המשחק הכפול של סין במרוץ לחיסון: האם היא זו שתחזיר את העולם לשגרה?

היוקרה והיתרון הפוליטי שמובטחים למדינה שתציג לעולם את החיסון האפקטיבי הראשון לקורונה מובילים את סין לנקוט מדיניות מתעתעת: היא משחקת במגרש של כתבי העת המדעיים המובילים, ובמקביל מחסנת מאות אלפים לפני שהניסויים הסתיימו • האם סין תהיה זו שתחזיר אותנו לשגרה?

נשיא סין במכון המחקר הרפואי של הצבא בבייג'ין. לומד על התקדמות החיסונים לקורונה / צילום: Ding Haitao, Associated Press
נשיא סין במכון המחקר הרפואי של הצבא בבייג'ין. לומד על התקדמות החיסונים לקורונה / צילום: Ding Haitao, Associated Press

בעוד עיני העולם המערבי נשואות אל פייזר, ביונטק, מודרנה ואסטרהזנקה שהחלו את השלב השלישי בניסויים הקליניים בחיסון לקורונה, בצד המזרחי של המפה (או באמצע שלה, תלוי את מי שואלים) כבר התחילו לחסן. לפחות שלוש חברות סיניות החלו להציע את החיסון שלהן לציבור במסגרת "מתווה חירום", במקביל לניהול ניסויים רחבי היקף המתבצעים במדינות שונות, אך לא בארה"ב.

למרות המתחים הגוברים בין ארה"ב לסין, ישראל לא היססה בשנים האחרונות לעשות עסקים עם שתיהן במקביל. עם מי המדינה תלך בעניין החיסונים? בינתיים, סין הפגינה יכולת טובה יותר לשלוט במגפה: עקומת הנדבקים השתטחה פחות או יותר מאז סוף מרץ, עם עלייה קלה ביולי-אוגוסט וסך הכול 96,666 מקרים מאומתים. עם זאת, אין לסין מסורת חזקה של פיתוח תרופות וחיסונים. יותר מכך, בכמה חיסונים שפותחו במדינה נקשרו שערוריות שהובילו לאובדן אמון בציבור. האם יתכן שדווקא חיסון סיני יחזיר אותנו לשגרה?

חברות החיסון המתקדמות בסין
 חברות החיסון המתקדמות בסין

מאות אלפי אזרחים בסין כבר חוסנו

הרגולציה של תרופות וחיסונים בארה"ב ובסין שונה למדי. בעוד שבארה"ב יש שאיפה למסלול פיתוח שקוף ככל האפשר ואחיד לכל החברות, המידע על המוצרים הסיניים פחות נגיש. קשה יותר לדעת מהם המבחנים שהעמידה מלכתחילה הרגולציה בפני חברות המפתחות ועד כמה עמדו במבחנים אלה.

הסינים אמנם מפרסמים כיום את תוצאות הניסויים בכתבי עת מדעיים מקובלים בעולם, אולם חלק מהאישורים לשימוש בחיסונים באוכלוסייה הסינית ניתנו על בסיס מידע שקיים בסין ועדיין לא בא לידי ביטוי במאמרים אלה.

כמו בארה"ב, מנגנון הרגולציה של המוצרים הרפואיים כפוף לממשלת סין, אבל ראש מערכת רגולטורית שם לא הצהיר שהוא יקבל החלטה באופן עצמאי ויתפטר אם יופעל עליו לחץ פוליטי. לעומת זאת, בניגוד לארה"ב, אף פוליטיקאי סיני לא תלוי במציאת חיסון לקורונה להמשך תפקידו.

גורמים במערב הרימו גבה כאשר החברות הסיניות החלו לחסן את אזרחי המדינה - עד היום מאות אלפי אזרחים - באופן מסחרי. גם החברות המערביות כבר חיסנו עשרות אלפי אנשים, אך לא באופן מסחרי אלא במסגרת ניסוי במתנדבים. אמנם משתתפי הניסוי בארה"ב מקבלים תשלום עבור ההתנדבות הזאת - כמה מאות עד כמה אלפי דולרים בחודש, אולם לא מדובר בסכום ש"מסדר" את המתנדב, כדי שהכסף לא יהיה המניע העיקרי להחלטה להשתתף בניסוי.

