ארה"ב לא תשתתף במאמץ הגלובלי להנגשת חיסון פוטנציאלי לקורונה

ארה"ב מסרבת להשתתף במיזם משום שמדובר ביוזמה של ארגון הבריאות העולמי, ממנו היא פרשה • מיזם Covax נוצר כדי לחלק את החיסונים באופן שוויוני בין המדינות החברות בו

חיסון לקורונה / אילוסטרציה: Dado Ruvic, רויטרס
חיסון לקורונה / אילוסטרציה: Dado Ruvic, רויטרס

ממשלת ארה"ב הודיעה השבוע כי לא תשתתף ביוזמה להנגשה עולמית של חיסון לקורונה (Covid-19), לכשיפותח חיסון כזה ויאושר לשימוש. זאת משום שמדובר ביוזמה של ארגון הבריאות העולמי. ארה"ב פרשה מארגון הבריאות העולמי והפסיקה לממן אותו, בעקבות טענותיה כי הארגון מגזים בתמיכתו בסין על פני מדינות אחרות בניהול מגפת הקורונה.

מיזם Covax, שבו ארה"ב מסרבת כעת להשתתף, הוא מיזם בינלאומי הכולל מאיץ לקידום פיתוח חיסונים חדשים, לשיפור תהליכי יצור וגם לחלוקה של חיסונים למדינות דלות משאבים. בנוסף לארגון הבריאות העולמי, שותפים למיזם גם הקואליציה לחדשות ומוכנות למגיפות (CEPI), שהמטה שלה הוא בדנמרק וכם ארגון Gavi, ארגון שהוקם בז'נבה על ידי קרן ביל ומלינדה גייטס ומטרתו לשפר את הנגישות לחיסונים במדינות עולם שלישי.

170 מדינות חברות במיזם

כמו מדינות רבות, ביניהן ישראל, גם ארה"ב חתמה מראש על חוזים כדי לשריין מראש מנות של חיסונים פוטנציאליים של חברות שונות, אמריקאיות ואחרות, כך שאם אחד החיסונים הללו אכן יתגלה כיעיל ובטוח, היא תוכל להקדים ולחסן את האוכלוסייה שלה. השאלה איזו מדינה ואיזו אוכלוסייה בתוך כל מדינה תהיה הראשונה לקבל את החיסונים בכמויות המספיקות לדעיכת המגפה, היא שאלה אתית עם השלכות שיכולות להגיע לכדי חיים או מוות.

מיזם Covax נוצר כדי לחלק את החיסונים באופן שוויוני בין המדינות החברות בו, עד הגעה לחיסון של 20% מהאוכלוסיה. ההערכה היא כי באמצעות המיזם המשותף ניתן יהיה לשתף משאבים גם בפיתוח, בדיקה, יצור ושינוע של החיסונים לרווחת כל המשתתפות. כיום חברות במיזם 170 מדינות.

ארה"ב היא השיאנית העולמית במספר מקרי הקורונה שאובחנו ובמספר מקרי המוות: כ-190 אלף מקרי מוות מתועדים, או 5 מקרים על כל 10 אלף איש (לעומת 1 מכל 10 אלף איש בישראל). מאידך, לארה"ב מסורת ארוכה בפיתוח ויצור של חיסונים, מספר חברות הנמצאות בשלבים מוקדמים של ניסויים בחיסונים חדשים הן חברות אמריקאיות, ויש לה את המשאבים הדרושים כדי לשריין מנות חיסון מבעוד מועד. כך, שיש היגיון בהערכה שהיא יכולה להסתדר גם בלי המיזם.

"ארה"ב תמשיך בקשרים עם שותפיה הבינלאומיים כדי לוודא שננצח את הווירוס הזה, אך לא נהיה מוגבלים על ידי ארגונים המושפעים מארגון הבריאות העולמי המושחת ומסין", אמר דובר הבית הלבן ג'אד דיר. "תחת הנהגתו של טראמפ מחקרים בתחום החיסונים והתרופות התקדמו בקצב חסר תקדים, ללא עיכובים בירוקרטיים". מתחילת כהונתו התנגד טראמפ לאמנות גלובאליות.

בינתיים הנחה טראמפ את ה-CDC, המרכז לשליטה במחלות, להתחיל בהכנות ליצור והפצה של החיסון כבר בנובמבר הקרוב. טראמפ מעוניין להכריז על קיומו של חיסון מוצלח כבר באוקטובר, לקראת הבחירות לנשיאות שיתקיימו בתחילת נובמבר, ואף תקף גורמים אחרים אשר לדבריו מעוניינים לעכב את הגעתו של חיסון או טיפול רפואי מוצלח לשוק עד אחרי נובמבר,

מאותה סיבה. החברות המובילות את המירוץ לחיסון, כמו פייזר, מודרנה ואסטרהזנקה, ציינו בעבר את סוף שנת 2020 ותחילת 2021, כמועד סיום הניסויים הקליניים שלהן אשר על פיהם ניתן יהיה לקבוע האם החיסון עובד. אולם, ראש ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ד"ר סטיבן האן, אמר כי ייתכן שניתן יהיה לאשר חיסון אחד או יותר באישור חירום, אם יתקבלו תוצאות ביניים טובות עוד לפני כן. ברוסיה ובסין, אושרו מספר חיסונים באישור חירום, אף שלא עברו את הניסויים בבני אדם כמו אלה שדורש ה-FDA, ואשר נחשבים למהותיים להכרעה האם החיסון אכן בטוח ויעיל.