המתווה לסגר: יוכלו לצאת מהארץ מי שרכשו כרטיסים עד היום

המתווה שסוכם מאפשר יציאה מהארץ לכל מי שרכשו כרטיסי טיסה עד למועד כניסת הסגר לתוקף, קרי היום ה-25 לחודש, עד שעה 14:00 • לפי המתווה תותר כניסת ישראלים ארצה ללא הגבלה • מדובר במתווה שיוביל לבריחת חברות תעופה זרות מכאן ולקושי גדול לחברות הישראליות

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

אחרי דיונים ממושכים התקבלה החלטה להשאיר את השמים פתוחים חלקית, כלומר שהמתווה שסוכם מאפשר יציאה מהארץ לכל מי שרכשו כרטיסי טיסה עד למועד כניסת הסגר לתוקף, קרי היום ה-25 לחודש, עד שעה 14:00.

הרוכשים מעבר למועד זה לא יוכלו לממש את כרטיס הטיסה שירכשו. זהו מתווה שיוביל לבריחת חברות תעופה זרות מכאן ולקושי גדול לחברות הישראליות, מתווה שלא ברור מה טיבו ומדוע למנוע מישראלים לצאת מהארץ.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב: "המתווה שאותו הצגתי הינו מאזן ומידתי, כזה ששומר על רציפות תפקודית של ענף התעופה ועובדיו ואינו פוגע באופן ברוכשי הכרטיסים טרם הסגר. מצד שני, עיקרון הסולידריות החברתית בשעה של מאמץ לאומי קיבל משקל חשוב בקבלת ההחלטות שלי. על כולנו להיות מגויסים להורדת התחלואה במדינה".

לפי המתווה תותר כניסת ישראלים ארצה ללא הגבלה. החוזרים ממדינה אדומה יכנסו לבידוד של 14 יום והחוזרים ממדינה ירוקה יכנסו ארצה לפי כללי הסגר. שדה התעופה רמון ישאר פתוח לטיסת בוקר וטיסת ערב.

רגב משוכנעת שזו "ההחלטה המאוזנת שעמדה מול לחצים גדולים מאוד מהציבור וחברות התעופה. עם זאת אינני יכולה להתעלם מהצורך והמאמץ הלאומי להורדת רמת התחלואה בארץ ושמירה על בריאות העם כעיקרון מנחה".

אך תגובות למתווה נתב"ג רומזות על הבעייתיות במתווה: אנשים יצטרכו להציג את מועד רכישת הכרטיס: וכאן יש פתח ראשון לצרות. לדברי אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס: "גם בממשלה הבינו שלא ניתן לסגור את שדה התעופה לטיסות יוצאות בלבד, כי בלי טיסות יוצאות לא יתקיימו טיסות נכנסות. עם זאת, גם בהוצאת טיסות חצי ריקות אין התכנות כלכלית או הגיונית. בעוד שהדרישה לאסור אישור טיסות חדשות מובנת, אין שום סיבה לעצור מכירת כרטיסים לטיסות קיימות, שתגרום להפסדים כבדים למארגני התיירות והתעופה. ממילא, אין דרך לפקח על התהליך המכירה שמתנהל בדיגיטל וללא צורך בקבלת קהל".