ענף הבנייה יוחרג מהסגר, אך עדיין לא ברור אם הפועלים הפלסטינים יורשו להיכנס לארץ

ממשלת ישראל קיבלה החלטה בשעה האחרונה לפיה ענף הבנייה יוחרג ולמרות הסגר הכללי יוכל לפעול כרגיל • ניר ינושבסקי, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "הפועלים הפלסטינים הם חוליית מפתח בהתקדמות בעבודה. אם לא נביא אותם האתרים יעצרו"

פועלים באתר בניה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
פועלים באתר בניה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ממשלת ישראל קיבלה החלטה בשעה האחרונה לפיה ענף הבנייה יוחרג ולמרות הסגר הכללי יוכל לפעול כרגיל. האפשרות שענף הבנייה יעצור את פעולתו עוררה התרגשות רבה בענף הבנייה שלא לומר בהלה. מצד שני, עדיין לא ברור אם 67 אלף הפועלים הפלסטינים יורשו לעבוד לארץ. ראשי ענף הבנייה מבהירים שבלעדיהם יקשה מאד לקיים את שיגרת העבודה.

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, התריע מפני פגיעה חמורה בענף הבנייה ובכל המשק הישראלי: "לפי מה שאני מבין, שר האוצר והליכוד רוצים להשאיר את הענפים החיוניים, כמו בסגר הקודם. מצד שני, כחול לבן לא מוכנים שההפגנות יעצרו. הם מתקוטטים ואנחנו נופלים בין הכיסאות. חבל שמאבקים פוליטיים פוגעים בענף כל כך מרכזי בכלכלה בישראל".

סרוגו אמר "גלובס" כי "אי אפשר לסגור את ענף הבנייה לשבועיים. צריך לסגור את כל האתרים פיזית, כי אחרת הם יהוו סכנה בטיחותית לציבור הרחב, צריך לאפסן את הציוד, וגם העובדים לא נמצאים בהישג יד. אי אפשר לעשות את זה מהיום למחר. זה לוקח שבוע להתכונן לסגר וחודש לצאת ממנו. זה אומר שאנחנו מדברים על השבתה של חודשיים. הקבלנים לא פראיירים. הם יפטרו את העובדים שלהם. במצב הזה יהיו עוד 300 אלף מובטלים. אין דבר כזה סגר עד החגים. כדי להתניע את הענף מחדש יקח עוד חודש. זה לא חנות מכולת שאתה סוגר ופותח את השער".

"הפועלים הפלסטינים הם חוליית מפתח בהתקדמות בעבודה"

ענף הבנייה כאמור הוחרג, אך עדיין לא ברור אם תותר עבודתם של 67 אלף פועלים תושבי הרשות הפלסטינית שמורשים להיכנס ולעבוד בארץ. על פניו, היעדרותם עלולה להשבית את הענף. ניר ינושבסקי, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "הפועלים הפלסטינים הם חוליה קריטית בתהליך הבנייה היות והרוב המוחלט שלהם בונה את העבודות הרטובות. העבודות הרטובות הן השלד של המבנה. השלד הוא הבסיס. ולכן חשוב שאם הענף הזה ימשיך באמת לעבוד, לאפשר גם לתת להם לעבוד. בסגר הקודם היו מודלים די מוצלחים של לינה ועבודה מבלי להתפשר על ביטחון או בטיחות קורונה. האפשרות היותר טובה היא לתת להם היתר ללינה בארץ, בצורה יוצאת דופן. כולם יודעים איפה הם ישנים והם לא צריכים לעבור את הגבול בלילה. אני לא רואה שום סיבה שזה יעצר. הפועלים הפלסטינים הם חוליית מפתח בהתקדמות בעבודה. אם לא נביא אותם האתרים יעצרו".

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, מסביר את הבעייתיות של העניין: "אם העובדים הפלסטינים יהיו בסגר זו תהיה מכה לא קטנה עבור ענף הבנייה. הוכחנו כבר שאנחנו יודעים להביא אותם לארץ ולשמור על הבריאות שלהם. זה כורח המציאות. אי הבאתם תגרום לענף לנזק בל יתואר, למכה אנושה לענף שלנו. לא לשכוח שעל כל עובד פלסטינאי שעובד יש עוד שני ישראלים".