בורסות עולם | סיקור שוטף

הדאו ג'ונס סגר את חודש אוגוסט הטוב ביותר מאז 1984; טסלה ואפל זינקו לאחר הפיצול של מניותיהן

מדד הנאסד"ק עלה בכ-0.7%, מנגד הדאו ג'ונס ירד ב-0.8% • ציפיות האינפלציה בארה״ב החלו להאיץ לאחר נאום פאואל בג'קסון הול • מדד הפחד (VIX) זינק ב-15%

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

המסחר בניו יורק ננעל הלילה במגמה מעורבת כאשר ענף הטכנולוגיה, האחראי העיקרי לביצועים החיוביים בחודש החולף ומתחילת השנה, דחף את המדדים לחודש אוגוסט הטוב ביותר מאז 1984 בשווקים.

את היום האחרון של חודש אוגוסט סגר מדד הנאסד"ק בעלייה של כ-0.7%, מנגד הדאו ג'ונס ירד ב-0.8%, אך סיכם את חודש אוגוסט הטוב מאז 1984. מדד S&P 500 סגר את אוגוסט הטוב ביותר מאז 1986. מנגד, מדד הפחד (VIX) זינק ב-15% ורשם את העלייה החדה מאז ה-13 ביולי.

בלטו במסחר מניותיהן של טסלה  ואפל  שנסחרו בעליות חדות ביומן הראשון לפיצול.

ביום חמישי, יו"ר הפד, ג'רום פאוול, נשא נאום (וירטואלי) בסימפוזיון המדיניות הכלכלית של הפד, המתקיים בדרך כלל בג'קסון הול. פאואל הודיע על שינוי במדיניות הבנק ליעד של "אינפלציה ממוצעת" שעשויה להשאיר את הריבית על שיעור נמוך לתקופה ממושכת. מה שמרמז כי הפד יאפשר לשיעור האינפלציה לטפס מעבר ליעד של 2%.

22:00

המסחר בניו יורק מתנהל במגמה מעורבת ביום הראשון לשבוע זה והאחרון לחודש אוגוסט הטוב של הדאו ג'ונס וה-S&P 500 מאז 1984.

טסלה מזנקת ב-12% לאחר הפיצול של מניותיה, שמחירן הנמוך כעת לאחר החלוקה ביחס של 5 ל-1, נגיד לקהל משקיעים רחב יותר.

אמזון מטפסת ב-2.5% לאחר האישור שניתן מרשות התעופה הפדרלית (FAA) לחברה להקים צי של רחפנים כחלק ממערך המשלוחים שלה. האישור יעניק לאמזון את האפשרות "לקיים את משלוחיה בצורה בטוחה ויעילה יותר", אמרו ב-FAA. בעכך אמזון מצטרפת לחברה הבת של אלפבית - Wing, וחברת המשלוחים הוותיקה UPS שקיבלו את האישור המיוחל.

זום וידאו קומיוניקיישנס  מזנקת ב-6% לשיא לפני פרסום הדוחות הרבעוניים הלילה לאחר נעילת המסחר בניו יורק.

21:00

מדד הנאסד"ק מטפס ב-1%, ומדד S&P 500 נסחר ללא שינוי ברמת השיא. אפל וטסלה מטפסות ביום הראשון לפיצול של מניותיהן. מאז הודיעה טסלה בחודש שעבר על פיצול המניות ביחס של 5 ל-1, רשמה מניית טסלה זינוק של כ-70%. גם אפל שפוצלה הערב ביחס של 4 ל-1, מזנקת ביותר מ-4%.

20:11

מגמה מעורבת בוול סטריט. מדד דאו ג'ונס מאבד 0.75%, מנגד הנאסד"ק מוסיף 0.75% לערכו.

מנייתה אמריקן איירליינס מאבדת כ-3%, בנק אוף אמריקה יורדת ב-2.6%, מייסיס ב-2.2%, מנגד, אינטל עולה ב-1.6%, ואנבידיה עולה ב-2.4%.

18:40

המסחר בבורסות באירופה ננעל בטריטוריה האדומה בהובלת הבורסה במדריד שאיבדה 2.2%. הדאקס ירד ב-0.7%, הקאק איבד 1.1% והפוטסי השיל 0.6% מערכו. בסיכום חודש אוגוסט בשווקים באירופה, דאקס הגרמני זינק ב-5.1%, הפוטסי הבריטי טיפס ב-1.1%, והקאק הצרפתי זינק ב-3.4%. 

