השיחות על מכירת טיקטוק נתקעו עקב הגבלות סיניות חדשות

סין פרסמה מאוחר ביום שישי הגבלות על יצוא טכנולוגיה של בינה מלאכותית שאילצו את החברה האם של טיקטוק, בייטדאנס, להאט את השיחות עם חברות בארה"ב על קניית חלק מיישום המדיה החברתית

TIKTOK / צילום: שאטרסטוק
TIKTOK / צילום: שאטרסטוק

התוכניות לסיים במהירות את מכירת הפעילות האמריקאית של היישום טיקטוק מהחברה האם הסינית לחברה אמריקאית נתקעו בסוף השבוע, כאשר הצדדים למדו על הגבלות סיניות חדשות שאמורות כנראה להשפיע על המכירה, לפי מקורות יודעי דבר.

סין פרסמה מאוחר ביום שישי הגבלות על יצוא טכנולוגיה של בינה מלאכותית שאילצו את החברה האם של טיקטוק, בייטדאנס, להאט את השיחות עם חברות בארה"ב, ביניהן מיקרוסופט, וולמארט ואורקל, על קניית חלק מיישום המדיה החברתית.

בייטדאנס, שקיבלה ביום שישי את הצעות הקנייה הכלליות של נכסי טיקטוק, היתה צפויה להיכנס למו"מ בלעדי עם אחת מקבוצות החברות המעונינות, מסרו המקורות. ממשל טראמפ קבע בתחילת אוגוסט את 15 בספטמבר כתאריך יעד לבייטדאנס למכור את פעילותה בארה"ב.

מיקרוסופט ו-וולמארט פועלות יחד, וגם אורקל משתפת פעולה עם חברות ההשקעה ג'נרל אטלנטיק, סקוויה קפיטל וקאוטור מנג'מנט, שכבר מחזיקות במניות של בייטדאנס.

"אנחנו בודקים את הרגולציות החדשות שפורסמו ביום שישי", אמר היועץ המשפטי של בייטדאנס, אריק אנדרסן. "כמו בכל עסקה חוצת גבולות, אנחנו נציית לחוקים הרלבנטיים, שבמקרה זה כוללים את חוקי ארה"ב וסין".

השיחות רחוקות מביטול, אך ההתפחויות האחרונות מבהירות שסין מתכננת לעקוב מקרוב אחרי כל עסקה פוטנציאלית כמו ממשל טראמפ. טראמפ ופקידים אמריקאים העלו את החשש של פרטיות וביטחון לאומי באיסוף הנתונים של טיקטוק, בדרישתם שהפעילות האמריקנית תימכר לגורם מקומי או תיאסר בארה"ב. טיקטוק הודיעה שהיא לא מעבירה ולא תעביר נתונים של משתמשים אמריקאים לממשלת סין.

בייטדאנס תבעה את הממשל האמריקאי בית משפט פדרלי, בטענה שהיא מגינה על נתוני משתמשים ומתנגדת להוראה הנשיאותית של טראמפ שתאסור את פעילות היישום להעלאת סרטוני וידאו בארה"ב אם לא יימצא לו קונה מקומי.

ההגבלות הסיניות החדשות מדגימות היטב איך טיקטוק - להיט של מדיה חברתית שפופולרי במיודח בין בני ובנות עשרה בארה"ב - הפך למוקד מחלוקת גיאופוליטי בין ארה"ב וסין במאבק על הטכנולוגיה העולמית. החלטת סין להעניק לממשלתה מעורבות בעסקת מכירה היא ניסיון לאזן את מגרש המשחקים עם ארה"ב, והיא עלולה להשפיע על חברות סיניות רב לאומיות נוספות, לפי כמה מקורות.

"אנחנו רואים מתח גיאופוליטי בין ארה"ב וסין, ואנחנו באמצע שלו", אמרה המנהלת הזמנית של טיקטוק, ונסה פפאס, בראיון לתוכנית "טודיי" באמצע אוגוסט, לפני שסין הודיעה על ההגבלות החדשות.

המעורבים בדיונים על מכירה של טיקטוק אמרו שאין להם עדיין תמונה מלאה של איך סין תאכוף את ההגבלות שלה, שנחשפו על ידי משרדי ממשלת סין למסחר, מדע וטכנולוגיה.

ההגבלות מכסות טכנולוגיות מחשוב ועיבוד נתונים שמו ניתוחי תוכן, המלצות תוכן, עיצוב נאומים וזיהוי קולי. טכנולוגיות ברשימה הזו אסורות ביצוא ללא רישיון של רשויות מסחר מקומיות בסין.