האם 70% מהיהודים באירופה ובארה"ב נישאים ב"נישואי תערובת"?

בצלאל סמוטריץ' טען כי העם היהודי עומד להיעלם מאמריקה ואירופה, אבל למספרים שלו אין גיבוי במחקרים • "המשרוקית של גלובס"

בצלאל סמוטריץ', ימינה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
בצלאל סמוטריץ', ימינה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ביום רביעי, שעות לפני שניסה בלי הצלחה לשכנע את הכנסת לשלול את זכות העלייה מנכדי יהודים, בצלאל סמוטריץ' מימינה התריע על סכנה דמוגרפית אחרת: נישואי יהודים וגויים. "תראו מה קורה באירופה וארה"ב!" - הוא אמר לכאן ב'. "אנחנו מגיעים ל-70% של נישואי תערובת והתבוללות. בעוד שניים-שלושה דורות העם היהודי שם נכחד לחלוטין".

נבואות זעם על עתיד העם מתפרסמות בישראל בדרך כלל בעיתוני החג, ולכן לקראת ראש השנה ננסה להכין מדריך ביקורתי להתמצאות בהן. בינתיים נסתפק בשאלה פשוטה: האם יש בסיס לטענה על 70% התבוללות באירופה ובארה"ב?

אשר לארה"ב, בסיס הנתונים המקיף ביותר נאסף במכון PEW. בסקר מ-2013 נמצא שרק 44% מהיהודים והיהודיות שמקיימים קשר זוגי - גם בלי נישואים רשמיים - חיים עם בן או בת זוג שאינם יהודים. בניכוי כמיליון אמריקאים ממוצא יהודי שממילא מגדירים את עצמם חסרי דת, הנתון הוא 36% בלבד. השיעור גבוה יותר בקרב צעירים, אבל גם כשמתמקדים בזוגות שנישאו מאז 2005, רק 58% הם מעורבים.

השיעור משתנה מזרם לזרם - מ-2% בקרב אורתודוקסים עד 50% אצל רפורמים - אבל 70% נרשמו רק בקרב "חסרי זרם", שהם 6% מיהודי ארה"ב.

ומה באירופה? בישראל מצוטטת לפעמים אומדן של "מרכז רבני אירופה" מ-2014, כי שיעור נישואי התערובת ביבשת גבוה מ-80%. אבל כפי שהבהיר לנו מנכ"ל המרכז הרב מנחם מרגולין, זה נתון שמבוסס על הערכות לא-רשמיות שנאספו מהקהילות. ההערכה שפרסמה ב-2018 תנועת המזרחי העולמי הייתה נמוכה בהרבה: 60% בגרמניה, 40% בצרפת ו-30% באנגליה. שלוש הקהילות האלה מהוות יותר מ-80% מיהודי אירופה.

הדמוגרף וחוקר העם היהודי פרופ' סרג'יו דלה פרגולה מהאוניברסיטה העברית חלק עם המשרוקית ממצאים ממחקר חדש שערך עם ד"ר דניאל סטצקי עבור מכון Jewish Policy Research. הם מצאו ששיעור נישואי התערובת בשלוש הקהילות הגדולות נמוך בשליש עד חצי מהערכת תנועת המזרחי. רק בקהילות הקטנות בפולין ובשבדיה הוא גבוה מ-70%, ובדנמרק מתקרב ל-65%. עם זאת, במחקר הזה לא נספרו זוגות שאינם נשואים רשמית, שם "קשרי תערובת" נפוצים יותר.

סמוטריץ' כתב לנו בתגובה שבכמה מקומות שיעור ההתבוללות מגיע ל-70%, "לפי מחקרים, ונתונים שנאספו ממפגש עם קהילות בעולם". אבל גם לפי המקורות ששלח לנו, רק ברוסיה ובקרב יורדים ישראלים בארה"ב מגיע שיעור נישואי התערובת ל-70%.

בשורה התחתונה: דברי סמוטריץ' מטעים. ההערכות האמינות על שיעור הזוגות המעורבים ביהדות ארה"ב לא עולות על 58%, ובאירופה נמוכות מ-55% בכל הקהילות הגדולות.

תחקיר: בעז רקוץ'