בוול סטריט יום המסחר הראשון לשבוע זה מתנהל במגמה מעורבת. הדאו ג'ונס מאבד 0.8%, הנאסד"ק עולה ב-0.4%. חודש אוגוסט שיסתיים מחר צפוי להיות החיובי ביותר מאז 1984.

16:38

המסחר בוול סטריט נפתח ביציבות עם נטייה למגמה מעורבת כאשר מניות הטכנולוגיה ממשיכות לטפס. אפל וטסלה עולות ב-2.2% ו-0.3% בהתאמה לאחר פיצול מניותיהן. 

מדד דאו ג'ונס מאבד 0.4%, הנאסד"ק מוסיף 0.1% לערכו ומדד S&P 500 משיל 0.1%. מדד הפחד (VIX) מזנק בכ-10%.

ציפיות האינפלציה בארה״ב החלו להאיץ לאחר נאום האינפלציה של יו"ר הפד פאוול ביום חמישי האחרון בג'קסון הול. ציפיות האינפלציה נמצאות כעת ברמה הגבוהה ביותר מאז 2019.

15:10

אבן קיסר  הודיעה היום על חתימת הסכם לרכישת השליטה בחברת 'ליולי קרמיקה' ('ליולי') עם כניסתה לשוק הפורצלן העולמי, כצעד משמעותי ביישומה של תכנית הצמיחה הגלובאלית. 'ליולי' היא יצרנית משטחי פורצלן חדשניים, ומפעלה הממוקדם בהודו נחשב לאחד ממתקני הייצור החדשניים והמתקדמים טכנולוגית. עם הכנסות שנתיות של כ-18 מיליון דולר, 'ליולי' הינה שותף אסטרטגי אידאלי למימוש אסטרטגיית הצמיחה של אבן קיסר.

על פי תנאי העסקה, עם השלמתה ובכפוף להתקיימותם של תנאים מתלים, אבן קיסר תחזיק ברוב הון המניות ובשליטה בחברת ליולי וזו בתמורה ל12 מיליון דולר המשקפת שווי פעילות ליולי של 34 מיליון דולר, בניכוי חוב ובנוסף לתשלום של עד 10 מיליון דולר בכפוף לעמידה ביעדים. 

13:50

יום המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח תוך עליות קלות במדדי המניות. טסלה  ואפל , שהיום יתחילו להיסחר לאחר הפיצול (ספליט) במניותיהן, רושמות עליות במסחר המוקדם. 

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים בסקירה שפרסמו כי "האירוע המרכזי שהתרחש בסופשבוע האחרון היה בכנס השנתי של הפד בג'קסון הול, שהפעם נערך באופן וירטואלי אך לווה בצפייה גבוהה בקרב המשקיעים לדבריו של פאוול בנוגע למדיניות המוניטרית החדשה של הפד. בכנס הודיע פאוול על שינוי משמעותי במדיניות הבנק כלפי האינפלציה. מעתה, הפד יאפשר לאינפלציה לעלות יותר מעל לרמה של 2%, מבלי שיצטרך להדק את המדיניות המוניטרית כדי לרסן את המחירים, כל עוד האינפלציה הממוצעת השנתית תעמוד על 2% לאורך זמן. במילים אחרות, הפד יאפשר לאינפלציה לחרוג מהנורמה ששררה עד היום, מבלי להגיב מיד בהעלאת הריבית".

"מדובר אכן במדיניות חדשה, שונה מבעבר, שבה החזרת שוק העבודה לתעסוקה מלאה הופכת למטרה בעדיפות עליונה. מדובר למעשה בגישת win-win מנקודת מבטו של הפד - כספי המשקיעים ימשיכו לזרום לנכסי סיכון (בעיקר למניות), הדולר ימשיך להיחלש ובכך לתמוך בשוק העבודה, במיוחד בקהילות שרבים מחבריה משתייכים לבעלי השכר הנמוך והממוצע", אומרים באופנהיימר.

12:05

מגמה חיובית בבורסות אירופה ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט. אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי "שינוי גישת הפד , עליו הודיע הנגיד פאואל בשבוע שעבר, לא אמור להשפיע במיוחד בתקופה הקרובה. המהות העיקרית שלו שה- FED לא יתחיל לצמצם מדיניות עד שתופיע אינפלציה בפועל ללא קשר עד כמה שוק העבודה יהיה הדוק או הנתונים הכלכליים האחרים טובים. האמת ש- FED כבר נהג כך ב-2019, כאשר הוריד ריבית למרות המשך ירידה באבטלה".

