הכירו את ג'מבו: פוקס חתמה על הסכם זיכיון עם ענקית קמעונאות יוונית

פוקס מעדכנת כי היא צפויה לפתוח חנות ראשונה של המותג היווני בישראל עד סוף 2021, וכי עלות ההשקעות וההשקעות בהון חוזר לכל חנות מוערכת ב15-18 מיליון שקל • מדובר בהשקעה חריגה במונחים קמעונאיים, וזאת בין היתר משום שמדובר בחנויות ענק בשטח של "קניון קטן"

הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס  / צילום: דימה טליאנסקי
הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס / צילום: דימה טליאנסקי

פחות אופנה ויותר מוצרים לבית: קבוצת פוקס שבשליטת הראל ויזל מרחיבה את תחומי הפעילות שלה, ומעדכנת כי חתמה על הסכם להפעלת מותג הכלבו היווני המוזל ג'מבו (Jumbo S.A) בישראל. מדובר במותג "סטוק" יווני מוזל שחביב ומוכר בקרב הנופשים הישראלים, ושפועל כמעט בכל האחת מהערים הגדולות ביוון. זאת כשברקע הנפקת ה"מתחרה" המקומית בתחום - מקס סטוק - לפי שווי של כ-1.7 מיליארד שקל.

פוקס מעדכנת כי במסגרת ההסכם היא צפויה לפתוח חנות ראשונה של המותג בישראל לא יאוחר מ-2021, וכי עלות ההשקעות וההשקעות בהון חוזר מוערכת ב15-18 מיליון שקל לכל חנות. פוקס לא מציינת כמה חנויות היא צפויה לפתוח בישראל, אך מדובר בהשקעה חריגה במונחים קמעונאיים, וזאת בין היתר משום שמדובר בחנויות ענק שישתרעו על שטח של 9,000-10,000 מ"ר, זאת בניגוד לחנויות הסטוק המקומיות שגודלן המקסימלי מגיע לכ-2,000 מ"ר. בפוקס לא מפרטים כמה חנויות מהסוג הזה צפויות להיפתח.

כך, שטח החנויות של ג'מבו היוונית למעשה דומה יותר בגודלו לחנות מהסוג של איקאה, כזו שכוללת מספר רב של מפלסים, אך במחירים של רשת סטוק, כשהחברה מציעה מגוון של כ-40 אלף מוצרים במחיר ממוצע של כ-5 אירו לפריט. ג'מבו משווקת מגוון רחב של קטגוריות וביניהן צעצועים, ביגוד, מוצרים לתינוקות, מוצרים לבית, ציוד למשרד, מזון יבש ועוד.

עוד מעדכנת פוקס כי תקופת ההסכם הראשונה היא ל-12 שנים החל מפתיחת החנות הראשונה, עם אפשרות להארכה לעשר שנים נוספות החל מחלוף עשר שנים החל ממועד פתיחת החנות הראשונה.

פוקס מציינת כי במסגרת העסקה, החברה רשאית לבטל את ההסכם בהתקיים נסיבות, כפי שהוגדרו ונקבעו בהסכם, שעיקרן במניעה לביצוע ההסכם כפי שסוכם בין הצדדים, וזאת בתוך 3 חודשים, ובתוך חצי שנה ממועד חתימת ההסכם. בנוסף, פוקס מציינת כי רכישת המוצרים שיימכרו בחנות תהיה מג'מבו, למעט אחוז מסוים מהרכישות שהוחרג, ואותו תהיה רשאית החברה לרכוש ישירות מספקים אחרים.

ג'מבו, חברה ציבורית יוונית הנסחרת לפי שווי של 2.15 מיליארד אירו, נחשבת לאחת מחברות הקמעונאות הגדולות ביוון והגדולה בתחומה עם מחזור מכירות שנתי של כ-812 מיליון אירו (בשנה הפיסקלית שהסתיימה ביוני 2019). החברה היוונית מפעילה כ-80 חנויות, בארבע מדינות - יוון, רומניה, בולגריה ובקפריסין. בנוסף לחנויות הפיזיות שלה, מפעילה ג'מבו גם אתר למכירה אונליין עם מרכז הפצה בשטח של כ-30 אלף מ"ר.

