מקס סטוק על הכניסה של ג'מבו לישראל שעות ספורות אחרי הנפקתה: "לא צפויה השפעה מהותית"

בשבוע שעבר משקיעים מוסדיים העניקו שווי גבוה של 1.71 מיליארד שקל לרשת הקמעונאות המוזלת מקס סטוק, שעות ספורות לאחר מכן פוקס דיווחה על כניסתה של הרשת היוונית המוזלת - ג'מבו - לישראל

מקס סטוק, פתח תקווה / צילום: בר אל, גלובס
מקס סטוק, פתח תקווה / צילום: בר אל, גלובס

"לא צפויה השפעה מהותית על פעילות החברה" - זה המסר העיקרי שעולה מדיווח שפרסמה מקס סטוק למשקיעיה, על רקע הדיווחים על כניסתה של מתחרה משמעותית בתחום לשוק הישראלי - ענקית הכלבו המוזל היוונית ג'מבו שחתמה על הסכם זיכיון עם קבוצת פוקס, ושדווח שעות ספורות לאחר הנפקתה בבורסה בשווי גבוה מהציפיות.

בשבוע שעבר משקיעים מוסדיים העניקו שווי גבוה של 1.71 מיליארד שקל לרשת הקמעונאות המוזלת מקס סטוק, לקראת הפיכתה לחברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה. מי שבעיקר נהנו מתג המחיר הגבוה מאוד הזה, שאף גבוה מהטווח העליון המקורי שלו ציפו בתחילת הליך ההנפקה (ושעמד על כ-1.5 מיליארד שקל לכל היותר), הם קרן AMI של אייפקס בישראל והמייסדים של הרשת אורי מקס ואבן ניומן, שמכרו מניות בהצעת מכר בהיקף אדיר של מאות מיליוני שקלים.

אלא שפחות מיממה לאחר מכן, דיווחה קבוצת האופנה הציבורית פוקס שבשליטת הראל ויזל על כך שהיא צפויה להביא לישראל בקרוב תחרות משמעותית עבורה. פוקס חתמה על הסכם זיכיון עם רשת ג'מבו היוונית שמפעילה סניפי ענק ביוון ובמדינות נוספות בדיוק בקטגוריות בהן פועל מקס סטוק. אגב, מהדיווח של פוקס עולה כי ההסכם בין השתיים נחתם ביולי, אך דווח לראשונה למשקיעים בשבוע שעבר.

בכל אופן, השבוע מעדכנת מקס סטוק כי למדה החברה לראשונה על קיום ההסכם בין פוקס לבין ג'מבו הודות לפרסומים בנושא, ו"מבלי שהיה לה כל ידע קודם בנושא". בהקשר זה היא מציינת כי "כבר כיום, החברה פועלת בשוק תחרותי מאד, הכולל שחקנים רבים בכל אחת מקטגוריות המוצרים הנמכרים על ידיה".

עוד טוענת מקס סטוק, כי לאור זאת, ולאור "זמן הכניסה לשוק הנדרש והקמת רשת חנויות בפריסה ארצית מסוגה של רשת מקס סטוק המופעלת על ידי החברה" המונה 50 סניפים, החברה מעריכה, כי נכון למועד זה, "לא צפויה להיות לאמור השפעה מהותית על פעילות החברה". ומה בנוגע לשווי שאמור לגלם גם השפעות עתידיות וסיכונים עתידיים?

אגב, נזכיר כי בטיוטת התשקיף מקס סטוק ציינה כי הרשת "היא ייחודית בשוק הישראלי", וכי אסטרטגיית הפעילות שלה היא "להמשיך ולהתמקד בחנויות גדולות, המופעלות על-ידי חברות בנות ולא על-ידי זכיינים".

מקס התייחסה גם לסביבה התחרותית כשהיא אמנם מציינת כי ב-2019 נמשכה המגמה העלייה בתחרות מול שחקניות מקומיות, אך מוסיפה כי להערכתה "מבחר וסוג המוצרים המוצע על ידיהן קטן מהמגוון המוצע בחנויות" שלה וכי "הפריסה שלהן מצומצמת יותר", ולפיכך היא מעריכה כי "התחרות עם רשתות אלה מוגבלת בעיקר באזורים מסויימים ולקטגוריות מסויימות.

"חנויות קטנות שהמבחר בהן מצומצם"

כמו כן, היא מציינת כי לכניסה של שחקניות בינלאומיות - דייסו יפן (מהקבוצה שנמצאת בבעלות ג'ורג' חורש ומפעילה את H&M) המונה 9 חנויות ומיניסו שכבר מונה 19 חנויות (אליה נכנסו כשותפים גם פועלים שוקי הון ופנינסולה מקבוצת מיטב דש)- לפני כשנתיים "לא הייתה השפעה מהותית על הביקוש" למוצריה.

זאת, בין היתר "מאחר שמדובר בחנויות קטנות יחסית שהמבחר בהן מצומצם ופועלות במיקום מסוג שונה (בדרך כלל בתוך קניונים)". כעת התמונה הזו עתידה להשתנות עם חנויות ענק שפוקס מעדכנת כי היקף ההשקעה המוערך בכל אחת מהן יעמוד על 15-18 מיליון שקל בשטח של 10,000-9,000 מ"ר, אשר גם הפורמט הגדול של מקס סטוק מהווה פחות מ-5% משטחן.

עם זאת, ישנן עדיין שתי שאלות פתוחות שישפיעו על עוצמת התחרות שתוכל להציע ג'מבו מול מקס סטוק - המיקומים הגאוגרפיים של החנויות ונוחות הנגישות אליהן (חנות ראשונה אמורה להיפתח עד סוף 2021), והמחיר (האם ישמר המחיר הממוצע של ג'מבו - 5 אירו).