תיירות | פיצ'ר

מחיר החופשה הוצג באופן שגוי, אך הלקוח יפצה את האתר

נוסעים שהזמינו חופשה שהוצגה במחיר שגוי - בשקלים במקום בדולרים - חויבו לשלם לאתר ההזמנות פיצוי של אלפי שקלים לאחר שתבעו אותו על עוגמת נפש • השופט על התביעה: "מעידה על כוונותיהם חסרות תום הלב בהליך זה"

מחיר החופשה הוצג בטעות בשקל במקום בדולר/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מחיר החופשה הוצג בטעות בשקל במקום בדולר/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

האם בית המשפט לתביעות קטנות מנסה לחנך את הצרכן הישראלי? נוסעים שהזמינו חופשה במחיר שגוי באתר Hotels.com  (שתומחר בשקלים בטעות במקום בדולרים), וחופשתם בוטלה - ישלמו פיצוי לאתר הבינלאומי, אחרי שתבעו ממנו עשרות אלפי שקלים כעוגמת נפש, כך פסק בית משפט לתביעות קטנות בנצרת (ת"ק 12594-11-19).

התובעים, בני שלוש משפחות, טענו בתביעה כי שריינו בסוף חודש מרץ נופש באתר הוטלס.קום, המשתייך לקבוצת אקפדיה ב"דיל", שהוצג במחיר של 1,523 שקל לפני מע"מ לארבעה לילות בסוף חודש יולי 2019. בטופס ההזמנה צוין בפניהם כי ההזמנה לא ניתנת לביטול ועל כן הם טענו כי מיהרו לשריין חופש ממקום עבודתם למועד החופשה.

לטענתם ב-1 ביולי פנה אליהם נציג בית המלון וטען שמחיר החופשה על פיו נעשתה העסקה, הוצג כפי שהוא בטעות. במקביל קיבלו מייל מאתר הוטלס שגם בו נומק כי מחיר העסקה היה שגוי ולא ניתן לכבדו ועל כן עליהם להוסיף כ-5,500 שקל לכל חדר. מהמלון נומק בפניהם כי הטעות הייתה של אתר הוטלס כאשר הציג את המחיר לחופשה בשקלים ולא בדולרים, אולם באתר אמרו להגנתם כי האחריות על המחירים חלה על ספקי השירות.

הנופשים סרבו להשלים את הפער במחיר וביקשו לבטל את החופשה. בהוטלס הציעו להם 15% הנחה ופיצוי בדמות של קופון הנחה בהיקף 710 שקל להזמנה עתידית, אך הם דחו את ההצעה. כך או כך ב-11 ביולי הם קיבלו הודעה שההזמנה מבוטלת. התובעים טענו שנגרמה להם עוגמת נפש ויחד עם הוצאות המשפט ביקשו לחייב את הוטלס לשלם להם פיצוי של 33.9 אלף שקל.

"ניסו לנצל לרעה טעות"

חברת הוטלס טענה להגנתה כי "התובעים ניסו לנצל לרעה את הטעות שנפלה במחיר באתר". עוד טענה החברה כי היא אינה אחראית לטעות, משום שאין לה שליטה על המחירים המוצגים באתר שלה ואשר מוזנים על ידי ספקי השירות.

הטענה היא שבכל רגע נתון מתפרסמים באתר מיליוני בתי עסק, ואין באפשרותה לפקח על התעריפים שהם מפרסמים. היות שבמקרה האמור דובר בטעות, ציינה הוטלס כי על פי תקנון האתר עמדה לה הזכות לבטל את ההזמנה, לאור סעיף הקובע כי "מותר לחברה שלא לספק מוצר או שירות שנרכשו במחיר שגוי, גם לאחר אישור ההזמנה".

בנוסף ציינה החברה כי גם לפי חוק החוזים קמה לה זכות לבטל את ההזמנה בהתחשב בטעות ובחוסר תום ליבם של התובעים. בחברה הלכו גם על נימוק שמנסה לבחון את השכל הישר - "שלושת החדרים שהוזמנו הם החדרים המפוארים ביותר בבית המלון (סוויטה דלוקס), מהם יש גישה ישירה לבריכה וההזמנה כוללת ארוחת בוקר. כל אדם סביר אמור להבין, שמחיר של 381 שקל ללילה (כולל ארוחת בוקר) עבור ארבעה אנשים, הוא מחיר שהינו בגדר טעות".

לא חשדו שהצעת המחיר ניתנה בטעות

השופט יובל שדמי הניח לטובת התובעים כי "על אף הקושי שבדבר, הם התקשרו בהסכם בתום לב ומבלי לחשוד שהצעת המחיר לה נענו ניתנה בטעות. עם זאת מקובלת עלי בנסיבות העניין, עמדת הנתבעת לפיה הצעת המחיר ניתנה בטעות. נדמה שגם התובעים לא חולקים על כך. התובעים אישרו את תקנון הנתבעת במסגרת ההתקשרות בין הצדדים. למעט ניסיון התחמקות מלהודות בכך, ניסיון המעיד על העדר תום לב, לא ניסו התובעים להתמודד עם האמור בתקנון". השופט שדמי גם קיבל את הטענה כי הוטלס "אינה אחראית להצעת המחיר והאחריות לכך מוטלת על המלון".

את תביעתם לפסוק לטובתם 20 אלף שקל כעוגמת נפש הגדיר השופט כ"מופרכת" וככזו ה"מעידה על כוונותיהם חסרות תום הלב בהליך זה, שתכליתן להתעשר על חשבון ה"כיס העמוק" של הנתבעת".

בין השאר נסמך השופט על הנחה זו - "כאשר סרבו התובעים להצעת הנתבעת לסייע להם במציאת מלון חלופי, בלא שצירפו נימוק לסירוב. מן הראוי להבהיר לתובעים בכוח בציבור הרחב, השוקלים שימוש בבית המשפט לתביעות קטנות על מנת להתעשר שלא כדין על חשבון 'כיס עמוק', שבתביעה שכזו קיים סיכון ממשי לחיוב בהוצאות נכבדות, כך בוודאי כאשר מטריחים על לא כלום חברה הנמצאת ב"ארצות הים". לכן פסק כי ישלמו 6,000 שקל לחברת הוטלס.