הטעות שעושה משרד החוץ ועשויה לסגור את העולם לישראלים לזמן רב

מן הראוי שמשרד החוץ הישראלי ייתן את הדעת לאפשרות שישראל מוגדרת בטעות כמדינה "אדומה", בגלל מספר הבדיקות הגבוה שעושים כאן

 

מתחם היבדק וסע של מד"א ברחובות / צילום: דוברות מד"א
מתחם היבדק וסע של מד"א ברחובות / צילום: דוברות מד"א

כיום ישראל מוגדרת כמדינה "אדומה", הגדרה המבטאת לכאורה את העובדה שהקורונה התפשטה כאן בהיקפים רחבים בהרבה בהשוואה למקומות אחרים בעולם. האינדיקציה להגדרת המדינה אדומה, כתומה או ירוקה קשורה למספר הנדבקים החדשים בקורונה בשבוע, לשיעור הנמצאים חיוביים לקורונה מתוך סך הנבדקים ולקצב התפשטות המחלה.

בסיווג נלקחים בחשבון בחלק מהמדינות גם התשתיות הרפואיות הקיימות במדינה לשם טיפול במחלה.

הסיווג אומנם אינו אחיד, אבל ישנו קו מקשר דומה - לפי ההגדרה של המרכז למניעת מחלות בארה"ב הסיווג למדינה אדומה מגדיר אותה ככזו אם יש בה יותר מ-21 נדבקים לשבוע ל-100 אלף תושבים, הגדרה הדומה לזו שבה משתמשת ממשלת בריטניה.

במילים אחרות, ישראל כמדינה עם כתשעה מיליון תושבים, תוגדר כאדומה אם יהיו בה יותר מכ-1,890 נדבקים חדשים בקורונה בשבוע או יותר מכ-270 נדבקים חדשים בממוצע ליום. על פי הגדרות אחרות, מדינה מוגדרת כאדומה כאשר שיעור הנמצאים חיוביים לקורונה מקרב הנבדקים עולה על 10%.

במאפיינים המגדירים מדינות כ"אדומות" יש ליקוי העשוי לגרום לכך שמדינות "ירוקות" יוגדרו כ"אדומות". ליקוי זה תקף גם עבור ישראל שבה שיעור הנמצאים חיוביים בבדיקות הינו כ-6.6%, אבל מתגלים בה בממוצע ליום יותר מ-270 נדבקים חדשים, ובשל כך היא מוגדרת כמדינה "אדומה". הליקוי נוצר מאחר שבמדינה שבה נערכות בדיקות קורונה רבות ביחס לגודל האוכלוסייה יימצאו יותר חולי קורונה ובמדינות שבהן נעשות מעט בדיקות יימצאו מעט חולים.

כדי להבהיר זאת בדקתי נתונים יומיים שהתפרסמו על ידי אוניברסיטת אוקספורד לגבי הבדיקות והתחלואה בקורונה במדינות רבות בעולם; על פי נתוני הבדיקות והתחלואה ההשוואתיים שפורסמו בתאריך 12.8.20, נמצא כי בישראל התגלו 1,737 חולים חדשים ולפיכך היא מוגדרת כמדינה אדומה. עם זאת, על פי אותם נתונים בישראל התבצעו בתאריך זה 26,229 בדיקות, או במילים אחרות נעשו 2,954 בדיקות למיליון אנשים - מספר הבדיקות השני מתוך כלל המדינות שנבדקו ושני רק לדנמרק.

אין כל ספק שמספר בדיקות גבוה יוביל לעלייה במספר המזוהים כחולים בקורונה, זאת מאחר שבאוכלוסייה ישנם רבים הלוקים בנגיף שלא נדבקו בהכרח ביום שבו נבדקו ואלו מזוהים כחולים כאשר הם נבדקים.

מספר החולים הוא פונקציה של מספר הבדיקות

כדי להבין את השפעת היקף הבדיקות הרחב על זיהויה של ישראל כמדינה אדומה, ניתן להשוות ולבדוק מה היה קורה אילו מספר הבדיקות בישראל היה פוחת ומשתווה למספר הבדיקות שנעשות באופן יחסי לגודל האוכלוסייה במדינות אחרות.

לדוגמה, אם מספר הבדיקות ביחס לאוכלוסייה היה דומה לזה שבמקסיקו, מספר הנבדקים בישראל היה עומד על 827 אנשים בלבד כשמתוכם היו נמצאים 55 חולים ליום בלבד (6.6%). במצב זה ישראל הייתה מוגדרת כאחת המדינות הירוקות ביותר בעולם עם 4.3 נדבקים לשבוע לכל 100 אלף איש.

בדומה לכך, אם מספר הבדיקות ביחס לגודל האוכלוסייה היה שווה לזה שבאיטליה, אזי היו נבדקים 4,025 אנשים ומתוכם היו מזוהים 267 חולים בקורונה (6.6%), או במילים אחרות- 21 חולים ל-100 אלף לשבוע. כלומר ישראל הייתה מוגדרת גם במקרה זה כמדינה ירוקה.

חובה לציין שישראל הייתה ממשיכה להיות מוגדרת כאדומה לפי היקפי הבדיקה המתקיימים בחלק מהמדינות. עם זאת, בבחינת הנתונים ניתן לראות שאם היקפי הבדיקה בישראל היו בממדים הדומים לאלו המתקיימים בעשר מתוך 32 המדינות שבדקתי באקראיות היא הייתה מוגדרת כמדינה ירוקה.

מובן מאליו שעדיף לבדוק בישראל ככל שניתן יותר אנשים ולזהות את האוכלוסייה החולה, אולם משרד החוץ הישראלי צריך להדגיש את הטעות המובילה לכך שישראל ואזרחיה מוגדרים כאדומים המסכנים ארצות שבהן התחלואה חמורה יותר. משרד החוץ צריך להדגיש שבסטנדרטים המקובלים לעריכת בדיקות קורונה בארצות אחרות, ישראל היא מדינה ירוקה. 

הכותב הוא פרופסור לכלכלה ונשיא האקדמית גליל מערבי