גרמניה | פיצ'ר

בדיקות מהירות, מניעת אירועים ומרפאות שיטפלו רק בקורונה ובשפעת: כך מתכוננים בגרמניה לגל השני

הרשויות בגרמניה מגבשות אסטרטגיה להתמודד עם החורף ומתכוונות להגביר משמעותית את השימוש בבדיקות האנטיגן החדשות, המעניקות תשובה בתוך 15 דקות • בנוסף ייפתחו מרפאות מיוחדות לאבחון חולי שפעת וקורונה • מה ישראל יכולה ללמוד?

אנשי הצוות הרפואי בתחנת בדיקות הקורונה במתחם אוקטוברפסט במינכן מחכים לקחת דגימות ממתנדבים / צילום: Matthias Schrader , Associated Press
אנשי הצוות הרפואי בתחנת בדיקות הקורונה במתחם אוקטוברפסט במינכן מחכים לקחת דגימות ממתנדבים / צילום: Matthias Schrader , Associated Press

אף ששיעור התחלואה בה נמוך יחסית לשכנותיה האירופיות, גרמניה נערכת בימים אלה לאמץ אסטרטגיה מקיפה בניסיון למנוע התפרצות קורונה מחודשת וקטלנית בחורף הקרוב. שר הבריאות הגרמני יינס שפאן הציג בימים האחרונים את הצעדים הצפויים, ביניהם הסתמכות הולכת וגוברת על בדיקות האנטיגן המהירות שיצאו לשוק בשבוע שעבר, ופתיחת "מרפאות חום" שירכזו את הטיפול בחולי שפעת, צינון וקורונה בעלי תסמינים דומים.

אל תקימו פיל לבן אפידמיולוגי, אלא מערך קטיעת שרשראות חכם | אסף אוני, פרשנות

ביום שלישי כינסה קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל פסגה מיוחדת כדי לדון בצעדים נוספים למניעת תחלואה, כמו הגבלת האירועים במקומות סגורים ל-25 משתתפים לכל היותר, איסור על מכירת אלכוהול בלילה ועוד. "אם לא נפעל בנחישות", אמרה מרקל לפי דיווחים בתקשורת הגרמנית, "נמצא את עצמנו בחג המולד עם 20 אלף חולים ביום".

האסטרטגיה הגרמנית למאבק בקורונה בחורף הקרוב יכולה להוכיח את עצמה כרלוונטית גם למדינות אחרות המתמודדות עם התפרצות הקורונה, במיוחד לאור העובדה שגרמניה עד כה צלחה ללא תמותה עודפת משמעותית את הגל הראשון, ואפילו כיום מספר הנדבקים בה עומד על כ-2,000 ליום בממוצע, אחד הנמוכים ביחס לגודל האוכלוסייה באירופה.

אחד הצעדים המרכזיים ביותר, כפי שהודיע שפאן במסיבת עיתונאים, הוא שימוש מקיף בבדיקות האנטיגן החדשות, המצליחות לספק אבחון מהיר בתוך 15-30 דקות, ללא צורך במעבדה או במכשירים משוכללים ובעלות מופחתת. בניגוד לבדיקות ה-PCR הבודקות את קיומו של החומר הגנטי של נגיף הקורונה בדגימה, בדיקות האנטיגן בודקות את הימצאותם של חלבונים הקשורים לחלקים מהנגיף. השימוש בבדיקות אלו יהיה מוגבל בשלב הראשון למרפאות, קליניקות ולמרכזים רפואיים בלבד בגרמניה, ולא לשימוש ביתי. מדינת בוואריה כבר הודיעה על רכש של 10 מיליון בדיקות כאלו, שמיוצרות בין השאר על ידי חברות "רוש" השוויצרית, "אבוט" האמריקאית ואחרות.

"התקווה שלי לסתיו הקרוב הוא שכמו שראינו בקיץ מסיכות הגנה זרוקות בשולי הדרך ובשלוליות, בחודשים הקרובים נראה בכל מקום את המקלונים המשמשים לבדיקות האלו", אמר בראיון פרופ' כריסטיאן דרוסטן מהמרכז הרפואי "שאריטה" בברלין, המייעץ לממשלה בנושא המאבק בקורונה ונחשב למי שמקדם את השימוש בבדיקות אלה.

