מועצת רמ"י אישרה את תוכנית "דירה במחיר מופחת"

מועצת רמ"י אישרה את תוכנית הדיור החדשה ביוזמת שר השיכון יעקב ליצמן שמחליפה את "מחיר למשתכן" • כן הוחלט על סיוע להגדלת מלאי הדיור הציבורי ופתרון לפיצוי המפונים משכונת כפר שלם בתל אביב

שר השיכון יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
שר השיכון יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

שבוע אחרי שחשף משרד הבינוי והשיכון את תוכנית הדיור החדשה שמקדם השר יעקב ליצמן, אישרה מועצת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), את תוכנית הדיור ששמה "דירה במחיר מופחת". התוכנית מחליפה את תוכנית הדיור הקודמת "מחיר למשתכן". כפי שפורסם מתווה התוכנית כולל חלוקה של המדינה לשלושה אזורים, בהם יתבצעו שיטות שיווק שונות של הקרקע: פריפריה (בית שאן, טבריה, נתיבות ועוד), אזורי ביקוש (מודיעין, רחובות, ראשל"צ ועוד) ואזורי יוקרה (תל אביב, הרצליה, רמת השרון ועוד). בפריפריה תימשך שיטת ההגרלות לזכאים ויתקבלו הנחות על דירות, אם כי במחיר נמוך מבמחיר למשתכן.

התחרות על הקרקע בין הקבלנים המתמודדים, תהיה באחת מכמה חלופות, שיותאמו למידת הביקוש של הקרקע. בחלופה הראשונה התחרות תהיה על גובה תשלום הוצאות הפיתוח; בחלופה השנייה המדינה תקבע מחיר קרקע מינימלי והוצאות פיתוח, והיזמים יתמודדו על מחיר למ"ר ותשלום נוסף עבור הקרקע; בחלופה השלישית התחרות תהיה על מחיר הקרקע (כלומר לא ייקבע לה מחיר מינימום כמו בחלופה השניה), בעוד שמחיר למ"ר בנוי והוצאות הפיתוח יהיו קבועים.

בנוסף אישרה המועצה החלטות שמטרתן הגדלת היצע יחידות הדיור הציבורי. בין היתר מדובר על כך שבמקרים של בתי אבות (גיל הזהב) שבבעלות משרד הבינוי והשיכון, רמ"י לא תגבה דמי היתר בגין זכויות בנייה נוספות שהינן מעבר לזכויות שהיו על פי הסכם החכירה המקורי. נושא אחר בו דנה המועצה הוא מעונות לסטודנטים. ע"פ ההחלטה שהתקבלה רמ"י תשווק למוסדות להשכלה גבוהה קרקע המיועדת לבניית מעונות סטודנטים בפטור ממכרז לפי תקנות חובת המכרזים וללא תמורה בעד הזכויות בקרקע ובלבד שבניית המעונות תסתיים ארבע שנים מיום אישור העסק.

החלטה חשובה אחרת נוגעת לשכונת כפר שלם שבדרום מזרח תל אביב. שטחה של השכונה עומד על כ-1,600 דונמים. לאורך השנים נעשו ניסיונות שונים לקדם את פינוי השכונה תוך מציאת פתרון לתושביה, אך העניין לא צלח. מה שזירז את העניין הוא שבשנת 2017 פורסמה תוכנית תת"ל 70א - המסדירה את הקמתו של הקו הסגול של הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב. חלק מתוואי הרכבת עובר בתחומו של כפר שלם, על מבנים קיימים, ועל כן עלה צורך דחוף לפיצוי התושבים המתגוררים על התוואי.

ההחלטה שהתקבלה קובעת ש-600 התושבים, בני שלושה דורות, שיוכרו כזכאים על ידי ועדת הפינויים המיוחדת יקבלו פיצוי בהתאם לאמות מידה קבועות. מדובר בסכום של כמה מאות מיליוני שקלים בסה"כ. כך למשל, רווק מעל גיל 27 יקבל 1.42 מיליון שקלים, זוגות נשואים מעל גיל 27 בלי ילדים יקבלו 1.45 מיליון שקלים, זוג נשוי עם שלושה ילדים 1.75 מיליון שקלים. כל ההגדרות מתייחסות לשנת 1996. כלומר, אלה שעברו לגור במקום לאחר מכן לא יקבלו פיצוי. מימון הפיצויים לתשלום לתושבים ישולם ע"י החברה המשכנת חלמיש וימומן ע"י שיווק הקרקעות במתחם.