יפן | דעה

האיש שינסה להחזיר ליפן את היופי שבהרמוניה

יושידה סוגה, ראש הממשלה החדש של יפן, יישאף להמשיך את דרכו של קודמו, בזמן שארצו מתמודדת עם שפל כלכלי ועם השאלה האם לקיים את האולימפיאדה

יושידו סוגה. יצטרך לתמרן על הקו הדק שסין לארצות הברית / צילום: Eugene Hoshiko, Associated Press
יושידו סוגה. יצטרך לתמרן על הקו הדק שסין לארצות הברית / צילום: Eugene Hoshiko, Associated Press

בחירתו של יושידה סוגה (Yoshihide Suga) לתפקיד ראש ממשלת יפן, מסמנת תחילת עידן חדש במדינה, שבועיים לאחר שהכריז ראש הממשלה הקודם, שינזו אבה, על פרישתו בשל בעיות בריאות ומחלת מעיים שהחמירה. אבה, שכיהן במשך 8 שנים, יצר יציבות פוליטית, מדינית וכלכלית, ובעיקר בלט בזכות חתירתו לחיזוק מעמדה של יפן בזירה הבינלאומית על ידי יצירת קשרים מצוינים עם מנהיגי העולם: טראמפ, פוטין ומנהיג סין, שי ג'ינפינג.

סוגה, האיש שיעמוד בראש הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, הוא בן 71, בנו של חוואי שדות תותים ממחוז אקיטה, שסלל את דרכו מאפס, ממעמד הפועלים ובכוחות עצמו. אישיותו בולטת בהבנה ובהכרה באזרח הפשוט, צנוע ובעל רקע עממי, דבר שמחזק את תמיכת הציבור בו.

סוגה הכריז באפריל 2019 על תקופת הקיסרות החדשה הנקראת REIWA, שפירושה היופי בהרמוניה, ומאז הפך לדמות מוכרת יותר בעם. לסוגה מוטיבציה גבוהה לפעול למען האזרח הפשוט. על סמך מוטיבציה זו הוא הצליח להביא לרפורמה בהורדת מחירי הטלפון, ולתכנית לאומית בה אזרח יכול לתרום לעיר הולדתו בעזרת מסים.

סוגה נשבע להגן על האינטרסים הלאומיים בהתאם לעמדתו של קודמו בתפקיד, כולל תכנית האבנומיקס הכלכלית של יפן, ונקיטת פעולות נוספות לגידול מספר המשרות הפנויות בשוק העבודה ביפן. בימים אלה, בראש סדר העדיפויות, נמצאת כמובן שיקום הכלכלה שנפגעה בשל מגפת הקורונה והביאה את כלכלת יפן לשפל. יש לזכור כי יפן השקיעה 12.6 מיליארד דולר במשחקים האולימפיים שהיו עתידים להתקיים בטוקיו 2020 ונדחו ל-2021, ובכך הוחמר מצבה הכלכלי של יפן.

אבה נאם בכנס דאבוס בינואר 2019 ואמר כי "מערכת הסחר הבינלאומית צריכה להיות הוגנת ושקופה". יפן, מדינת איים שאין בראשותה מספיק משאבים זמינים, מוצאת בסחר החופשי את הפתרון לכך. קשה לצפות עד כמה סוגה יצליח להמשיך לקדם את דרכו הדיפלומטית של אבה. אנליסטים אומרים כי למרות שלסוגה אין ניסיון עשיר במדיניות חוץ, הוא צפוי להמשיך ולשפר את הקשרים בין סין ליפן. ואכן, בנאום חשיפת מועמדותו, סוגה ציין כי ימשיך את דרכו של אבה, ובנוסף הדגיש את יכולות ניהול המשבר שלו כיתרון על פני חוסר ניסיונו הדיפלומטי.

יחסי יפן-ארה"ב מצד אבה מאופיינים בפרגמטיות מול ארה"ב, אשר באה לידי ביטוי בטיפוח מהיר של מערכת יחסים אישית עם טראמפ כאשר נבחר לתפקיד בשנת 2016. מחליפו של אבה יאלץ להמשיך ולשמור על יחס הדוק עם ארה"ב ועם טראמפ באופן אישי.
ראש ממשלת יפן הבא יצטרך לעקוב אחר מהלכיו של אבה, ולהלך על החבל הדק בין ארה"ב לסין. עם זאת, ניתן להניח כי ההתמודדות מול סין תהיה קשה יותר, בהתחשב בכך שסוגה חסר מעמד ומוניטין כאשר הוא מתמודד עם שי ג׳ינפינג, שעשוי לראות בוואקום זה פתח להקשות על יפן ולחזק את מעמדו ואת דרישות המדיניות שלו (לדוגמה, סביב סוגיית איי סנקאקו).

בפני סוגה עומדים אתגרים רבים, שביניהם הבראת הכלכלה שנפגע בשל מגפת הקורונה, קבלת החלטה לגורל המשחקים האולימפיים, שימור הקשרים עם טראמפ ועוד. האם הוא האדם המתאים לתפקיד? זאת רק הזמן יגיד. 

הכותבת היא מומחית ליפן, בעלת חברת vfjapan