ענף המזון | ניתוח

בדרך לסגר? רשתות המזון שוברות שיאי הכנסות ומעלות מחירים

המשק סובל ממשבר כלכלי קשה? רשתות המזון שוברות שיאים ומעלות מחירים • הן מסכמות את שמונת החודשים הראשונים של השנה עם עלייה במכירות של 8.5% - מספרים שלא נראו כבר שנים בענף • נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" חושפים מי המרוויחים הגדולים, ומי התקשה לעלות על העגלה

סניף אושר עד בראשון לציון / צילום: בר לביא, גלובס
סניף אושר עד בראשון לציון / צילום: בר לביא, גלובס

רגע לפני החגים ועם איום עתידי לסגר נוסף, שוק קמעונאות המזון ממשיך ליהנות מהשפעות משבר הקורונה. נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" חושפים כי מכירות שוק המזון והמשקאות בשמונת החודשים הראשונים של 2020 מסתכמות ב-28 מיליארד שקל - גידול של 8.5% במכירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מדובר בנתון בלתי שגרתי עבור הענף, שבשנים עברו הצליח להציג צמיחה בשיעור חד ספרתי נמוך. עם זאת, מדובר בהתמתנות מסוימת בצמיחה לעומת החודשים הקודמים של שיא המשבר. לצד העלייה במכירות, ההעדפה לחנויות שכונתיות שאפיינה את שיא משבר הקורונה מתרחבת גם לקנייה בחנויות הנוחות, כשבמקביל נמשכת ההיחלשות של פורמט רשתות הדיסקאונט.

רשתות המזון ויצרניות המזון נהנות מכך שהציבור מבשל יותר בבית, צורך יותר מוצרים לבישול ועזרי אפיה, וגם פחות מסתכל על המחיר.

ההיחלשות של רשתות הדיסקאונט מגמתית בחודשים האחרונים. כך, ניתן לראות כי הפורמט של חנויות הדיסקאונט והפארם יורד לנתח שוק של 66.49% לעומת נתח של 66.66% בתקופה המקבילה אשתקד. אמנם מדובר בשינוי שנראה מינורי, אך בפועל, מאז חודש מרץ, מתקיימת מגמה של שחיקה בכוחו. כך, באוגוסט הפורמט אוחז רק ב-66.11% מהמכירות. במקביל להיחלשות הזו, הפורמט שכוחו מתחזק הוא החנויות השכונתיות. אלה עלו מנתח שוק של 30.86% בשמונת החודשים הראשונים של 2019 לנתח של 31.15% באותה תקופה בשנה הנוכחית, וזאת על רקע ההעדפה של הציבור להימנע מחנויות גדולות באזורים צפופים.

איך גם כשהמכירות ירדו, הרווחיות לא?

דוגמה בולטת למגמה הזו ניתן לראות ברשת רמי לוי שיווק השקמה. הרשת רשמה ירידה של 4.6% במכירות בחנויות הזהות - חנויות שפועלות טרם אפריל 2019 - אך במקביל הרווחיות הגולמית שלה דווקא השתפרה בשתי נקודות אחוז. איך ניתן להסביר את הפער הזה? בשוק המזון טוענים כי השיפור הזה מגיע בין היתר הודות לעליית מחירים וצמצום מבצעים.

"כשרמי לוי מעלה מחירים בחצי שקל, הוא משפר בצורה ניכרת את הרווחיות הגולמית בלי שהציבור ירגיש את זה בכיס שלו", אומרים גורמים בענף. לוי עצמו, הצהיר עם פרסום דוחותיו כי הרשת שלו לא העלתה מחירים.

רמת המחירים בישראל כפי שהיא באה לידי במדד של סטורנקסט הגיעה לשיאה בחודש הסגר אפריל. בסיכום שבעת החודשים הראשונים של 2020, המדד הציג עליה של 0.7 נקודות מדד בתקופה המצטברת לעומת שבעת החודשים הראשונים אשתקד.