בסין חוסנו עד כה חיילים, עובדי חברות בנייה שיוצאים לעבוד בחו"ל ועובדים של החברות המפתחות חיסונים עצמן. האם הופעל על העובדים הללו לחץ להתחסן? האם יש מעקב אחר סיכויי ההידבקות שלהם, מעקב המקביל לניסוי קליני כמו שאנחנו מכירים? קשה כרגע לדעת.

ב-2018 התרחשה בסין שערורייה שזכתה לתואר "משבר בריאות הציבור הגדול במדינה זה שנים" ב-South China Morning Post, עיתון שיוצא לאור באנגלית בהונג קונג ושייך לקבוצת עליבאבא. חברת Changsheng Biotechnology, חברה ממשלתית שעברה לידיים פרטיות, זייפה תיעוד של תהליך הייצור של חיסונים לכלבת. כמו כן התגלה שחיסונים אחרים שהחברה ייצרה וניתנו למאות אלפי ילדים סינים לא עמדו בתקנים. אף שלא תועדו מקרים שבהם החיסונים הבעייתיים פגעו בילדים שחוסנו, המחדל הוביל לירידה באמון הציבור בחיסונים המיוצרים במדינה. זאת גם על רקע מחדלים שאירעו בשנים קודמות והובילו לפגיעה ממשית בילדים.

בעקבות הפרשה, 15 עובדים של חברת צ’נגשן ביוטכנולוגיה נעצרו, הציבור הסיני יצא להפגנות ברחובות, ותהליך קבלת האישורים לחיסונים בסין נכתב מחדש. בכל זאת, בחודשים האחרונים ניתנו באופן מסחרי חיסוני קורונה שעברו רק את שלב I של הניסויים. עם זאת, ובניגוד לעבר, החברות עורכות במקביל לתחילת השימוש המסחרי בחיסון ניסויי שלב III מסודרים שצפויים להיות מדווחים בכתבי העת המדעיים הבינלאומיים.

סינופארם הולכת בדרך המוכרת

בסין יש כרגע שלוש חברות מתקדמות בפיתוח החיסונים לקורונה: סינופארם, סינובאק וקנסינו ביולוג’יקס.

קבוצת China National Biotech, חטיבה של החברה הממשלתית סינופארם, מפתחת חיסון בשיטה הקלאסית - שימוש בווירוס שעבר תהליך המתה. השיטה הזאת ננטשה עם השנים משום שתהליך הייצור של חיסון כזה מסובך וארוך, אולם זו גם השיטה הכי בדוקה שנצבר לגביה הכי הרבה ניסיון. בתהליך פיתוח של חיסון המבוסס על השיטה הזאת, צפויות פחות הפתעות מאשר בפיתוח חיסון mRNA כמו של מודרנה או פייזר, שיטה חדשה שעד היום לא הביאה חיסון לשוק.

סינופארם הודיעה שבחודש יולי חיסנה אלפי אנשים, במסגרת "אישור שיווק חירומי". בין היתר חוסנו עובדי ערוץ הטלוויזיה ההונג-קונגי פניקס, שעובדים בסין, וכן חוסנו עובדים של חברות בנייה סיניות המועסקים מעבר לים, במדינות שבהן המחלה כרגע יותר נפוצה מאשר בסין.

עובד בכיר של סינופארם בשם זו סונג צייץ ברשתות החברתיות שאף לא אחד מאלה שקיבלו את החיסון (לא ברור בדיוק כמה קיבלו אותו) לא חלה בקורונה ולא פיתח תופעות לוואי. הוא ציין גם כי עובדי הבנייה שמועסקים מחוץ לסין אמנם קיבלו את החיסון לא במסגרת ניסוי קליני, אך החברה אספה מידע שהראה כי הם היו מוגנים מהמחלה ולא נדבקו זה כמה חודשים.

