במקום הנפקה, הלוואה מבנק באירופה: דוד ספיר מציע לאל על 51 מיליון דולר ושותפות מלאה עם כנפיים

המתווה הזה ישקף שותפות מלאה עם חברת כנפיים בשליטה בחברת אל על • ספיר מציע לחברה לוותר על ההנפקה ותחת זאת הוא טוען כי הצליח להשיג הסכמות מקבוצת דויטשה בנק להלוואה בהיקף של 400 מיליון דולר בערבות מדינה של 75% וזאת בריבית נמוכה משמעותית מזו שהציעו הבנקים בישראל.

מטוס של אל על חונה בשדה תעופה בשיקגו, ארה"ב / צילום: Associated Press
מטוס של אל על חונה בשדה תעופה בשיקגו, ארה"ב / צילום: Associated Press

ההצעה של דוד ספיר לאל על: 51 מיליון דולר עבור 38.3% בהקצאת מניות פרטית בהיקף של 190 מיליון מניות - אחזקה זהה לזו של חברת כנפיים. המחיר, לפי המתווה שהוגש לאל על גבוה ב-20% ממחיר סגירת המניה אמש, כלומר 90.19 אגורות.

המתווה הזה ישקף שותפות מלאה עם חברת כנפיים בשליטה בחברת אל על. ספיר מציע לחברה לוותר על ההנפקה ותחת זאת הוא טוען כי הצליח להשיג הסכמות מקבוצת דויטשה בנק להלוואה בהיקף של 400 מיליון דולר בערבות מדינה של 75%, וזאת בריבית נמוכה משמעותית מזו שהציעו הבנקים בישראל.

הכוונה היא להסכם שליטה משותפת עם כנפיים, כשמטעמו של ספיר נטען כי הידע של כנפיים ביחד עם היכולות הפיננסיות והקשרים שלו הם הנכונים ביותר להבריא את אל על. מבחינתו של ספיר הכוונה שלו היא לעבור להתגורר בישראל ולעסוק בחברת אל על. עוד מציינים כי ההצעה כוללת רכישת דס"ל מחברות תשתיות שעימם מקושר ספיר, "מה שיכול להפחית את עלויות הרכש במיליוני דולרים בשנה. העובדה שהוא מנהל את עסקיו באירופה פועלת לטובתו כשהוא הגיע להסכמים עם בנקים באירופה (קבוצת דויטשה בנק) להעמיד לרשותו הלוואה בתנאים אטרקטיביים ועם חברות תשתיות למחירי הדלק".

עבור חברת כנפיים ואל על מדובר בהצעה מעניינת במיוחד משום שהיא משאירה את השליטה בידי חברת כנפיים מחד ומבטלת את רעיון ההנפקה מאידך, כשהיא מגדילה את החוב הבנקאי אבל מבטיחה הזרמת הון של 451 מיליון דולר שאל על צריכה כחמצן לנשימה. את דוד ספיר מייצגים עוה"ד שמשון חן וליאור שבי ואייל גבאי ומירב לפידות בייעוץ כלכלי ואסטרטגי.

ספיר (65) הוא איש עסקים המחלק את זמנו בין רוסיה ובין ישראל ועוסק בתחום הטלקומוניקציה והתיירות. ספיר וכמוהו מאיר גורביץ, שהגיש גם הצעה לאל על, ממתינים לאישור מרשות החברות לקבל היתר שליטה באל על.