רגע האמת של מיזוג אגוד לתוך מזרחי טפחות: פורסמה הצעת הרכש

מזרחי טפחות פרסם הצעת רכש חליפין במסגרתה יתן לבעלי מניות אגוד 7.8% ממניותיו • למזרחי טפחות כבר יש הבנות בנושא עם בעלי מניות המחזיקים ב-74.75% ממניות אגוד

משה לארי / צילום: דוברות בנק מזרחי טפחות
משה לארי / צילום: דוברות בנק מזרחי טפחות

לקראת מיזוג בנק אגוד בתוך בנק מזרחי טפחות: רגע לפני חילופי המנכ"ל בבנק השלישי בגודלו במשק, מפרסם הערב (א') בנק מזרחי טפחות הצעת רכש חליפין מלאה לכל מניות בנק אגוד. ההצעה מתפרסמת אגב הסכם שנחתם לראשונה בין הצדדים עוד במהלך 2017, ושלשם קיומו נדרשה הגשת ערר לביה"ד לתחרות שהתקבל והפך את האיסור של רשות התחרות למיזוג. בימים הקרובים ייכנס משה לארי לתפקיד מנכ"ל מזרחי טפחות, כשבתפקידו הקודם הוא הוביל את פרויקט מיזוג אגוד לתוך הבנק שינהל.

בתמורה למיזוג יקבלו בעלי מניות בנק אגוד 7.79% ממניות בנק מזרחי טפחות, כאשר עבור כל מניית אגוד יקצה מזרחי טפחות 0.27 ממניותיו. ככלל, בעלי מניות אגוד יקבלו לידיהם כ-19.87 מיליון מניות מזרחי טפחות, שמשקפים לאגוד שווי של כ-1.39 מיליארד שקל.

למזרחי טפחות כבר יש הבנות בנושא עם בעלי מניות, המחזיקים ב-74.75% ממניות הבנק הקטן יותר, שמנוהל על ידי שבי שמר. אגב, בנוסף למניות מזרחי טפחות שיונפקו לבעלי מניות בנק אגוד, תשולם לאחרונים, להוציא שלמה אליהו (שמחזיק 27.1% ממניית בנק אגוד דרך נאמן ושבעבר נמנה על קבוצת בעלי השליטה בבנק), תמורה נוספת בסך של 30 מיליון שקל.

המועד האחרון למסירת הודעות הקיבול להצעת רכש החליפין הינה ה-13 בספטמבר. אם וככל שתאושר הצעת הרכש על ידי רוב בעלי מניות בנק אגוד, יהפוך האחרון לחלק מקבוצת מזרחי טפחות.

מדובר במשוכה המרכזית האחרונה בפני מיזוג אגוד למזרחי טפחות, לאחר שהאתגר הגדול הקודם נפתר לאחרונה עם ההסכמה למכירת תיק האשראי ליהלומנים של אגוד לידי חברת האשראי החוץ בנקאי פנינסולה, שבשליטת בית ההשקעות מיטב דש.

אם וככל שיושלם מיזוג אגוד לבנק מזרחי טפחות יהיו בישראל שש קבוצות בנקאות מסחריות עצמאיות - הפועלים, לאומי, מזרחי טפחות, דיסקונט, הבינלאומי  וירושלים הקטן בהרבה. בסוף 2021 אמור להצטרף לרשימה הבנק הדיגיטלי הראשון.

המיזוג הקודם של בנק עצמאי קטן בתוך בנק גדול ממנו קרה רק בשלהי אשתקד, כשמוניציפל בנק (לשעבר בנק דקסיה) מוזג לתוך מרכנתיל של דיסקונט.