סינופארם פרסמה בכתב העת הבינלאומי המוערך JAMA תוצאות של מה שהיא מכנה שלב II של הניסויים הקליניים, המקביל לשלב I בחברות המערביות. החברה ציינה כי היא חיסנה 96 נבדקים בשלב הבטיחות של הניסויים ו-224 נבדקים בשלב היעילות, שבו נבדקו שלושה מינונים שונים של החיסון. סינופארם דיווחה שכמו בניסויים של החברות המערביות, גם המתחסנים שלה פיתחו נוגדנים לקורונה. רמות הנוגדנים דומות לאלה שהתקבלו בניסויים של החברות האחרות.

מבקרי הניסוי טענו שמאחר שציוד הבדיקה ושיטות הבדיקה משתנים מחברה לחברה, היה על סינופארם להשוות את הנוגדנים שהניב החיסון שלה לא לרמות של החברות האחרות, אלא לנוגדנים בדמם של מבריאים מקורונה, שנבדקו בדיוק באותן שיטות וציוד. אולם נראה שכולם מסכימים שהחיסון עורר נוגדנים.

התגובה החזקה ביותר לחיסון הייתה אחרי שלוש זריקות. באתר Fierce Biotech ציינו שבחיסון מורכב כל כך לייצור, הצורך בשלוש זריקות (לעומת שתיים בחיסון של פייזר ומודרנה) עלול להיות בעיה. עם זאת, פרופיל תופעות הלוואי עשוי להיות חיובי יותר, לפחות לפי החברה עצמה.

בימים אלה עורכת החברה ניסוי שלדבריה מקביל לניסוי שלב III בארה"ב. הניסוי מתבצע באיחוד האמירויות, בארגנטינה, במרוקו ובפרו, ומשתתפים בו 15 אלף איש, מחצית מדרישת ה-FDA בניסוי בשלב כזה. לפי החברה, נכון לאוגוסט חוסנו 5,000 איש, ואם קצב גיוס המתנדבים יימשך, צפויות תוצאות בקרוב.

סינובאק מעודדת מחיסון המבוגרים

חברת סינובאק (Sinovac) הסינית, חברה פרטית הנסחרת בנאסד"ק, מפתחת גם היא חיסון על בסיס נגיף מומת. לפי הודעות החברה, היא חיסנה כבר 3,000 איש מעובדי החברה ובני משפחותיהם, כולל מנכ"ל החברה. לו פיצ’נג, דובר החברה, טען שמתן החיסון לעובדים לא נועד להציגו לציבור, אלא להגן על עובדים שהחברה רואה בהם חיוניים. לדבריו, העובדים התנדבו לניסוי. החברה גם הבטיחה לשלוח 100 אלף מנות לבנגדלש, בחינם.

נוסף על חיסון עובדיה, סינובאק עורכת ניסוי קליני שלב III בברזיל ובאינדונזיה, והיא פרסמה תוצאות של ניסוי קליני שלב I/II לפני כמה ימים. החיסון ניתן לחולים מבוגרים, בני 60-89, לאחר שניסוי קודם בדק את השפעת החיסון בבני פחות מ-60. הנבדקים בניסוי זה קיבלו שתי מנות, ונראה כי החיסון בטוח בכל המינונים. 98% מהמשתתפים פיתחו נוגדנים, אם כי לא נאמר מהי רמתם. התוצאות המלאות יפורסמו בכתב עת מדעי.
התוצאות האלה עדיין מוקדמות, אך יש להן חשיבות מאחר שזו החברה הראשונה שפרסמה תוצאות ספציפיות לאוכלוסייה המבוגרת. העובדה שהתוצאות דומות לאלה של האוכלוסייה הצעירה מעודדת לא רק מבחינת החיסון הזה, אלא גם עבור אחרים.

