מסלול ייחודי של פינוי-בינוי יאפשר את התחדשות שכונת רמת אליהו בראשל"צ

הופקדה תוכנית שכונת נחלת עילית בראשון לציון, שצפויה לתת מענה לפרויקט בינוי-פינוי-בינוי המתנהל בשכונת רמת אליהו • כחלק מהפרויקט, 714 משפחות מרמת אליהו יעברו לנחלת עילית עוד לפני הריסת המבנים הישנים

שכונת נחלת עלית מבט ממערב הדניה / הדמיה: אדר' דוד קנפו
שכונת נחלת עלית מבט ממערב הדניה / הדמיה: אדר' דוד קנפו

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז, החליטה להפקיד את תוכנית שכונת נחלת עילית בראשון לציון, הממוקמת בין כביש 4 במערב לדרך היובל במזרח, מחלף הסיירים החדש בצפון ודרך הציונות בדרום. יחודה של התוכנית הוא בכך שהיא נועדה לתת מענה לפרויקט בינוי-פינוי-בינוי המתנהל בשכונת רמת אליהו. על מנת לאפשר כדאיות כלכלית, ובו זמנית צפיפויות סבירות בשכונה המתחדשת, הוחלט להעביר 714 משפחות מרמת אליהו לנחלת עילית. השכונה החדשה תכיל 4,500 יח"ד בשטח של 622 דונם.

מעיריית ראשל"צ נמסר כי מסלול בינוי-פינוי-בינוי הינו מסלול ייחודי שגובש על ידי עיריית ראשל"צ והמנהלת העירונית יחד עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, בשיתוף עם רמ"י והוא מציע את שיטת ה"מפתח תמורת מפתח".

על-פי השיטה, המדינה משמשת כיזם, והרשות להתחדשות עירונית היא זו החותמת על הסכמים מול בעלי הדירות בבניינים המיועדים לפינוי-בינוי, באמצעות המנהלת העירונית אשר הוקמה בלב השכונה ומלווה את התושבים. המטרה בכך היא לדלג על שלב השכירות, ולהכניס את הדיירים ישירות לדירות החדשות, עוד לפני הריסת המבנים הישנים. מסלול זה נועד לפתור בעיות המתעוררות בפרויקטים של התחדשות עירונית בהם קיימים לעתים קשיים בהתארגנות הדיירים, עקב חוסר ודאות וביטחון של בעלי הדירות ביחס לקבלת הנכס החדש, וכן חוסר ודאות של היזם ביחס לזכויות הבנייה ועלויות הפרויקט.

מבני המגורים המקודמים בנחלת עילית יבנו בגובה של 6-8 קומות ובתמהיל דירות מגוון הכולל דירות בגדלים של 80-120 מ"ר. השכונה מתוכננת כך שיש הפרדה בין הולכי רגל וצירים למכוניות תוך נסיון לעודד "תנועה חופשית בנגישות גבוהה אל מוסדות הציבור, אל הפארק העירוני, כמו כן אל השכונות הסמוכות".

התוכנית, אשר קודמה על ידי רמ"י ועיריית ראשל"צ, נערכה על ידי האדריכל דוד קנפו וקודמה על ידי אינג׳ אורי הורביץ ממשרד "גורדון קורן הורביץ".

5,397 יחידות דיור ייבנו ברמת אליהו

שכונת רמת אליהו הוקמה לפני כ-75 שנה ובמשך כל שנות קיומה הייתה שכונה קולטת עלייה. השכונה הייתה מרוחקת ומנותקת פיזית ממרכז העיר ולכן נותרו בה בעיקר אוכלוסיות מוחלשות ודבק בה דימוי שלילי של שכונת פשע ועוני. המצב הפיזי של התשתיות הציבוריות ומרבית מבני הרכבת, המאפיינים את הבינוי בשכונה, ירוד. תוכנית ההתחדשות לשכונה, שהופקדה בחודש פברואר השנה כוללת 5,397 יחידות דיור שייבנו במבני מגורים של 9-30 קומות, במקום כ-2,900 יחידות דיור במבני רכבת של 3-4 קומות.

ראש העיר ראשל"צ רז קינסטליך: "מדובר באחד הפרויקטים הגדולים והראשוניים ביותר במדינת ישראל, שכולל אלפי יחידות דיור, עשרות אלפי מ"ר של שטחי תעסוקה, שטחי ציבור, ושטחים פתוחים שישנו את פני השכונה. יש כאן בשורה אמתית לתושבי השכונה הן ברמה הנדל"נית והן ברמה החברתית-  כלכלית שכן המהלך יהווה שדרוג משמעותי באיכות החיים של תושבי השכונה".

רפי אלמליח מנהל בכיר אגף לתכנון ופרויקטים ברמ"י ציין: "בתכנית קיימת שימת לב מרובה על בנייה ירוקה וקהילתיות אשר במרכזה הולך הרגל. שכונת נחלת עילית עתידה להוות דוגמה לקשר בין האדם לסביבתו הטבעית והאורבנית".