התקשורת הבינ"ל מדווחת על ישראל: "המדינה הראשונה להטיל מחדש סגר כללי בגלל הקורונה"

כלי תקשורת ברחבי העולם מדווחים בהרחבה על ההחלטה להטיל סגר בתקופת החגים בישראל בשל "שיא של מספר מקרי קורונה שנרשם במדינה", ועל התפטרותו של ליצמן • "כדוגמה ומופת למדינות אחרות, ישראל הצליחה להתגבר על הגל הראשון של המגפה כמעט ללא השלכות בריאותיות אבל הגל השני של הקורונה מאיים לרסק את מערכת הבריאות שלה"

מרכז תל אביב בחג הפסח בתקופת הסגר הראשון / צילום: איל יצהר, גלובס
מרכז תל אביב בחג הפסח בתקופת הסגר הראשון / צילום: איל יצהר, גלובס

ישראל תהפוך ביום שישי הקרוב למדינה הראשונה במערב שנאלצת להטיל סגר כללי נוסף במטרה להתמודד עם התפרצות מגפת הקורונה, וכלי התקשורת באירופה ובעולם העניקו ביממה האחרונה לתקדים הישראלי תשומת לב רבה. "ישראל נסגרת מחדש", הכריז היום ה"שפיגל" הגרמני, שציין כי ההחלטה על כך התקבלה אתמול בממשלה על רקע "שיא של מספר מקרי קורונה שנרשם במדינה", וכי בתי הספר ו"חלקים גדולים מהמשק" יהיו סגורים בשל הגל השני של הקורונה החל מיום שישי הקרוב. רוב כלי התקשורת בגרמניה ציטטו את דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "מנהלי בתי החולים נופפו בדגל האדום" כסיבה להטלת הסגר.

 

כלי התקשורת התמקדו בכך שהתקופה בה הוטל הסגר חופפת לתקופת החגים הישראלים. "ישראל תחגוג את ראש השנה תחת סגר", כתב ה"ניו יורק טיימס". "מומחים הזהירו כי אחרי יום כיפור, כשיהודים רבים מגיעים לבתי הכנסת מספר הנדבקים יכול לזנק עוד יותר", כתב ה-FAZ מפרנקפורט. רוב כלי התקשורת באירופה גם הזכירו את התפטרותו של שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, במחאה על הגבלת התפילות כתוצאה מהסגר. "ההחלטה להטיל את הסגר יצרה מתח פוליטי רב בקואליציה שכבר כעת היא בלתי-מתפקדת ברובה", דיווחה רשת החדשות הבריטית "סקיי ניוז", "והדיונים על ההחלטה נמשכו כשבע שעות".

 

"ישראל הפכה למדינה המפותחת הראשונה שמטילה מחדש סגר", כתב ה"גרדיאן" הבריטי, שעל פי סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווח כי הישראלים יוגבלו לטווח של 500 מטר מבתיהם, אך יורשו לנסוע לעבודה כרגיל. "בתי ספר וקניונים יהיו סגורים, אך סופרמרקטים ובתי מרקחת יישארו פתוחים", נכתב. ה"לה-מונד" דיווח כי הסגר הוכרז אחרי ש"סגר מקומי על 40 ערים בסיכון לא עבד" (למרות שהוטל רק לפני כשבוע, א"א). "עוצר ברחבי ישראל החל מיום שישי", דיווח ה"סטנדרט" באוסטריה, שבעצמה מתמודדת עם תחילתו של גל שני, כפי שהזהיר אתמול הקאנצלר סבסטיאן קורץ.

 

גם בספרד, המתמודדת עם גל תחלואה שני משמעותי, אך שבה ראש הממשלה ושר הבריאות שבו והבהירו בשבועות האחרונים כי אינם שוקלים בשלב זה הטלת סגר כללי או הכרזה על מצב חירום, זכו החדשות לגבי התקדים הישראלי למקום מרכזי. "כדוגמה ומופת למדינות אחרות, ישראל הצליחה להתגבר על הגל הראשון של המגפה כמעט ללא השלכות בריאותיות", כתב "אל פאיס" ממדריד, "אבל הגל השני של הקורונה מאיים כעת לרסק את מערכת הבריאות שלה". כמה מחוזות בספרד ביקשו בעבר מהתושבים להישאר בבתים באופן וולונטרי, וכמה סגרים מקומיים הוטלו על מקומות התפרצות משמעותיים, אך סגר כללי כמו זה שהוכרז בישראל לא נשקל.