מח"ש | בלעדי

בכיר במח"ש בעתירה נגד המשטרה והפרקליטות: מתנכלים לי על רקע חקירות בכירי המשטרה

לטענתו, בספטמבר 2014 הוחלט כי יושאל כקצין מצטיין במשטרה לשורות מח"ש וכי הובטח לו שבתום שנה הוא יקודם לדרגת סגן ניצב • אולם למרות פניות רבות של מח"ש, עד להגשת עתירה זו לא זכה העותר בקידום שהובטח לו ואשר הוא זכאי לו מזה שנים רבות

המחלקה לחקירות שוטרים / צילום: רפי קוץ
המחלקה לחקירות שוטרים / צילום: רפי קוץ

רפ"ק דובי שרצר, המכהן כראש צוות חשיפה במח"ש, הגיש עתירה נגד המשטרה והפרקליטות והשרים הממונים אמיר אוחנה ואבי ניסנקורן לבית המשפט המחוזי בירושלים, בדרישה לקיים את ההבטחה שהובטחה לו לקבל דרגת סגן ניצב.

בעתירה נכתב כי "העתירה למתן צו על תנאי היא עתירה בלתי שגרתית. התנהלות המשטרה בגיבוי פרקליטות המדינה הינה כה קיצונית, כה בלתי סבירה, שאלמלא הייתה מעוגנת בעובדות ובראיות ניתן היה לפטור אותה כקונספירטיבית או דמיונית. לדאבון הלב מדובר במציאות, ובמציאות קשה, בה מצא את עצמו העותר בעל כורחו ושלא בטובתו, קורבן להצטיינותו בתפקיד במח"ש ולמשחקי כוח פוליטיים בין-ארגוניים".

לטענתו, בספטמבר 2014 הוחלט כי יושאל כקצין מצטיין במשטרה לשורות מח"ש וכי הובטח לו שבתום שנה הוא יקודם לדרגת סגן ניצב. אלא שלדבריו, "בשנה הראשונה שלו בתפקידו במח"ש, ניהל העותר חקירות קציני משטרה בכירים ביותר, ובראשן פרשת ריטמן וכן חקירות בעלות רגישות גבוהה במיוחד, ובראשן פרשת אום-חיראן".

בעתירה מתואר כי בתום שנת ניסיון מוצלחת במח"ש לשביעות רצון מפקדיו הוא יצא לקורס פיקוד מטה וסיים אותו בהצלחה רבה ובהמלצה לקידום. אולם למרות פניות רבות של מח"ש, עד להגשת עתירה זו לא זכה העותר בקידום שהובטח לו ואשר הוא זכאי לו מזה שנים רבות. "כעת אף מבקשים במסגרת רפורמה להחזירו לשורות משטרת ישראל ללא הקידום שהובטח לו, והוא כבר זומן לראיון לקראת חזרתו למשטרת ישראל".

"עוול וכפיות טובה כלפי עובד ציבור מסור"

שרצר מוסיף כי הקפאת קידומו תוך הפרת ההבטחה המינהלית שניתנה לו נובעת במישרין ובאופן בלעדי מניגוד העניינים המובנה בכך שהגורם החוקר את בכירי השוטרים נתון לחסדיהם, בשעה שקידומו נשקל על ידי אותם בכירים. לדבריו "באורח פלא, השוטר היחיד שנפגע מהרפורמה באופן מהותי הוא העותר".

טענותיו החמורות של שרצר מגובות בתצהיר של ראש מח"ש לשעבר עו"ד אורי כרמל: "מטרידה איפוא המחשבה שמא בהיעדר הנמקה, היו אלה דווקא מסירותו ודבקותו של שרצר בתפקידו המח"שי - ותוצרי עבודתו הברוכה והפוריה במחלקה, שעמדו אולי בבסיס הסירוב לאשר את העלאתו בדרגה. אין צורך לומר שככל שאפשרות עגומה זו תואמת את המציאות - אני מצר על כך ביותר".

עו"ד כרמל מוסיף כי "בלימת מהלך קידומו, אשר תוכנן וסוכם מלכתחילה עם מפקדיו במשטרה, הייתה בבחינת עוול וכפיות טובה כלפי עובד ציבור מסור". לדבריו, מדובר במסר מרתיע כלפי משרתי ציבור אחרים - ובמערכת אכיפת החוק בפרט.

"המפכ"ל דאז ניסה להרתיע את מח"ש מלחקור את משטרת ישראל"

שרצר מציין בעתירתו דברים מבהילים אודות התנהלות המפכ"ל דאז רוני אלשיך, ופעולתיו לרסק את מח"ש.

כך לדוגמה כותב שרצר כי "בלשון המעטה משטרת ישראל לא שיתפה פעולה עם החקירה שניהלה מח"ש אודות האירוע (אום אל-חיראן, א"ג). במהלך החקירה שנוהלה אותה עת על ידי העותר, הופעל על מח"ש לחצים מצד המפכ"ל דאז. הדברים הגיעו לשיא כאשר עוזר המפכ"ל שלח בשגגה לסגן מנהל מח"ש, עו"ד משה סעדה, הודעה שנשלחה אליו מהמפכ"ל דאז, בה האחרון מורה לו 'תיכנס בסעדה'".

לדברי שרצר, "הדברים מדברים בעד עצמם - באופן יזום, ניסה המפכ"ל דאז להרתיע את מח"ש מלחקור את משטרת ישראל ובפרט את אירוע אום אל-חיראן".

