חשד לדליפת אמוניה במפעל סנפרוסט במגדל העמק; 100 עובדים פונו

כ-100 עובדים פונו מהמקום, ואישה אחת שנפגעה באורח קל פונתה לבית החולים העמק להמשך טיפול • לוחמי האש ויחידת החומרים המסוכנים המחוזית פועלים במקום לסגירת מגופים בעזרת צוות מפעלי והכלת המוקד

מפעל סנפרוסט במגדל העמק / צילום: בר אל, גלובס
מפעל סנפרוסט במגדל העמק / צילום: בר אל, גלובס

כוחות כבאות והצלה הוזעקו הבוקר למפעל סנפרוסט במגדל העמק, על רקע חשד לדליפת אמוניה במפעל. כ-100 עובדים פונו מהמקום, ואישה אחת שנפגעה באורח קל פונתה לבית החולים העמק להמשך טיפול. עד עתה, לא דווח על נפגעים נוספים בתקרית.

מקור הדליפה אותר, והצוותים מחכים לירידת ריכוז החומרים המקומי במפעל. לוחמי האש ויחידת החומרים המסוכנים המחוזית, פועלים במקום לסגירת מגופים בעזרת צוות מפעלי והכלת המוקד. בנוסף, הצוותים מבצעים ניטור מרחבי לשלילת הימצאות החומר באזורים אוכלוסייה.

נכון לשעה זו, אין פרטים נוספים בנוגע לדליפת האמוניה, ולא נמסרו הנחיות נוספות לשוהים בסמוך למפעל. נזכיר כי לפני כשנה בחודש יוני, התרחש אירוע דליפת אמוניה במפעל גלידות שטראוס של תאגיד יוניליוור בעכו. בעקבותיו, הקניון הסמוך פונה מאזרחים ותחנות הרכבת עכו ונהריה נסגרו בשל שיעור גבוה של חומרים מסוכנים באוויר, תושבי העיר הסמוכים לקו הרכבת התבקשו להסתגר בבתיהם למשך כ-6 שעות. בעקבות הדליפה, בוצעה בהנחיית המשרד להגנת הסביבה סדרת פעולות שמטרתה תיקון הליקויים ומניעת סיכון אפשרי לציבור. ואמנם, למרות שהרכבת באזור שותקה וכך גם העסקים, בזמן שהתושבים מצידם הונחו לשהות בבתים - המשרד להגנת הסביבה בחר שלא להטיל עיצום כספי על החברה ולהסתפק בתיקון הליקויים. ואולם, בעקבות הנזקים, הוגשה תביעה ייצוגית נגד החברה על ידי מספר אזרחים המגוררים באזור.

ד"ר רויטל גולדשמיד, ממרכז מחקר סביבתי חיפה, אומרת בנוגע לתקרית הבוקר: "כל תקלה כזו של חומרים מסוכנים מוכיחה לנו את מידת הזהירות הגדולה שבה צריך להתנהל כשמדובר באחסון ושימוש חומרים מסוכנים בסמוך לריכוזי אוכלוסייה. במקרה של מגדל העמק מדובר באמוניה, במקרה של בירות זה היה אמוניום ניטראט ובמקרה של חיפה חייבים לקדם להחלטת ממשלה את תוכנית הרחקת הסכנות של התעשיות הפטרוכימיות ממליון תושבי המפרץ".