אפל וטסלה מפצלות מניות: מה זה אומר ואיך זה ישפיע על תיק ההשקעות שלכם

פיצולי המניות של אפל וטסלה, שייצאו היום לפועל, הם אירוע נדיר בשוקי ההון בשנים האחרונות • "וול סטריט ג'ורנל" משיב על כמה מהשאלות שמתעוררות סביב הפיצולים

אילון מאסק, מייסד טסלה. מניית טסלה עלתה 61% מאז הכרזת הפיצול ב-11 באוגוסט / צילום: Brendan McDermid, רויטרס
אילון מאסק, מייסד טסלה. מניית טסלה עלתה 61% מאז הכרזת הפיצול ב-11 באוגוסט / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

פיצולי המניות של אפל  וטסלה  יוצאים לפועל היום (יום ב') בארה"ב. הפיצולים האלה ישנו את מחיר המניה ולא הרבה מעבר לזה, אבל למרות זאת, הם עלולים לעורר בלבול.

פיצולי מניות (stock splits) בקושי מתרחשים בימינו. פעם הם היו כמעט מובנים מאליהם כשהמניה עברה מחיר של 100 דולר בערך, ואילו כיום הם נעלמו מספר המשחקים התאגידי.

הפיצולים של מניות במדד 500 S&P איבדו חשיבות אחרי פקיעת בועת הדוט קום בשנת 2000, ואלה של מניות במדד דאו ג'ונס אפילו עוד פחות שכיחים כיום.

מה זה פיצול מניה?

כל בעל מניות בסגירת המסחר ביום הפיצול מקבל עוד מניות על כל מניה שהוא מחזיק. אם החברה מכריזה על פיצול ביחס של 4 ל-1, למשל, יקבל כל בעל מניות 3 מניות נוספות. מחיר המניה המקורית יחולק בארבע, כך שמניה שנסחרה ב-400 דולר - תיסחר ב-100 דולר אחרי הפיצול.

פיצולי מניות משכו פעם משקיעים שנרתעו אולי ממחירי המניות הגבוהים, אבל ייתכן כי כיום זה פחות רלבנטי מאשר בעבר. חברות ברוקראז' כמו צ'ארלס שוואב מציעות כיום ללקוחות אפשרות לקנות שבר מניה (fractional share) אפילו ב-5 דולרים, ופותחים בכך מגוון של מניות יקרות בפני המשקיעים הקטנים.

מה קורה לדיבידנד של החברה?

ההשפעה על הדיבידנד תלויה בהחלטה של דירקטוריון החברה. אם החברה שומרת על הדיבידנד שלה, התשלום הבא יתחלק כמו המניה: דיבידנד של 1 דולר למניה יתחלק ל-25 סנט למניה חדשה.

מה קורה לאופציות על מניה?

אופציות בבעלות מחושבות מחדש בזמן הפיצול בתהליך שנקרא "להפוך לשלמות" (being made whole). לחברה שמבצעת את סליקת האופציות יש חוקים והליכים לשינוי החוזים, כדי שהמחזיק לא יושפע מהפיצול. החוזה מתואם כדי לשקף את המחיר החדש ואת מספר המניות, אבל הערך נשאר ללא שינוי.

בפיצול ביחס של 4 ל-1, לדוגמה, אופציית קנייה (call) של 100 מניות במחיר מימוש של 100 דולר תכסה 400 מניות חדשות במחיר מימוש של 25 דולר.

מה קורה לשברי מניות של חברות שעושות פיצול?

שוב בדוגמה של פיצול ביחס של 4 ל-1, משקיעים המחזיקים בפחות ממניה אחת לפני הפיצול, יקבלו עוד שלושה חלקי מניה זהים. משקיע שמחזיק חצי מניה לפני הפיצול, יחזיק בשתי מניות חדשות אחרי הפיצול. משקיע שמחזיק רבע מניה לפני - יקבל מניה חדשה אחרי. מי שמחזיק בפחות מרבע מניה, יקבל פחות ממניה חדשה אחרי הפיצול.

מה המשמעות של פיצול המניה לחברה?

מלבד מחיר נמוך יותר למניה ויותר מניות, אין כל משמעות לחברה. פיצולים לא משפיעים על שווי החברה, אם כי יש להם היסטוריה של קפיצה קצרת טווח במחיר המניה.

המניות במדד 500 S&P נוטות לעלות ב-5% בשנה שאחרי פיצול שלהן, כולל 2.5% מיד אחרי ההודעה על פיצול המניה, לפי מחקר שערכה חברת נאסד"ק על פיצולים שבוצעו בשנים 2012-2018.

התשואות שנרשמו באחרונה לאחר הודעות על פיצולי מניות, היו גדולות יותר בכמה מקרים. מניית אפל עלתה ב-30% מאז 30 ביולי, כשהחברה הכריזה על הפיצול שיהיה למחרת, ומניית טסלה עלתה ב-61% מאז 11 באוגוסט, כשהחברה הודיעה על פיצול המניה.

משקיעים רבים טוענים כי התגובות החריגות האלה בשוק משקפות גורמים אחרים, כמו העדפה של מניות טכנולוגיה פופולריות בשנה של מגפת קורונה, או התפיסה שלפיה פיצול מניה מאשר את תפיסת הכוח התחרותי של החברה.

מה זה אומר לשוק המניות?

ברוב המקרים, לפיצולי מניות אין אפקט על השוק הרחב. מדד 500 S&P, הנעקב ביותר על ידי משקיעים ומנהלי תיקים, משוקלל על פי שווי השוק של החברות, שלא משתנה בעקבות פיצול.

מדד דאו ג'ונס, לעומת זאת, הוא סיפור אחר. פיצול מניה במדד לא יוריד ממנו נקודות, אבל הוא יהפוך מניה מפוצלת לפחות משפיעה במדד. דאו הוא מדד משוקלל מחיר מניות - מה שאומר שמחיר מניה גבוה נותן לה יותר השפעה על תנודת מחיר היומית של המדד. זה עשוי גם להשפיע על מרווח הביצועים בין מדד דאו 30 למדד 500 S&P הרחב בהרבה.

עד כמה פופולריים פיצולי מניות כיום?

פיצולים בהחלט לא נראים באופנה, למרות העליות במניות אפל וטסלה. כ-41% מהמניות במדד 500 S&P נסחרות כעת מעל למחיר של 100 דולר - רמה שבעבר הייתה מניעה הנהלות לפצל את המניה. שלוש חברות במדד הזה, כולל אפל וטסלה, חשפו השנה תוכניות של פיצול מניה, לעומת 107 הודעות על פיצול ב-1997 ורק 7 הודעות ב-2016, לפי נתוני חברת צ'ארלס שוואב.

כמה מניות שלא פוצלו בשנים האחרונות, ממשיכות לעלות. אמזון, למשל, לא פיצלה את מנייתה במשך יותר משני עשורים, והמניה שלה נסחרת כעת ביותר מ-3,400 דולר. שניים מסוגי המניות של אלפאבית, החברה האם של גוגל, נסחרים ביותר מ-1,600 דולר.

המניה הגדולה ביותר היא של ברקשייר האתאוויי, שנמצאת בשליטת וורן באפט. מניית A שלה נסחרת ביותר מ-325 אלף דולר. סוג אחר של מניה שהיא יצרה ב-1996 כדי לעודד יותר משקיעים פרטיים לקנות אותה, נסחר ביותר מ-200 דולר, וכלול במדד 500 S&P. המניה הזו (סוג B) פוצלה ב-2010.