ממצגות שפרסמה ג'מבו היוונית למשקיעים עולה כי החברה מתכוונת להתרחב בצורה מסיבית בשנים הבאות, ולהגיע ל-25 חנויות ברומניה בחמש השנים הבאות, כשהיום היא מפעילה במדינה כ-14 חנויות. בנוסף מפרטת החברה כי בכוונתה לפתוח במהלך השנה הבאה חנות ביוון, בקפריסין, בבולגריה, ולהרחיב את פעילות האונליין גם מחוץ ליוון.

בנוסף, לחברה הסכמי זיכיון תחתיהם פועלות כ-26 חנויות נוספות תחת המותג ב-6 מדינות נוספות - אלבניה, קוסובו, סרביה, צפון מקדוניה, בוסניה ומונטנגרו.

עד כמה עשוי לתרום הצירוף של ענקית הקמעונאות היוונית ג'מבו לתוצאותיה הכספיות של קבוצת פוקס הישראלית? מדוחותיה של ג'מבו עולה כי שיעור הרווח הגולמי בתקופת מחצית השנה האחרונה (יולי 2019 עד דצמבר 2019) עמד על רמה של 51.1%, כשבשנה הפיסקלית שקדמה לה אף הגיע ל-52.1%.

גמ'בו נוסדה ב-1986 והמטה שלה נמצא באתונה, יוון. היא מעסיקה בסך הכל כ-7,000 עובדים. ב-2019 רשמה ג'מבו כאמור מכירות של כ-812 מיליון אירו, ורווח תפעולי של כ-212 מיליון אירו, המהווה ב-26% מהמכירות.

אמנם בימים אלה קבוצת פוקס, כמו יתר הקמעונאיות בענף, נערכת לסגר כולל על כל עסקיה בהנחיית המדינה, אך מתברר שזה לא מפריע לה לתכנן תוכניות עתידיות. בשנים האחרונות קמעונאיות האופנה הישראליות עשו מאמצים להרחיב את הפורטפוליו שלהן אל מחוץ לתחום האופנה שנמצא בתקופה של משבר בישראל ובעולם, והן פונות לתחומי פעילות רווחיים ויציבים יותר, בין היתר באמצעות מותגים בתחום הבית, הספורט, והטיפוח. כניסה של פוקס לתחום פעילות הסטוק אמורה לגוון את התמהיל של הקבוצה.

אגב, בנוסף למקס סטוק שבימים אלה משלימה את הנפקתה בבורסה בת"א, בישראל פועלות שחקניות נוספות בתחום, אך זאת בשטחים קטנים בהרבה, כשרובן המכריע פועלות בחנויות עירוניות (200-500 מ"ר) או גדולות יותר (עד כ-1,800 מ"ר) שמהוות מתחת ל-5% משטח החנות עליו מעדכנת פוקס כעת.

כך, לצד חנויות הסטוק המקומיות פועלות גם שחקניות בינלאומיות: קבוצת מאץ' ריטייל מקבוצת יוניון של ג'ורג' חורש הביאה לישראל את המותג היפני דייסו, ולו כ-9 חנויות. במקביל לה עשתה עלייה לישראל מתחרה נוספת יפנית - מיניסו, שכבר מונה 19 חנויות, אליה נכנסו כשותפים גם פועלים שוקי הון ופנינסולה מקבוצת מיטב דש, ולצידן פועל שימי ווג (XIMIVOGUE) הסינית.

אגב, כיום פועלת בשוק המקומי שחקנית אחרת תחת שם דומה - ג'מבו סטוק - המפעילה כ-10 חנויות אשר נמצאת בבעלות רועי ונונו.