שגרירות ארה"ב עברה לבירה, אבל משפחת פרידמן נשארת בהרצליה

דירתו הפרטית של פרידמן בירושלים אינה עומדת בסטנדרט אבטחה ראוי • הסכם המכירה של בית השגריר לשלדון אדלסון יכלול סעיף שיאפשר למשפחת פרידמן לשכור ממנו את הבית

בית השגריר בהרצליה פיתוח. בעיגול: השגריר דיוויד פרידמן / צילום: איל יצהר, קובי גדעון, לע"מ
בית השגריר בהרצליה פיתוח. בעיגול: השגריר דיוויד פרידמן / צילום: איל יצהר, קובי גדעון, לע"מ

חדי העין שעקבו אחרי סרטון של הקומקיאי גיא הוכמן ברשת 13,  וגם אחר הפרסומים של "גלובס" בנוגע למכירת בית השגריר בהרצליה לידי שלדון אדלסון, ודאי שמו לב, שיש עדיין דיירים בבית שבהרצליה פיתוח.

בסרטון מתקרב הוכמן על צוק הרצליה לכיוון בית השגריר ולכיוונו יוצאים שני מאבטחים חמושים המורים לו "לא לצלם את בית השגריר… אתם מצלמים מלמעלה וכל המשפחה שלו בבריכה וזה". כך, מי שחשב שהשגריר פרידמן עבר מהרצליה לירושלים, גילה שהמשפחה עדיין שם.

כזכור, עם טקס העברת השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים במאי 2018, החל גם השגריר פרידמן להתעניין בהתמקמות מחדש בעיר הבירה, אך דירתו הפרטית בירושלים אינה עומדת בסטנדרט אבטחה ראוי והמבנה העתיק שבו הייתה בעבר הקונסוליה האמריקאית, ברחוב אגרון, חייב לעבור שיפוץ משמעותי לפני שיכנס אליו דייר חדש.

בנוסף, חלק מילדי משפחת פרידמן, ממשיכים ללמוד בתיכון האמריקאי באזור אבן יהודה, וההסעות מירושלים לתיכון, אינן עינן סביר.

באחרונה חשפנו ב"גלובס" שעסקת מכירת בית השגריר בסכום עתק של כ-300 מליון שקל, הושלמה, וכי בממשל לוחצים להשלימה לפני מערכת הבחירות בנובמבר. הסיבה  פוליטית: בבית הלבן שואפים שהמעבר יהיה בלתי הפיך - כולל המעבר המשפחתי. מצד אחד, יש רצון במפלגה הרפובליקנית להראות לבייס האבנגליסטי את רצינות הכוונות. מן הצד השני, אם הנשיא טראמפ יפסיד במערכה, לא ניתן יהיה לגלגל את המצב לאחור.

בנוסף להסכם הרכישה על ידי המיליארדר אדלסון, כעת נודע שההסכם יכלול סעיף שיאפשר למשפחת פרידמן לשכור ממנו את הבית, כדי להמשיך ולהתגורר בו. פנינו לשגרירות האמריקאית, ותשובתה כללה פרטים מעניינים נוספים על עסקת הנדל"ן הפרטית היקרה ביותר בישראל: "לאחר ההודעה על מעבר שגרירות ארה"ב לירושלים, מחלקת המדינה ביצעה בחינה של היצע הנכסים הקיימים והזמינים של ארה"ב בישראל כדי לקבוע את האופן המיטבי להצבת שליחיה במדינה. בהמשך לבחינה זו, החל בשנת 2019 תהליך מכירת הבית הפרטי של שגרירי ארה"ב ושיווק הנכס התחיל בינואר 2020. מחלקת המדינה בחרה לאחרונה רוכש בית השגריר בהרצליה. הרוכש נבחר אך ורק על בסיס הגשת ההצעה הגבוהה והטובה ביותר לעסקה. הרוכש שנבחר, וכן מציעי הצעות אחרים שלא צלחו, קיבלו הודעה על כך. השגרירות תפנה את הבית באביב 2021".