כשהייתה תיירות: 94% מהמבקרים בישראל ב-2019 היו מרוצים

לפי סקר שערך משרד התיירות, התיירים שהגיעו לישראל ב-2019 היו מרוצים מהביקור מאוד • נקודת החלושה העיקרית של הביקור: המחיר • כמה כסף הם השאירו ומה הפרופיל שלהם?

תיירות בים המלח / צילום: Shutterstock
תיירות בים המלח / צילום: Shutterstock

כשאין תיירים ובשעה ש-2020 תיזכר כשנת שפל איומה, אפשר אולי להתענג על חוות הדעת של אלו שעוד הספיקו לבקר פה ובעיקר להסיק מסקנות ליום שבו השמיים ייפתחו לתיירות נכנסת.

ב-2019 ביקרו בישראל 4.55 מיליון תיירים, מספר ששיקף שיא ואופטימיות לקראת התייר ה-5 מיליון. מסקר שערך משרד התיירות מסתבר ש-94% מהתיירים שביקרו בישראל ב-2019 הגדירו את הביקור כ"טוב מאוד עד מצוין".

הערים שנהנו הכי הרבה מהתיירים הן ירושלים (80%), ואחריה תל אביב (74%) - והן גם הערים שסובלות היום יותר מערים אחרות כשתיירות הפנים לא מחפה על העדר התיירות הנכנסת. במקום השלישי ביקרו התיירים באזור ים המלח (52%) ובמקום הרביעי באזור הגליל (36%).

את הסקר עבור משרד התיירות ביצעה חברת "מרטנס הופמן יועצים לניהול" והוא כולל תשובות מ-27 אלף שאלונים המייצגים כ-40 אלף תיירים שביקרו בישראל.

ישראל היא יעד יקר לתיירים, כפי שהיא יקרה לישראלים בכל הנוגע להוצאות פנאי, מזון וכדומה. התיירים לא אחת נדהמים מהמחירים שהם מוצאים פה, ולא רק בבתי המלון. עד כמה הביעו התיירים שביעות רצון מהתמורה שקיבלו בעד הכסף? 60% שציינו שהתמורה לכספית בביקור הייתה טובה מאוד עד מצוינת. בחצי השני של הכוס 40% לא קיבלו תמורה טובה לכספם וזהו נתון שכדאי להפנים.

לפי הסקר, ההוצאה הממוצעת לתייר ב-2019 עמדה על כ-1,431 דולר (ללא עלות כרטיס הטיסה) לכל השהות. מדובר בעלייה לעומת 2018 אז ההוצאה הממוצעת עמדה על כ-1,400 דולר.

לעומת זאת ההוצאה ליום פחתה: ב-2019 היא עמדה על כ-150 דולר לעומת כ-156 דולר ב-2018. החיסכון בין השאר נובע מהעדפה לפתרונות לינה זולים. ב-2019 ההוצאה הממוצעת ללינה עמדה על 478 דולר לתייר לעומת 657 דולר בממוצע לתייר ב-2018.

75% מבקרים בישראל עצמאית

החלוקה לפי גיל המבקרים נותנת ייצוג לכל קבוצת גיל: חמישית מהתיירים הם בני עד 24 ושיעור דומה שלהם בגילאי 24-35. 33% מהמבקרים היו בני 35-54 ורבע בגיל 55 ויותר.

40% מהתיירים הגיעו לבד, שיעור דומה הגיעו בזוגות, וכ-20% הגיעו ביחידה משפחתית של 3 נפשות או יותר. 75% מהתיירים הגיעו לישראל במסגרת עצמאית, כלומר לא במסגרת מאורגנת.

התפלגות דתית: 54% מהתיירים המבקרים בישראל הם נוצרים, 26% הם יהודים וכ-1.4% מוסלמים - נתון זה צפוי להשתנות עם פתיחת התיירות לאיחוד האמירויות ולכניסת תיירות חדשה לישראל.

מטרת הביקור של התיירים בישראל הגדרה על ידי 30% לטובת ביקור קרובים וידידים, 25% לתיור וטיול, כ-20% למטרת צליינות, 14% לבילוי והנאה, 8% לעסקים ושליחויות והשאר ציינו מטרה אחרת. ל-56% היה זה ביקור ראשון בישראל ולשאר ביקור חוזר.

התיירים שהו בממוצע 10.2 לילות, כ-52% מהם התאכסנו בבית מלון או בכפר נופש. כ-27% התגוררו בבתי קרובים וחברים, 5% לנו באכסניה, 13.6% לנו באמצעי השכרה לטווח קצר.

את הזמנת החופשה הזמינו 32% מהתיירים שביקרו בישראל ישירות מחברת התעופה או מבית המלון, 40% הזמינו מאתרי אינטרנט (בוקינג, אקספדיה וכד) והשאר ציינו הזמנה ממקור "אחר". בממוצע ההזמנה נעשה בטווח של 2.8 חודשים מראש.

נזכיר כי מאז חודש מרץ הכניסה לישראל מותרת רק לבעלי דרכון ישראלי, כך שהתיירות למעשה נמחקה ועמה הכנסות של כ-23 מיליארד שקל בשנה - לפי נתוני משרד התיירות.