הגבלת מכירת אלכוהול אחרי 22:00

היום (ד') יתכנסו באופן וירטואלי שרי הבריאות של מדינות המחוז וידונו באימוץ צעדים נוספים. אחת היוזמות המרכזיות היא להגביל אירועים משפחתיים ל-25 בני אדם לכל היותר בחלל סגור ו-50 לכל היותר באוויר הפתוח. צעד זה הוצע בעבר אך נדחה, וכעת כל מדינת מחוז מחליטה על כך באופן עצמאי. פשרה מסתמנת היא שהדבר ייעשה רק במקומות שבהם התחלואה הולכת ועולה. צעד נוסף שנשקל הוא להגביל מכירת אלכוהול אחרי השעה 22:00. הצעד אומץ בהצלחה בהמבורג ונחשב לאחראי לשמירת נתוני תחלואה נמוכים בעיר, במיוחד בהשוואה לברלין.

הרשויות בגרמניה שמות דגש מיוחד על המשך הלימודים כסדרם השנה ועל שמירת מקומות העבודה פתוחים, ועד כה נראה כי פתיחת הלימודים לא הובילה במדינה לזינוק בתחלואה. כל זה עלול להשתנות בחורף, שבו לא ניתן לשמור על חלונות הכיתות פתוחים כפי שנעשה היום, וכאשר ברחבי גרמניה התושבים מתכנסים יותר ויותר בחללים סגורים ומחוממים. "אי אפשר לאוורר כל הזמן בחורף, כי במקום קורונה הילדים יחלו בדלקת ריאות", אמר רופא מומחה ממינכן לתקשורת הגרמנית.

בהתאם לכך, שרי הבריאות שוקלים להורות על שימוש במכשירים ניידים לטיהור אוויר העושים שימוש בפילטרי HEPA, כפי שקיים במערכות מיזוג מתקדמות במטוסים ובמפעלים מסוימים. מדובר במערכות יקרות יחסית. במקביל, ההמלצה העדכנית - שלא ברור כמה היא ישימה - של פורום שרי החינוך של מדינות המחוז היא לאוורר את הכתה מדי 20 דקות ל-2-3 דקות, ולהותיר את הדלתות והחלונות פתוחים לאוורור בהפסקה.

האחראי על תחום הבריאות במפלגת ה-SPD השותפה לקואליציה הציע גם כי המדינה תממן השנה את חיסוני השפעת לאוכלוסייה, ותספוג את העלות שגובות קופות החולים בדרך כלל. גם סוגיה זו צפויה לעלות לדיון. צעד נוסף שצפוי להיות מוכרז בשבועות הקרובים הוא הפניית החולים החשודים בקורונה או במחלות אחרות בעלות תסמינים דומים, כמו צינון או שפעת, ל"מרפאות חום" מיוחדות שבהן אפשר יהיה לספק במהירות אבחנה. הרעיון הוא למנוע הדבקה בקליניקות ובמשרדים של רופאי המשפחה בחורף הקרוב, וגם לרכז את הטיפול בחולי קורונה.

שמים  דגש על בדיקות מהירות

את מרבית העניין, עם זאת, מרכזות הבדיקות החדשות, שהושקו באיחוד האירופי רק בשבוע שעבר, ושנחשבות על ידי מומחים רבים ל"נקודת מפנה" במאבק בהתפשטות בנגיף הקורונה. גרמניה הייתה המדינה הראשונה באירופה שפיתחה את בדיקת ה-PCR לנגיף הקורונה, ואסטרטגיית הבדיקות המקיפה והמהירה שלה נחשבת לחלק מרכזי מהצלחתה למנוע תמותה עודפת. כיום המעבדות בה מבצעות 1.2 מיליון בדיקות בשבוע, אך שר הבריאות הבהיר כי במקביל לכך היא תגדיל משמעותית את ההסתמכות על בדיקות האנטיגן.

