דוח הממשל האמריקאי: משבר האקלים יפגע באופן הרסני בשוק ההון

דוח חדש של ממשל טראמפ מזהיר מפני השלכותיו הכלכליות של משבר האקלים על שווקי ההון: "עולם שסובל תכופות מזעזועים הרסניים בגלל שינויי האקלים לא יכול לשמור על התנאים היסודיים הנדרשים לתמוך במערכת הפיננסית שלנו"

דוח חדש של ממשל טראמפ מזהיר מפני השלכותיו הכלכליות של משבר האקלים על שווקי ההון: ההשלכות מרחיקות הלכת של שינויי האקלים יכולות ליצור כאוס במערכת הפיננסית ולשבש את הכלכלה האמריקאית. הדוח הפדרלי, ראשון מסוגו מצד גורם ממשל אמריקאי, קובע: "עולם שסובל תכופות מזעזועים הרסניים בגלל שינויי האקלים לא יכול לשמור על התנאים היסודיים הנדרשים לתמוך במערכת הפיננסית שלנו".

מחברי הדוח קוראים לקונגרס האמריקאי להטיל מחיר על פליטות פחמן (באמצעות מיסוי או מערכת מסחר שמגבילה את כמות הפליטות) ולרגולטורים הפיננסיים לפעול "בדחיפות ובהחלטיות" להבנת והעלמת הנזק הכלכלי המתקרב כתוצאה משינויי האקלים . "שינויי אקלים מהווים סיכון משמעותי ליציבות המערכת הפיננסית בארה"ב וליכולתה לקיים את הכלכלה האמריקאית", כתבה נציבות הרגולציה על הסחורות, מזמינת הדוח.

הדוח רואה אור למרות שלא אחת בעבר דונאלד טראמפ, נשיא ארה"ב, הכחיש את משבר האקלים. הנשיא כינה בעבר את שינויי האקלים "מתיחה", ואף טען טיעון כוזב לפיו טחנות רוח עלולות לגרום לסרטן. יתר על כן, בזמן שהדוח טוען כי יש להגן על שוק ההון מפני משבר האקלים ולהטיל מס פחמן, טראמפ מתגאה בנטישת הסכם פריז ומסיר בזו אחר זו רגולציות שנועדו להגן על הסביבה או להפחית את זיהום האוויר ופליטות הפחמן להם גורמות התעשיות.

ואילו כעת, הדוח קורא לאותו ממשל לפעול בנחישות, בטרם שינויי האקלים יהרסו את הצמיחה הכלכלית של האומה האמריקאית. הדוח לא רק עוסק בעובדות המדעיות, אלא בוחן את הסיכונים הפיננסיים הנגרמים מהאצת משבר האקלים ופליטות הפחמן של האנושות. הדוח מזהיר מפני "לחץ במערכת הפיננסית" שעלול לפגוע בכלכלה על ידי הגבלת הגישה לאשראי . "לאורך זמן, אם לא יינקטו צעדים משמעותיים לבדיקת עליית הטמפרטורות העולמיות", נכתב בדו"ח, "השפעות על שינויי האקלים עלולות לפגוע ביכולת הייצור של המשק ולערער את יכולתו לייצר תעסוקה, הכנסה והזדמנויות".

שינויי אקלים עלולים למחוק 2.3 טריליון דולר מערך מהמניות העולמיות

למרות שזהו דוח רשמי ראשון של הממשל הפדרלי, לא מדובר בדוח ייחודי. דוחות רבים שנכתבו בשנים האחרונות, מסיקים את אותן מסקנות שוב ושוב, ומזהירים את הרולטורים ברחבי העולם מפני השלכותיו ההרסניות והמטלטלות של משבר האקלים. בדצמבר, הזהיר ארגון PRI (רשת בינלאומית לעקרונות ההשקעה האחראית, הנתמכת על ידי האו"ם, ומאגדת משקיעים הפועלים יחד למימוש עקרונות ברי קיימא, ומייצגים 70 טריליון דולר של 1,750 שותפים ביותר מ-50 מדינות), כי שינויי אקלים עלולים למחוק 2.3 טריליון דולר מערך מהמניות העולמיות. בשנה שעברה חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד טענו במחקרם כי שינויי אקלים הופכים את המדינות העניות לעניות עוד יותר, ומגדילים את אי השוויון העולמי.

מחברי הדו"ח קוראים לשינוי במדיניות האקלים של הממשל, ומשווים את הסיכונים האקלימיים לפלונטר הכלכלי אותו יוצר וירוס הקורונה, ולמשבר הגדול של קריסת שוק האג"ח ב-2008. אך משבר האקלים לא ייתן את אותותיו באופן חד פעמי או בתקופת זמן מוגדרת; הטלטלה וההפסדים הפיננסיים ייפרשו על פני זמן, ויפגעו באזורים ושווקים שונים בכל פעם. חברות ביטוח עלולות להפסיק לבטח את קליפורניה בעקבות השריפות ההרסניות, וערכי הבתים לאורך החופים ובמישורים מועדים להצפה עלולים לקרוס. בשל תקופות בצורת שפוגעות ביבולים, בנקים אף עלולים להגביל הלוואות ולפגוע עוד יותר בפעילות העסקית.

כדי להגן על המערכת הפיננסית, הדוח מפרט שורת המלצות לצד תמחור פחמן והגבלת הפליטות, הדוח ממליץ לבטל את דרישת משרד העבודה האמריקאי ממנהלי השקעות בקרנות פנסיה שלא לשקול השלכות סביבתיים בהמלצות למשקיעים, ומציע כי המועצה לפיקוח על היציבות הפיננסית תשלב סיכוני אקלים בדו"ח השנתי והמלצותיה לסנאט, בעוד שלבנק הפדרלי והרגולטורים הפיננסיים מוצע להצטרף לקואליציה בינלאומית העוסקת באיומי שינויי האקלים. הרגולטורים של הבנקים, מצידם, צריכים לערוך מבחני עמידות בנושא סיכונים אקלימיים, כפי שמתוכנן כעת באיחוד האירופי. גם לרשות ני"ע יש תפקיד; החמרת הדרישות הבורסאיות לחשוף את הסיכונים האקלימיים בפני המשקיעים, ככל שהם מסכנים את שרשרת הייצור ורווחיות החברות.