משפחות לנדאו ורוטלוי מבקשות להנפיק בת"א את יוניקורן המשקיעה בחברות טכנולוגיה, תוכנה ואינטרנט

יוניקורן פרסמה תשקיף לגיוס של כ-60 מיליון שקל באמצעות הנפקת יחידות השתתפות •  עוד בין מייסדיה: יזם ההייטק יענקל'ה טננבוים ורונן ויסרברג, לשעבר מנהל השקעות בחברת כלל פיננסים

יגאל לנדאו / צילום: איל יצהר, גלובס
יגאל לנדאו / צילום: איל יצהר, גלובס

בניסיון ליהנות מהעוצמה שמפגין ענף הטכנולוגיה העולמי למול משבר הקורונה, ולרכוב על הצלחת ההנפקות ההראשוניות (IPO) בבורסה בתל-אביב בתקופה האחרונה, עושה את דרכה לבורסה השותפות המוגבלת יוניקורן טכנולוגיות, המבקשת לגייס כ-60 מיליון שקל באמצעות הנפקת יחידות השתתפות.

ארבעת מייסדי יוניקורן, שהוקמה בתחילת השנה, הם שמות מוכרים בשוק ההון המקומי:  ליגד רוטלוי ויגאל לנדאו, מבעלי השליטה בשותפות הנפט והגז רציו, יזם ההייטק יענק'לה טננבוים ורונן ויסרברג, לשעבר מנהל השקעות בחברת כלל פיננסים.

במסגרת הגיוס התחייב השותף הכללי (יוניקורן טכנולוגיות ניהול), בו מחזיקים ארבעת המייסדים, להזרים כ-10 מיליון שקל או 20% מהגיוס, לפי הנמוך מביניהם. את ההנפקה מובילה רוסאריו חיתום, והיא עשויה לצאת לפועל כבר בשבוע הבא.

השותף הכללי, בעל השליטה בשותפות, יהיה זכאי לקבל ממנה "דמי יוזמה" המבוססים על הכנסות שתקבל השותפות, בנוסף לדמי ניהול חודשיים בסך 24 אלף דולר.

כפי שיוניקורן מציינת במצגת שפרסמה לקראת ההנפקה, "משבר הקורונה האיץ תהליכים במשק הגלובלי, שאיפשרו פריצה של חברות הטכנולוגיה אל קדמת הבמה", כאשר אלו נתפסות כ"חוף מבטחים בעת המשבר". כן מזהה השותפות "רעב גובר של גופים מוסדיים ומשקיעים ישראלים לחברות טכנולוגיה".

לפי טיוטת התשקיף, "מטרתה המרכזית של השותפות הינה לעסוק, בעצמה ובאמצעות חברות הפורטפוליו, במחקר ופיתוח בתחומים שונים", בעיקר בתחומי הטכנולוגיה, תוכנה ואינטרנט.

ביוניקורן מציינים כי בכוונתה להשקיע בכל חברת פורטפוליו סכום ראשוני של כ-1-2 מיליון דולר, וכי טווח הזמן של כל השקעה יעמוד על כשלוש שנים בממוצע. עוד מציינים שם כי "השקעה ראשונה של השותפות בפרויקט ספציפי לא תעלה על 40% מנכסי השותפות".

יו"ר יוניקורן הוא ליגד רוטלוי והמנכ"ל הוא עמית גרין, "בעל ניסיון של כ-25 שנה בטכנולוגיה, פיננסים והקמת יזמויות רבות".

עד כה סיכמה יוניקורן על שלוש השקעות בהיקף מצרפי של כ-2.5 מיליון דולר, בחברות בובייל ו-ווייפלאש, בכפוף להשלמת ההנפקה, ובחברת סייברוואן שהשלימה באחרונה גיוס של קרוב ל-30 מיליון שקל בבורסה המקומית בהנפקת מניות ראשונית (IPO).

בחברת בובייל (Bobile), העוסקת במחקר ובפיתוח אפליקציות לעסקים קטנים, יש ליוניקורן הסכם השקעה חתום מחודש פברואר (שעודכן בהמשך) בהיקף של 1.5 מיליון דולר, תמורת כ-11% מההון. זאת כחלק מגיוס של עד כ-3 מיליון דולר שביצעה בובייל, לפי שווי חברה של 15 מיליון דולר "לפני הכסף".

בסייברוואן (Saverone), המפתחת טכנולוגיה למניעת שימושים אסורים בטלפון סלולרי בזמן נהיגה, ואשר הונפקה באחרונה בבורסה, השקיעה יוניקורן לקראת ההנפקה ובמסגרתה קצת יותר מחצי מיליון דולר, והיא מחזיקה בכ-1.5% מהונה.

במהלך חודש אוגוסט חתמה יוניקורן על הסכם מול חברת ווייפלאש (WipeFlush), העוסקת במחקר ופיתוח של בדים ידידותיים לסביבה עבור תעשיית המגבונים, להשקעה של כחצי מיליון דולר עבור קרוב ל-12% מההון, עם אופציה להשקעה נוספת.

