עסק ביום | פיצ'ר

"חבל לי על מפעל החיים שלי, אני לא רוצה לזרוק הכול לפח"

דקל בר, בן 44, בעלי ש.ה.מ - שירותי הובלה מתקדמים לעסקים • "קיבלתי החלטה לסייע לעובדים, כי הם לא באמת יכולים להתקיים מהחל"ת. מהמדינה לא קיבלנו שקל" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

דקל בר, בעלי "ש.ה.מ - שירותי הובלה מתקדמים לעסקים" / צילום: עליזה רומנו
דקל בר, בעלי "ש.ה.מ - שירותי הובלה מתקדמים לעסקים" / צילום: עליזה רומנו

בשני העשורים האחרונים בנה דקל בר את אחת מחברות ההובלה העסקית הגדולות בארץ. כעת הוא מפחד לחשוב יותר מדי קדימה. הוא פשוט מפחד מהמסקנות שהוא עלול להגיע אליהן. "היה לנו פרויקט אחד גדול של חברת מיקרוסופט, שהחל לפני המשבר, והוא השאיר אותנו עם הראש מעל המים ועזר לנו לא לטבוע. עכשיו הוא נגמר, ואנחנו מתחילים לדשדש", מספר בר, בעלי חברת ש.ה.מ (שירותי הובלה מתקדמים).

אבל הסגר החדש לא מאפשר לבר לעצום עיניים לזמן רב מדי. "כנראה שנוציא את כל העובדים שוב לחל"ת, ומי יודע מה יקרה בהמשך. לפני 40 שנה אבא שלי הקים חברה להובלת דירות, ומעל 20 שנה אני המנכ"ל והבעלים שלה, ולקחתי אותה לכיוון אחר לגמרי, של הובלות עסקיות. והצלחנו.

"אני מפחד מהעתיד של החברה. אם הייתי צריך לחשוב רחוק, אז כנראה הייתי עושה כבר עכשיו מהלכים לסגור, אבל חבל לי על מפעל החיים שלי. זאת חברה בריאה, שבתחום שלה היא מספר אחת בארץ, ואני לא רוצה לזרוק את כל זה לפח. אבל יכול להיות שלא תהיה לי ברירה, וזה מה שאצטרך לעשות".

רגע לפני משבר הקורונה ניהל בר חברה מצליחה עם כ-60 עובדים, ומגוון פרויקטים של הובלות לעסקים, שירותי מנוף, שירותי אריזה, פתרונות אחסנה, פירוק וסידור, התקנות, אחסון תכולה ועוד. המשבר הגיע לחברת ש.ה.מ בשלבים המוקדמים ביותר שלו. "במרץ לקוחות התחילו לבטל הזמנות ולדחות מעברים מתוכננים. בסוף מרץ הבנו שקורה פה משהו גדול. אנחנו מספקים עובדי שינוע לחברות לימי עבודה, למשל להעברות בין קומות בחברה, וזה מת בין לילה.

"ברגע שכל החברות הגדולות הוציאו את העובדים לחל"ת או לעבוד מהבית, כל המשרדים נותרו ריקים והייתה אפס עבודה מבחינתנו באחזקת בניינים. זה תחום שנקטע באבחה. פרויקטים שנקבעו מבעוד מועד בוצעו, כי חברות שנדרשו לפנות נכסים לא יכלו להישאר בנכס שהושכר לאחרים. ערוץ 13, שעבר משרדים במהלך הסגר הראשון, הוא מפעל חיוני, אז הוא דאג לנו לאישור עבודה. אבל רוב העבודה זזה קדימה בלי מועדים ברורים. פרויקטים שיכלו לדחות, דחו. ופרויקט פה, פרויקט שם, זה לא עבודה ל-60 עובדים".

באפריל הוציא בר את העובדים לחל"ת, אך במאי החליט להחזיר את כולם למרות שהעבודה דשדשה.

למה עשית את זה?
"אנחנו חברה גדולה וההוצאות הקבועות שלנו, בין אם אנחנו עובדים או לא, הן אדירות. יש לנו שטחים שאנחנו שוכרים כמו המחסנים, והארנונה וכל ההוצאות ממשיכות לרדת. מדובר בהוצאות של 500-600 אלף שקל עם העובדים, ו-300-400 אלף שקל בלי. קיבלתי החלטה לסייע לעובדים, כי הם לא באמת יכולים להתקיים מהחל"ת. המשכורות שלהם לא מאוד גבוהות, אז מדמי האבטלה קשה לחיות. אמרתי מה שיהיה יהיה, אבל זו חברה גדולה עם הוצאות גבוהות, ואני לא יודע עוד כמה זמן אני אוכל לסחוב את העגלה הזאת.

"הנזק הוא משמעותי ומתמשך. בבת אחת נחתכו 60%-70% מהמחזורים, ואין הרבה הזמנות חדשות. הכול בהולד. הכול מתנהל באיטיות. רוב עובדי ההייטק עובדים מהבית או שיש 30% מהעובדים במשרדים. כך זה בכל החברות שאנחנו עובדים איתן, כמו אמדוקס ומיקרוסופט ואחרות, וזו תקופה שלא עושים בה מעברים עסקיים".

קיבלת סיוע מהמדינה?
"לא קיבלנו שקל מהמדינה. אנחנו לא חברה קטנה מספיק ולא עומדים בקריטריונים, ולמרות שהוצאנו את העובדים לחל"ת והחזרו את כולם, לא קיבלנו את כספי מענק עידוד החזרת העובדים. אגורה שחוקה לא קיבלנו. לא קיבלתי שום סיוע לא בתור עצמאי, לא בתור שכיר ולא בתור בעל שליטה".

מה דעתך על הטיפול של המדינה במשבר?
"הכי גרוע שיש. בצורה מחפירה ממש. המדינה הפקירה את העצמאים. מתנהלים פה בשיטת הפלסטר. מתעקשים על חל"תים מיותרים במקום להניע את המשק קדימה, במקום לעזור לעצמאים להעסיק את השכירים. בסגר הקרוב אנחנו נחזור למיליון מובטלים, והמדינה בוחרת להרגיל את העובדים לחיות על חשבונה, במקום לעודד תעסוקה ולהניע את המשק. נהייתה פה תרבות של אבטלה, מעודדים אנשים לחיות על קצבת ביטוח לאומי. יש הרבה יותר מדי שגיאות מהיום הראשון".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il