הבנק המרכזי הסיני: על סין להיות המדינה הראשונה שתנפיק מטבע דיגיטלי

על פי טור שפורסם בסוף השבוע במגזין של הבנק המרכזי, הנפקת יואן דיגיטלי תפחית את התלות של סין בדולר האמריקאי • יחידת המחקר של הבנק כבר הגישה בקשות לרישום של 130 פטנטים על אפליקציות הקשורות למטבעות דיגיטליים

בדרך ליואן דיגיטלי / צילום: שאטרסטוק
בדרך ליואן דיגיטלי / צילום: שאטרסטוק

סין צריכה להיות המדינה הראשונה בעולם שתנפיק מטבע דיגיטלי - כך נטען בטור דעה שפורסם בסוף השבוע על ידי הבנק המרכזי של סין (PBOC) במגזין "China Finance" שאותו הוא מוציא לאור, על פי דיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס". על פי הטור, סין זקוקה למטבע הדיגיטלי הריבוני כחלק מהמאמצים שלה להפוך את היואן למטבע בינלאומי ולהפחית את התלות שלה במערכת התשלומים הדולרית הבינלאומית.

כותבי הטור ציינו כי הזכויות להנפיק מטבע דיגיטלי ולפקח עליו יהפכו ל"זירת קרב חדשה" של תחרות בין מדינות ריבוניות. הם מוסיפים כי הנפקה והפצה של מטבע דיגיטלי עשויות לחולל שינויים גדולים בכלכלה העולמית. "לסין יש הרבה יתרונות והזדמנויות בהנפקה של מטבעות 'פיאט' (מטבעות ריבוניים) דיגיטליים, ולכן עליה להאיץ את הקצב ולתפוס את המקום הראשון במרוץ", נכתב בטור.

ב"רויטרס" מציינים כי בתקשורת הסינית דווח בחודש שעבר כי כמה מהבנקים המסחריים הגדולים המנוהלים על ידי ממשלת סין, כבר התחילו לערוך ניסויים פנימיים בקנה מידה גדול ביישומים של ארנק דיגיטלי, כשהם מתקדמים עוד לצעד להשקה רשמית של יואן דיגיטלי.

על פי הטור במגזין "צ'יינה פייננס", משוב הנתונים המשופר שיתקבל ממטבע דיגיטלי, יוכל לסייע בקידום של קביעת מדיניות מוניטרית שתתמוך בהתאוששות הכלכלית של סין בעידן שאחרי מגפת הקורונה. לדעת מחברי הטור, סין צריכה גם לייסד מערכת תשלומים חדשה שתשבור את המונופול של הדולר האמריקאי, כמפתח להפיכתו של היואן הסיני למטבע בינלאומי.

הטור מציין כי נכון לסוף אפריל, יחידת המחקר של המטבע הדיגיטלי בבנק המרכזי של סין הגישה בקשות לרישום של 130 פטנטים על אפליקציות הקשורות למטבעות דיגיטליים. הכותבים מוסיפים כי הפונקציות שקיימות באפליקציות אלה, ייצרו שרשרת אספקה שלמה שתתמוך בהשקתו של יואן דיגיטלי.

באפריל דווח ב"רויטרס" כי המוסד לפיתוח מטבע דיגיטלי בבנק המרכזי של סין ערך ניסויים פנימיים במערכת תשלומים של מטבעות דיגיטליים בארבע ערים בסין, וכי הבנק מתכנן לערוך בעתיד פיילוט של המערכת באתרי אולימפיאדת החורף. הבנק המרכזי הקים את יחידת המחקר בתחום לפני כשש שנים, במטרה לבחון את האפשרות של השקת מטבע דיגיטלי ריבוני, שיאפשר לקצץ את עלויות הייצור של שטרות כסף ולחזק את השליטה של הממשלה באספקת הכסף.