יו"ר סייברוואן ובובייל הוא טננבוים, אך לפי יוניקורן כהונות אלה "אינן מטעם השותפות".

"לייצר ערך - ע"י אקזיט או פיתוח והרחבה"

יוניקורן מציגה גם שמות בולטים בוועדת ההשקעות שלה, הכוללים מלבד טננבוים ורוטלוי את יוסי בן שלום, בעל השליטה בכמה חברות בבורסה באמצעות חברת DBSI, מוטי גוטמן, מנכ"ל חברת המיחשוב מטריקס, דן וינטראוב, מנכ"ל פרו-סיד קרן הון סיכון, ועמית גרין כאמור, המשמש כמנכ"ל השותפות הכללית.

בכוונת השותפות המונפקת "לבצע השקעות בחברות הפורטפוליו, לסייע בפיתוחן ולייצר ערך עבור בעלי יחידות ההשתתפות שלה, על-ידי השבחה ומימוש החזקותיה בחברות הפורטפוליו". זאת, "בין שבאמצעות ביצוע אקזיט (מכירה, מיזוג או הנפקה לציבור) או שבאמצעות פיתוח והרחבה של עסקי חברות הפורטפוליו והשבחת ערכן".

לגבי הסיכונים הגלומים בפעילותה, ביוניקורן מציינים כי "במקרה של כישלון במחקר ובפיתוח המבוצע על-ידי מי מהחברות המוחזקות", או לחלופין במקרה של "כישלון בהחדרתם לשוק, עלולות השקעות השותפות בחברה מוחזקת לרדת לטימיון".

כן היא מוסיפה, כי "כשותפות המחזיקה בחברות העוסקות במו"פ, יוניקורן עשויה להידרש לגיוסי הון עד שהחברות המוחזקת תייצרנה תזרים מזומנים חיובי משמעותי, או עד למימוש החזקותיה בחברות המוחזקות".

הקורונה לא פוסחת על יוניקורן

לגבי השפעת וירוס הקורונה על פעילותה, מציינים ביוניקורן כי המשך התפשטותו עשויה להקשות על היכולת לגייס הון (פרטי או ציבורי), גם לה וגם לחברות הפורטפוליו שלה, ועל היכולת לממש את החזקותיה.

עוד לפי יוניקורן, המשך התפשטות הקורונה עשויה להשפיע לשלילה "על האפשרות לקיים עסקאות אסטרטגיות, על קבלת מימון מגורמים ממשלתיים, על השלמת המחקר והפיתוח, הרחבת פעילותן, ועל היציאה לשוק והביקוש למוצרי חברות הפורטפוליו".

הנפקתה של יוניקורן, אם תצא לפועל כמתוכנן, היא לא הראשונה בתחום שמבצעות המשפחות רוטלוי ולנדאו, שהנפיקו בבורסה את קרן ההון סיכון פרו-סיד, שביצעה השקעות בסטארט-אפים - חברות הייטק בראשית דרכן בתחומי המידע, אינטרנט, תוכנה, אבטחת מידע ועוד, וכן בחברות בוגרות.

פרו-סיד החלה להיסחר בבורסה בשנת 2006 עד שמניותיה נמחקו מהמסחר בשנת 2014 על רקע שוויה הנמוך, ועד אז השקיעה בכ-25 חברות, בהן השקעה מצומצמת יחסית בחברת ג'ניו שבה היה שותף טננבוים.

שם בולט העולה מנתוני פרו-סיד ל-2014 הוא של חברת אגירת האנרגיה אוגווינד - הלהיט של הבורסה בחודשים האחרונים, שמאז תחילת השנה מנייתה נסקה בכ-1200%.

שמו של טננבוים עלה לכותרות בשוק ההון בשנת 2015, במסגרת עסקה בה מכר (יחד עם סול צבי) את חברת ג'ניו, שפיתחה טכנולוגיות בינה מלאכותית, לידיה של חברת סומוטו הבורסאית, תמורת 34 מיליון דולר. במסגרת העסקה קיבלו טננבוים וצבי לידיהם ממניות סומוטו, ואת חלקן מימשו בשנת 2017 תמורת קרוב ל-30 מיליון שקל. 

יוניקורן טכנולוגיות

תחום פעילות: שותפות מוגבלת להשקעה בחברות טכנולוגיה בעלות מו"פ בישראל ● מייסדים: יענקל'ה טננבוים, ליגד רוטלוי, יגאל לנדאו, רונן ויסרברג ● יו"ר: ליגד רוטלוי ● מנכ"ל: עמית גרין ● תחומי השקעה עיקריים: טכנולוגיה, תוכנה, אינטרנט ● השקעות עיקריות עד כה (חלקן תלויות בהשלמת ההנפקה): בובייל, סייברוואן, ווייפלאש