"לפי הגישה החדשה, רק כאשר האינפלציה תעלה מעל 2% אפשר להתחיל לחשוב באיזה רמה האינפלציה תהיה מספיק "סימטרית" ביחס ל-2% כדי שה- FED יהדק מדיניותו ועד אז הוא אמור לפעול במגוון כלים כדי לשפר מצבו של שוק העבודה. אין יותר מתח לקראת פרסום נתוני התעסוקה בימי שישי בתחילת כל חודש. מבחינת השווקים יש בכלל הרבה פחות חשיבות לנתונים כלכליים שוטפים, לפחות בכל מה שקשור להשפעתן על הפיכת מדיניות ה- FED למצומצמת יותר. מבחינת שוק המניות מדובר בבשורה חיובית שאומרת שהריבית לא תעלה עד שתהיה אינפלציה רצינית. נציין שאינפלציה גבוהה יחסית עד לרמה מסוימת זה לא רע למניות. ב-60 השנים האחרונות מדד S&P 500 הניב תשואה שנתית ממוצעת של כ-12% בתקופות בהן האינפלציה השנתית הייתה בין 1.5%-4%, הרבה יותר מאשר בשנים בהם האינפלציה הייתה נמוכה או גבוהה יותר", הוא כותב.

10:15

עליות קלות נרשמות בפתיחת שבוע המסחר בבורסות אירופה. בלונדון לא מתקיים היום מסחר. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות קלות.

באסיה הסתיים יום המסחר במגמה מעורבת.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי , מעריך בסקירת הנפט השבועית שלו כי "במבט קדימה, מחיר הנפט יושפע מן הספקות בנוגע למידת המשך קיום ההסכם על ידי המדינות החברות בקבוצת OPEC+ בדגש על רוסיה ועיראק, ומן ההערכות בנוגע להתפשטות וירוס הקורונה בעולם, בפרט בסין ובארה"ב, והשפעותיו על הכלכלה העולמית. במידה שהגל השני של נגיף הקורונה ימשך באזורים נרחבים יותר ויותר אזי קיים סיכון להחזרת המגבלות החברתית במקומות שונים בעולם, אשר יאטו את הפעילות הכלכלית ויקטינו את הביקוש לנפט.

"לעת עתה, נראה שרק לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה, בדרך שתאפשר הקלה ברורה ומתמשכת על צרכני הנפט הגדולים - תעופה ותובלה - ניתן יהיה לצפות להמשך עלייה של ממש במחיר הנפט. בהתאם לכך, הרי שבמבט לסוף 2020, החוזים העתידיים מצפים לעליית מחירים מתונה בלבד לכ-46.4 דולרים לחבית BRENT ומחיר חבית מסוג WTI צפוי לעלות לכ-43.6 דולרים לחבית. בטווח הארוך יותר, רק לאחר התאוששות העולם ממשבר הקורונה המתמשך, ישנם גורמים שיתמכו בביקוש לנפט ובהם: חידוש צמיחת כלכלת ארה"ב לאחר בלימת התפשטות וירוס הקורונה ומהלך יישום תקנות IMO 2020 שיעלה את הביקוש לתזקיקים דלי גופרית, זאת כאשר נפח הסחר הימי, שנפגע מאוד, ישוב ויעלה", אומר בפמן.

08:50

יום המסחר בבורסות אסיה מתנהל במגמה חיובית, לאחר פרסום נתוני מאקרו בסין היום. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות קלות.

מדד הניקיי בטוקיו מתקדם ב-1.6% לאחר שחברת ברקשייר האת'וואיי של וורן באפט הודיעה כי רכשה במהלך השנה האחרונה מניות ב-5 חברות הסחר הגדולות ביפן. באפט, שאתמול חגג יום הולת 90, הודיע כי רכש במהלך המסחר בבורסות טוקיו קצת יותר מ-5% מההון בחברות מיצובישי, איטושו, מארוביני, מיצואי וסומיטומו. 

חברות אלה עוסקות ביבוא של מגוון חומרים ומוצרים ליפן ובהענקת שירותים שונים לתאגידים יפניים בתחומי התעשייה השונים.

בסין פורסם היום כי מדד מנהלי הרכש (PMI ) של התעשייה עמד באוגוסט ברמה של 51 נק' לעומת צפי כלכלנים ל-51.2 נק'. ה-PMI לסקטור השירותים הגיע ל-55.2 נק' לעומת צפי ל-54 נק'.

בזירת המסחר בסחורות, הזהב ממשיך לעלות ולאחר קפיצה של כ-2% ביום שישי עולה החוזה לדצמבר בכ-0.2% למחיר של 1,978 דולר לאונקיה. הנפט מסוג ברנט נסחר בעלייה של 0.6% לרמה של 46.1 דולר לחבית.