היו פתוחות ומוכנות יותר להקשיב ולשמוע השקפות ודעות שונות לגבי המיזמים שלהם על מנת להיות אפקטיביות ולדייק אותם ככל הניתן.

סביבה: העובדה שדמות נשית מהקרן השתתפה באופן קבוע בפגישה תרמה לתחושה של הזדהות ואף הוביל ליצירת קשרים והזדמנויות בהמשך.

טכנולוגיה: מאחר וזיהינו שהרבה מהמיזמים הם בתחומי "אימפקט", מעניין יהיה לבחון איך אפשר להטמיע בהם טכנולוגיה עמוקה במקום להישאר בעולם האפליקציות או ה-Low-tech שיותר קשה לפרוץ ממנו.

כותבת המאמר הינה סמנכ"לית השיווק של קרן ההון סיכון StageOne Ventures