החוק הגרמני קובע כי במקרה של מגפה מסוכנת, יש לוודא את הרישום של החולים המאובחנים על ידי גורמי מקצוע, והרשויות לא מעוניינות שכל אדם ייבדק עצמאית ויוכל לדווח או לא על מחלתו. זו הסיבה שבשלב זה הבדיקות לא יהיו ביתיות. בימים האחרונים כבר נעשה שימוש בבדיקות מהירות אלה בחדרי מיון, כדי לספק אבחון זריז ולהפריד בין חולי קורונה לאחרים, וכן כאשר בתי חולים נדרשים לבצע אשפוז מהיר במחלקות קורונה בגלל המצב הרפואי של החולה, אך אין להם זמן להמתין לתוצאות בדיקת PCR.

פרופ' מלני ברינקמן ממרכז הלמהולץ למחקר נגיפים העריכה בראיון לטלוויזיה הגרמנית כי "בדיקות האנטיגן החדשות יכולות לאתר כ-96 מתוך 100 מקרים חיוביים", כלומר "לפספס" כארבעה מקרים בלבד. זהו שיעור מהימנות נמוך יותר מבדיקות ה-PCR, אולם לא באופן משמעותי. "זו אחת הסיבות שיש לבצע אותן על ידי עובדים רפואיים", אמרה, "גם מכיוון שהן דורשות הגעה למקום המתאים בחלל האף והפה וגם משום שאנשי הרפואה ערים יותר לקיומם של סימפטומים מחשידים לקורונה".

הערכות קודמות בגרמניה דיברו על כך שהבדיקות מצליחות לאתר כ-80% מהמקרים בלבד, כך שיעילותן עדיין צריכה להיבדק בשטח בשבועות הקרובים. מכון רוברט קוך הודיע כי "הערכה מהימנה" של יעילותן צפויה להתפרסם באוקטובר.

חברת התרופות השוויצית "רוש" מסרה ל"גלובס" כי כל מדינה המכבדת את סימון ה-CE האירופי בתחום הרפואה למעשה יכולה לעשות שימוש בהן. הבדיקה פותחה בשיתוף חברת SD Biosensor מדרום-קוריאה, שכבר הוציאה לשוק גרסה עצמאית ביולי האחרון. עלות הבדיקה בגרמניה לקליניקות, לפי הדיווחים בתקשורת, עומדת על כ-10 אירו ליחידה - נמוך יותר מעלותה של בדיקת PCR. בכל מקרה, הוסיפה פרופ' ברינקמן, "הבדיקות האלה הן צעד ענק קדימה, כי הן חוסכות זמן אבחון יקר".

המומחים בגרמניה העריכו כי הבדיקות החדשות יאומצו כחלק מהאסטרטגיה החדשה לשימוש בבתי אבות כדי למנוע חדירה של הנגיף אליהם, וגם בבתי ספר בתקופת החורף, משום שילדים נוטים לחלות במחלות וירליות ואחרות, ויש צורך לוודא במהירות כי אינם חולים בקורונה כדי לאפשר את המשך הלימודים.

בגרמניה, נכון לעכשיו, נחושים לא לנוח על זרי הדפנה של ההצלחה הראשונית של המדינה במאבק בנגיף, וערים לעובדה כי המצב יכול להשתנות במהירות. ישראל מוזכרת בתקשורת כדוגמה חיה לכך. "אנחנו חייבים לטפל במהירות במוקדי הדבקה המוניים מקומיים", אמרה מרקל לפי הדיווחים מתוך ישיבת מפלגתה, והזהירה מפני שאננות או הסרת ההגבלות, כפי שדורשים חלק מהפוליטיקאים. "פתיחת משחקי כדורגל לקהל היא בעדיפות שנייה", אמרה מרקל.

מה צפויה לכלול התוכנית הגרמנית?

● הרחבה משמעותית של השימוש בבדיקות אנטיגן מהירות (15-30 דקות)
● פתיחת "מרפאות חום" רק לחולים בעלי תסמינים של שפעת או קורונה
● ביטול אירועים המוניים כמו קרנבלים והופעות
● קיום של שווקי חג מולד רק באוויר הפתוח
● הגבלת אירועים בחלל סגור ל-25 בני אדם
● חלוקת חיסוני שפעת בחינם (לא סופי)
● איסור על מכירת אלכוהול אחרי 22:00 (לא סופי)