"200 איש נכנסים לזום, מחלקים תפקידים ומתפללים ביחד. זה מרגש"

בן ביטון הגיע למינסוטה כדי להדריך במחנה קיץ, והתגלגל לעבודה כמוזיקאי ראשי בבית כנסת רפורמי במיניאפוליס • אחרי שחטף שוק מהקור, הוא התאהב בעיר שזורת האגמים • גם אם הקיץ האחרון, אחרי רצח ג'ורג' פלויד, לא היה פשוט • דברים שרואים משם

בן ביטון במיניאפוליס. חטף שוק מהקור / צילום: תמונה פרטית
בן ביטון במיניאפוליס. חטף שוק מהקור / צילום: תמונה פרטית

בן ביטון היה חייל משוחרר שנסע להדריך במחנה קיץ בארה"ב. הוא לימד את הילדים מוזיקה, ניגן להם בגיטרה והסתכל על כל העניין כתחנה בדרך לטיול הגדול. עד שיום אחד בא אליו מנהל המחנה ושאל אותו אם ירצה לבוא לעבוד כמוזיקאי הראשי של בית כנסת רפורמי במיניאפוליס. הוא הסכים. 

תפילה בבית הכנסת במיניאפוליס, לפני ימי הקורונה  / צילום: Temple Israel
 תפילה בבית הכנסת במיניאפוליס, לפני ימי הקורונה / צילום: Temple Israel

היום, שלוש שנים אחרי, הוא מוביל תפילות של אלפי אנשים, כותב מוזיקה משלו לאירועים חגיגיים ומלמד ילדים וילדות לבר ובת מצווה. "אני בא מבית חילוני, אבל יש לי צדדים דתיים במשפחה", הוא מספר, "ובית כנסת רפורמי זה משהו שלא הכרתי. למשל לעשות מוזיקה לאנשים ביום שישי בערב". בימי הקורונה, אגב, גם התפילות קורות בזום. 

בן (משמאל) עם שני רבנים בבית הכנסת  / צילום: Temple Israel
 בן (משמאל) עם שני רבנים בבית הכנסת / צילום: Temple Israel
 

הקיץ האחרון לא היה פשוט במיניאפוליס. במאי נרצח ג'ורג' פלויד השחור בידי שוטר לבן, והצית הפגנות ענק ומהומות שהתפשטו אחר כך לכל רחבי ארצות הברית וגם למדינות אחרות. בן ובת הזוג שלו גרים כמה דקות ממוקדי ההפגנות, וראו הכל מקרוב. "שמענו הליקופטרים מעל הבית, פתאום כל החנויות ממוגנות, גרפיטי בכל מקום", הוא נזכר, "יש לנו רכב אז היינו נוסעים מחוץ לעיר כדי לקנות מצרכים ולחלק למי שצריך, כי היו אנשים שפשוט לא היה להם איך להשיג אוכל". 

בטיול באחד האגמים שמקיפים את העיר / צילום: תמונה פרטית
 בטיול באחד האגמים שמקיפים את העיר / צילום: תמונה פרטית

הסיפור המלא בפודקאסט "דברים שרואים משם". אפשר להאזין בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, בגוגל פודקאסטס או בכל אפליקציה אחרת שאתם אוהבים.