פורמט נוסף שנפגע מהקורונה מרים את ראשו בחודש אוגוסט - פורמט חנויות הנוחות שבתחנות הדלק, דוגמת ילואו, אלונית, מנטה, וסו גוד. בשמונת החודשים הראשונים של 2020 חנויות הנוחות נפגעו וירדו מנתח של 2.48% לרמה של 2.36% מסך המכירות. הנתון הזה הוא תוצאה לכך שבשיא הסגר, בחודשים מרץ ואפריל ירד הנתח של חנויות הנוחות לרמה של פחות מ-2%. כעת, בחודש אוגוסט, אלה מצליחות לחזק את כוחן לרמה של 3.26% - הנתח הגבוה ביותר שהפורמט הגיעה אליו במהלך השנה האחרונה.

המספרים החיוביים של החברות הגדולות

ומה עם חברות המזון הגדולות? גם הן נהנו מגידול במכירות בחודש אוגוסט. כך, תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל, רושמת צמיחה במכירות של 1.3% בחודש אוגוסט לסך של 479 מיליון שקל, אך קצב הגידול שלה נמוך מזה של יתר השוק שעמד באוגוסט על 4.1%. שהיא מציגה גידול גם בהסתכלות על שמונת החודשים הראשונים של 2020 בשיעור של 8.2% - מעט פחות מהקצב של השוק - לסך של כ-4 מיליארד שקל.

לעומתה, שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה בשוק המקומי, רושמת גידול של 5.3% - גבוה מזה של השוק - לסך של 420 מיליון שקל. גם בהסתכלות על החודשים ינואר עד אוגוסט מציגה שטראוס צמיחה גבוהה מזו של שוק המזון של 9.3% לסך של 3.4 מיליארד שקל.

מכירות-המזון-והמשקאות-בישראל-צמחו-בכ?2
 מכירות-המזון-והמשקאות-בישראל-צמחו-בכ?2

גם אסם-נסטלה, קבוצת המזון השלישית בגודלה, צמחה גם היא מעבר לממוצע בשוק בחודש אוגוסט עם עלייה במכירות של 5.7% לסך של 310 מיליון שקל. בהסתכלות על החודשים ינואר עד אוגוסט, רושמת החברה גידול של 8.6% לסך של כ-2.5 מיליארד שקל.

קבוצת החברה המרכזית, והיצרנית של מוצרי קוקה קולה וטרה, מציגה עליה במכירות של 3.9% בחודש אוגוסט לסך של 257 מיליון שקל. הצמיחה הזו מאפשרת לה לשפר את קצב המכירות שלה מתחילת השנה ל-2.9% - כשהוא עדיין נמוך משל כל המתחרות הגדולות שלה - לסך של 1.8 מיליארד שקל.

חברות המזון הגדולות נהנו מכך שהקטגוריות שצמחו בחודשים האחרונים היו כאלה שמבטאות בילוי זמן ממושך בבית, ובישול ביתי בהיעדר חופשות בחו"ל ותחת המגבלות על מקומות בילוי. כך למשל, בחודש יולי המכירות של קטגוריה שגרתית כמו קמח צמחו ב-49%, השמנת המתוקה זינקה ב-36%, ומכירות שמן הזית צמחו ב-31%.

נטו היבואנית הצומחת ביותר, ומה עם היתר?

מבין חמש חברות המזון הגדולות בישראל, יבואנית המזון נטו היא הצומחת ביותר. נטו הציגה בחודש אוגוסט גידול במכירות שלה כפי שהן נמדדות בסטורנקסט בשיעור של 7.6% לסך של 128 מיליון שקל, ומתחילת השנה עד סוף אוגוסט, רושמת החברה עלייה במכירות של 14.4% לסך של כמיליארד שקל.

מנתונים שמסרה החברה ל"גלובס" בנוסף לנתוני סטורנקסט שאינם כוללים מכירות בשר ודגים טריים מציגה נטו עלייה חריגה עוד יותר של כ-28% במכירות בחודש אוגוסט לעומת התקופה המקבילה לסך של 211 מיליון שקל, ושל כ-21% בשמונת החודשים הראשונים של 2020 לעומת התקופה המקבילה אשתקד לסך של 1.6 מיליארד שקל.