חמאס: הושגו הבנות עם ישראל, שיגורי בלוני התבערה יופסקו

חמאס הודיע כי הושגו הבנות עם ישראל המחזירות את המצב לקדמותו, המעברים בכרם שלום וארז ייפתחו, אספקת הדלק תתחדש וייפתח מחדש מרחב הדייג

עוטף עזה השבוע / צילום: אלי כהן, דוברות כבאות והצלה מחוז דרום
עוטף עזה השבוע / צילום: אלי כהן, דוברות כבאות והצלה מחוז דרום

חמאס הודיע הערב כי הושגו הבנות עם ישראל שישיבו את המצב לקדמותו. לפי ההבנות, ישראל תפתח מחדש את מסופי הסחורות במעבר כרם שלום וכן תחדש את אספקת הדלק לרצועה. כמו כן יותר לדייגים העזתים לדוג במרחק של חמישה עשר מייל מהחוף.

ממשרד הביטחון נמסר כי בתום התייעצות ביטחונית בראשות שר הביטחון בני גנץ, הוחלט על החזרה לשגרה. "החזרת המדיניות האזרחית כלפי רצועת עזה לקדמותה, מותנית בהמשך שמירת השקט והיציבות הביטחונית. ההחלטה תיבחן במבחן המציאות - אם חמאס, שנושא באחריות לנעשה ברצועה, לא יעמוד בהצהרותיו - ישראל תפעל בהתאם", נאמר בהודעה.

חמאס הסכים להפסיק את הפרחת בלוני התבערה והנפץ אל עבר ישראל, וכמובן את ירי הרקטות.  ל"גלובס" נודע כי במסגרת ההבנות נקבע כי ישראל תאפשר לקטאר לחלק סכומי כסף גדולים מבעבר למשפחות נזקקות ולסיוע רפואי עבור התמודדות עם מגיפת הקורונה. השליח הקטארי מוחמד אל עמאדי נמצא ברצועה כבר כמה ימים, וכעת עם ההבנות הכסף שהביא עימו יחולק.

בשבועות האחרונים גבר הלחץ ברצועה הן בשל הפסקת הכנסת הדלק לתחנות הכוח ברצועה, שעברו לספק חשמל רק ארבע שעות ביום, והן בשל התפרצות הקורונה לאחר הידבקות במחנות הפליטים במרכז הרצועה. ישראל העבירה מסר כי תסייע בעצמה או תאפשר להכניס סיוע ככל שיידרש להתמודדות עם המגיפה.

בפועל סבב בלוני הנפץ הנוכחי לא השיג עבור חמאס הישגים של ממש. דרישותיו ובהן הכנסת פועלים לישראל לא התקבלו, והמצב רק חזר לקדמותו. מנגד, גם לישראל אין הישג ממשי למעט הפסקת הפרחת הבלונים, ואין התקדמות בסוגיית החזרתן של גופות חללי צהל והאזרחים המוחזקים בידי חמאס.