בניסוי קודם בקהל צעיר, סינובאק הראתה שחלק מהנוגדנים שפותחו הם נוגדנים מנטרלים, כלומר, נוגדנים הפועלים ספציפית נגד אתרי הקישור של הווירוס לתאים וינטרלו את פעולתו. לא דווח נתון דומה בניסוי החדש, אולם ייתכן שדיווח לגבי נוגדנים מנטרלים ייכלל בעת פרסום התוצאות המלאות.

חברת Cansino Biologics, שהוקמה ב-2009 ונסחרת בבורסות של הונג קונג ושנחאי, פיתחה חיסון שמבוסס על שילוב בין רכיב של וירוס הקורונה לווירוס צינון שעבר המתה. הגוף אמור לפתח נוגדנים עבור רכיב הקורונה, בנוסף לנוגדנים עבור וירוס הצינון. כמה מדענים העלו חשש שאנשים רבים בעולם כבר נחשפו לווירוס הצינון הזה, ולכן הגוף יסלק אותו לפני שהוא יעשה את העבודה ויביא לפיתוח נוגדנים חדשים.

מנכ"ל החברה, זהו טאו, אמר בכנס משקיעים שלא נראתה בעיה כזו בניסוי שלב I של המוצר, ו-128 הנדבקים פיתחו נוגדנים לקורונה. "עלינו לבחון את הדברים באופן אמפירי ולא ללכת כעיוורים אחרי המומחים", אמר. בינתיים, עד שהמוצר ייבדק באופן אמפירי, החברה כבר קיבלה אישור לחסן חיילים בצבא סין.

ניסוי שלב III של החברה צפוי להתחיל בימים הקרובים בפקיסטן, ויכלול 8,000 נבדקים. ניסויים נוספים צפויים ברוסיה, בברזיל, בסעודיה ובצ’ילה.

הניסויים בחיסונים של החברות הסיניות אינם נערכים במדינות אירופה או בארה"ב, וזו כנראה עדות לספקנות של המערב ביחס לחיסונים האלה וגם עדות לפוליטיזציה של החיסון.

סין, כמו ארה"ב, רוצה לזרוח בעולם כמדינה שנתנה לציבור את הפתרון למגפה. לסין זה חשוב במיוחד לאור העובדה שהיא זו שהביאה את המגפה לעולם מלכתחילה (אך גם הראתה איך אפשר להשתלט עליה, אם מוכנים לשלם את המחיר). לארה"ב זה חשוב כי כרגע חוסר היכולת שלה להשתלט על המגפה מציג אותה באור לא מחמיא בעולם.
המדינה שתייצר את החיסון הראשון או האפקטיבי ביותר תוכל ככל הנראה להשתמש בהקצאת החיסון למדינות אחרות כדי לחזק קשרים דיפלומטיים ולהשיג הישגים פוליטיים. זה נכון במיוחד לגבי סין, שבה החברות הפרטיות כפופות להנחיות מהממשלה יותר מאשר במערב.

חברות החיסון המתקדמות בסין

סינופארם
החיסון: מבוסס על וירוס מומת, ניתן בשלוש מנות
הניסוי: מוגדר בסין שלב III, אבל משתתפים בו 15 אלף איש, מחצית מדרישות ה-FDA בשלב כזה
איפה נערך: איחוד האמירויות, ארגנטינה, מרוקו ופרו

סינובאק
החיסון: מבוסס על וירוס מומת
הניסוי: ניסוי קליני שלב III. לפי תוצאות ניסוי קודם, החיסון משפיע על האוכלוסייה המבוגרת (בני יותר מ-60) באופן דומה להשפעתו על צעירים.
איפה נערך: ברזיל ואינדונזיה

קנסינו ביולוג'יקס
החיסון: מבוסס על שילוב בין רכיב של וירוס הקורונה לווירוס צינון מומת
הניסוי: שלב III צפוי להתחיל בימים הקרובים עם 8,000 נבדקים
איפה נערך: ה נערך: פקיסטן, רוסיה, ברזיל, סעודיה וצ'ילה