לראשונה בתולדותיו ובצל הקורונה: נמל אשדוד עובר להפסד

בפעם הראשונה מאז הוקמה, רשמה בדוחותיה חברת נמל אשדוד הפסד נקי – 7.5 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה • הסיבה הרשמית: המשבר העולמי שפוקד את ענף הספנות • מנמל אשדוד: "הנמל מראה רווח תפעולי בתקופה שעולם הספנות והנמלים נמצא במשבר שלא ידע כמותו עשרות שנים"

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר, גלובס
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר, גלובס

חברת נמל אשדוד מסיימת את המחצית הראשונה של 2020 בהפסד נקי ראשון בתולדותיה. מעיון בדוחות החברה, שאינה מדווחת לבורסה, עולה כי סיימה את המחצית הראשונה של השנה בהפסד נקי של כ-7.5 מיליון שקלים, לעומת רווח נקי של מעל 95 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

אורנה הוזמן בכור / צילום: שלומי יוסף
 אורנה הוזמן בכור / צילום: שלומי יוסף

מדובר בצניחה של כמעט 50% ברווח התפעולי מ-40.7 מיליון שקל ל-23.7 מיליון שקל. רוב ההפסד מיוחס לרבעון הראשון של השנה בו נרשם הפסד של 64 מיליון שקל.

מניתוח נתוני רשות הספנות במשרד התחבורה עולה כי נמל חיפה הצליח לעקוף במחצית הראשונה את נמל אשדוד בהיקף תנועת המכולות שעברו דרכו עם 740 אלף TEU (יחידת מדידה לתנועת מכולות) לעומת 735 אלף TEU באשדוד. מדובר בהישג משמעותי לנמל חיפה, שסובל מנחיתות משמעותית בתחרות עם אשדוד בשל מיקומו הגיאוגרפי המרוחק ממרכז הארץ. לטענת גורמים בענף הספנות, הירידה בתוצאות העסקיות של הנמל ברבעון הראשון נובעת מפגיעה ברמת השירות שהנמל מספק.

התקופה הקשה לא הגיעה לחיפה

גורמים בחברת הנמל דחו את טענות הביקורת וטענו, כי יש לראות את התוצאות על-רקע המשבר העולמי בסחר שנגרם כתוצאה מגפת הקורונה והאטה בהיקף הסחר עם סין ברבעון הראשון. לדברי אותם גורמים, היקף הסחר התאושש מאז ומספר האוניות שפקדו את הנמל בחודש אוגוסט התאושש בצורה משמעותית.

בנוסף, טענו בחברה כי הפסד משמעותי נגרם כתוצאה מהירידות החדות בשווקי ההון ברבעון הראשון של השנה ואינו קשור להרעה בפעילות העסקית. לדברי אותם גורמים, "על 1.7 מיליארד שקל שהשקענו בשוק ההון היה לנו הפסד של 2%, אבל מאז צמצמנו משמעותית את ההפסד בשוק ההון ל-1%. אלה לא בעיות תפעוליות".

ואולם מניתוח נתוני רשות הספנות במשרד התחבורה עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה ניכרת בתנועת המכולות בנמל אשדוד בעוד שחברת נמל חיפה מתחרה דיווחה דווקא על עלייה ניכרת בהיקף המטענים: היקף הפריקה והטעינה של מכולות במחצית הראשונה של השנה באשדוד עמד על 735 אלף TEU, לעומת 779 אלף TEU בתקופה המקבילה ב-2019. בנמל חיפה המתחרה נפרקו והוטענו במהלך המחצית הראשונה של השנה 740 אלף TEU - לעומת 712 אלף TEU בתקופה המקבילה ב-2019.

נמל אשדוד: "תוצאה ישירה של המשבר"

חברת נמל אשדוד שהוקמה ב-2005 מעסיקה כ-1,300 עובדים, כרבע יותר ממספר העובדים המועסקים בחברת נמל חיפה. החברה מנוהלת מאז חודש מרץ על-ידי תא"ל (מיל') משה שיקו ז'אנה שהחליף את יצחק בלומנטל שפרש על-רקע מערכת יחסים עכורה עם יו"ר החברה אורנה הוזמן-בכור. החל משנה הבאה צפויה לחברת נמל אשדוד תחרות קשה מול נמל הדרום, נמל מכולות פרטי אוטומטי למחצה שיופעל על-ידי חברת TIL השוויצית.

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה "מראה רווח תפעולי בתקופה שעולם הספנות והנמלים נמצא במשבר שלא ידע כמותו עשרות שנים. בתקופת הקורונה הוכחה חשיבותו של נמל אשדוד כעורק ראשי לכלכלה הישראלית. הנהגת הנמל נערכה לניהול והפעלת הנמל באופן מושכל ואחראי בתקופה שהוגדרה כחירום לאומי, זאת לטובת המשק והציבור. בשעות אלה אנו נערכים בכל הכוחות גם לתקופת הסגר השני. באשר לתוצאות, אין להתעלם מההשפעות הכלכליות הגלובאליות והמקומיות, שהן תוצאה ישירה של המשבר, עימן מתמודד כלל ענף הספנות והתעבורה הימי. מרכיב מרכזי בפגיעה ברווחיות נובעת מנפילת שווקי ההון".