"סוקאר עשויה להיות מועמדת מתאימה לרכישת בית הזיקוק של פז"

אלה פריד, אנליסטית האנרגיה של לאומי שוקי הון מסקרת את פז ב"המלצת יתר", במחיר יעד של 380 שקל למניה, גבוה בכ-14% ממחיר המניה בבורסה

אלה פריד, אנליסטית האנרגיה של לאומי שוקי הון מסקרת את פז ב"המלצת יתר", במחיר יעד של 380 שקל למניה, גבוה בכ-14% ממחיר המניה בבורסה. מנכ"ל פז הוא ניר שטרן ובתפקיד יו"ר החברה מכהן אברהם ביגר. 

פריד כותבת היום, בעדכון שפרסמה, כי "פז פתחה בחודש האחרון את תהליך ההתמחרות על פעילות הזיקוק והלוגיסטיקה, המוצעת למכירה באמצעות גולדמן סאקס. לפי פרסומים בעיתונות, סוקאר, חברת הנפט הלאומית של אזרבייג׳ן עשויה להתמודד על רכישת בית הזיקוק ביחד עם שותפים ישראלים. קבלת הרישיון לבית זיקוק תלוי באישור אסטרטגי של המדינה, שמחזיקה מניית זהב".

בעבר, הייתה סוקאר מעורבת בישראל, באמצעות חברת בת בקידוח נפט מול חוף הרצליה שהתגלה כיבש, של חברת ״שמן״, שבראש הדירקטריון שלה עמד גבי אשכנזי. ברשימת המתמודדים הנוספים על פז״א הוזכרו בתקשורת: שפיר הנדסה; קבוצה אחרת המנסה לגבש את המנכ"ל לשעבר מלאכי אלפר וקבוצה נוספת שמורכבת ממנכ"ל עבר מודי בן ש"ך ורוני צארום (אספן).

לדברי פריד, "הנהלת פז אמרה כי תהליך ההתמחרות יוגבל בזמן, אך לא פרטה מעבר לכך. לפי פרסומים הנהלת פז אינה מעוניינת למכור את פעילות הזיקוק מתחת לשווי בספרים שלפני המחיקה של כ-550 מיליון שקל בשל הקורונה, כלומר כ-2.6 מיליארד שקל. נציין, שהמכירה בשפל המחזור הכלכלי בזיקוק אכן אינה מבטיחה מחיר אופטימאלי. אלא שהאלטרנטיבה ההפוכה היא השקעה משמעותית בבית הזיקוק, שאינו גדול בקנה מידה אזורי ועיקר ערכו היום, בתקופת שפל של מרווחי הזיקוק נגזר מפעילות הלוגיסטיקה שכוללת שתי תחנות כוח בקוגנרציה ופוטנציאל נדלנ"י. נראה כי סוקאר, שהיא ספקית מרכזית של נפט לאזור מזרח הים התיכון, עשויה להיות מועמדת מתאימה מבחינה עסקית, אם היא תאושר ע״י הרגולטורים ותגיע עם השקעת הון משמעותית לפעילות הזיקוק". 

עוד היא מציינת כי "מבחינת סוקאר מהלך כזה יכול להיות הגיוני ואולי גם אסטרטגי בשל ההגעה הצפויה של שברון לאזור הים התיכון המזרחי ולישראל. לאחרונה פורסם כי שברון מחפשת בין היתר לממש את את אחזקתה בצינור הגז האזרי. ההמלצה שלנו מתבססת על גישת ״סך חלקים״ sum of the parts המעניקה מכפילים נפרדים לפעילויות השונות. בפז ריבוי הפעילויות התעשייתיות והיציבות כמו פזגז, פז שמנים ופעילות הליבה, פז קמעונאות ותדלוק, אינם זוכים לפרמיה, בשל התוצאות החלשות יחסית של הזיקוק".