לדבריו, על רקע עימותים אלה דרש המפכ"ל בישיבה בנוכחות היועמ"ש אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה דאז שי ניצן לערוך שינויים במח"ש, זאת חרף היותו בעל עניין בתוצאות החקירה. שרצר מוסיף כי אלשיך, שהיה בעל עניין בחקירה, פעל באופן אקטיבי על מנת לפרק את מח"ש ולהחליש אותה.

שרצר לא עוצר בכך ומוסיף כי "באותם ימים היו היחסים בין המפכ"ל דאז ופרקליט המדינה דאז והיועמ"ש - רגישים. הימים היו ימי השיא של חקירות ראש הממשלה. שיתוף הפעולה שנדרש וכו' לפיכך למפכ"ל היה מעמד חזק מהרגיל בקרב בכירי פרקליטות המדינה".

בעתירה, שמנוסחת כמסמך "אני מאשים" של רפ"ק דובי שרצר הוא כותב בין היתר כי "העותר מצא עצמו תלוי במשטרת ישראל ובגורמי הפרקליטות. לדאבון הלב, כאמור בדברי מנהל מח"ש דאז, אלה האחרונים שילבו ידיהם עם גורמי משטרת ישראל נוכח ההתקפות המשולבות על גורמי אכיפת החוק, על רקע חקירות ראש הממשלה. את מחיר שילוב הידיים - כניעת הפרקליטות לגחמות המשטרה שמטרתן החלשת מח"ש - משלם העותר ומשלם הציבור".

לפי העתירה, במהלך כהונתה של עו"ד קרן בר מנחם כמנהלת מח"ש, מח"ש חדלה כמעט לחלוטין מליזום חקירות למרות שעד אז חלק ניכר מעבודתה היה בחקירות יזומות נגד שוטרים בכירים. "הימנעות מיוזמות פירושה שיתוק כמעט מלא של פעולת מח"ש ובמיוחד שיתוק כמעט מלא של בדיקה נגד גורמים בכירים במשטרת ישראל", טוען שרצר שמוסיף וכותב כי מאז נכנסה בר מנחם לתפקידה חלה ירידה משמעותית בכמות כתבי האישום שמגישה מח"ש.

עו"ד עודד סבוראי, ממשרד סבוראי, שחם-שביט המייצג את רפ"ק דובי שרצר מסר ל"גלובס" כי "עצוב להיווכח שמשטרת ישראל, בגיבוי מלא של פרקליטות המדינה, מסמנות לחוקרי מח"ש שאל להם לחקור במרץ את בכירי משטרת ישראל, וכי מי מהם שלא יבין את הרמז, קידומו יסוכל. רפ"ק דובי שרצר, קצין חקירות מעולה, שלא הבין את הרמז וחקר את בכירי המשטרה בשקידה וללא משוא פנים, משלם מחיר כבד על יושרתו.

"הגיע הזמן לעשות לזה סוף. רפ"ק שרצר הרוויח בעמל רב, ביושר ובמקצועיות את הזכות להיות מקודם לדרגת סגן ניצב. אנחנו תקווה ואמונה שבשעה שיתר המערכות קורסות, בית המשפט יורה להן את דרך הישר".

סגן ראש מח"ש: אלשיך אסף בשיטתיות מידע נגד החוקר וניהל נגדו "מסע ציד"

לעתירה מלווה אף תצהירו של עו"ד משה סעדה, סגן ראש מח"ש ומי שניהל בפועל את מח"ש בתקופת מחלתו של אורי כרמל.

שרצה וסעדה מעידים בתצהירם לבית המשפט כי המפכ"ל דאז אלשיך שהיה בעל עניין בתיק חקירת מח"ש בנוגע לאום אל-חיראן, לא רק איים על החוקרים אלא אף אסף בשיטתיות מידע נגד החוקר שרצר וניהל נגדו "מסע ציד", בניסיון להדיחו ממח"ש. השניים מציינים כי ראש מח"ש דאז אורי כרמל התלונן על כך בזמן אמת בפני פרקליט המדינה דאז שי ניצן.

בעתירה אף נטען על ידי בכירי מח"ש כי אלשיך בא לבקר את כרמל בביתו בעת התמודדותו עם מחלת הסרטן. אורי כרמל מעיד כי אלשיך איים עליו "אתה הרי יודע שאני מומחה בפירוק ארגונים עוינים". עו"ד סעדה מציין בתצהירו כי בגין איום זה הוא הגיש תלונה בפני פרקליט המדינה שי ניצן, אולם הוא בחר "מטעמיו לא לעשות דבר".

יצויין כי בינואר 2019 פנה הח"מ לדוברות משרד המשפטים וביקש לאמת מידע אודות תלונה שהגיש ראש מח"ש נגד המפכ"ל אלשיך על איומים. ממשרד המשפטים נמסר אז כי הם מכירים מתיחות בין אורי כרמל לרוני אלשיך, אך לא מכירים איומים ותלונה רשמית בנדון.

הפרקליטות: "ככל שאכן הטענות הן אלה המתוארות בפנייתכם, הרי שמדובר בסילופים וחצאי אמיתות"

הפרקליטות מסרה בתגובה כי "התביעה טרם הועברה לפרקליטות כנדרש, אך לא מפתיע שהיא כבר הועברה לתקשורת. בימים אלה מתפרסמות טענות שונות ומופרכות בעניינים הקשורים במח"ש. מאחורי תביעה זו עומדים גורמים ממורמרים שלא קודמו, כל אחד מסיבותיו, המבקשים לפגוע בהמשך התקדמותה של מח"ש. התביעה מצטרפת לגל הפרסומים הכוזב, ולא בכדי. הטענות בתביעה ייענו במסגרת ההליך. ככל שאכן הטענות הן אלה המתוארות בפנייתכם, הרי שמדובר בסילופים וחצאי אמיתות".