גם יד ימינו של אלשטיין לא עשה חיל: שולם לפידות נוטש את מישורים

מנכ"ל אי.די.בי לשעבר העביר את מניותיו בחברת הנדל"ן לבעל השליטה, אלכס שניידר, כפירעון הלוואה שהועמדה לו לרכישתן • מאז הרכישה נחתך שווי המניות ביותר מחצי לעומת המחיר שבו נרכשו

שולם לפידות / צילום: יונתן בלום
שולם לפידות / צילום: יונתן בלום

כשנה לאחר החבירה של שולם לפידות, מנכ"ל אי.די.בי לשעבר, לאלכס שניידר, במהלך השתלטותו על חברת הנדל"ן מישורים, כעת השניים נפרדים. זאת, עם העברת מניותיו של לפידות במישורים לשניידר, במהלך שמשקף הפסד גדול "על הנייר" למיליארדר הקנדי.

העברת מניותיו של לפידות לשניידר נעשית כפירעון הלוואה שהעניק שניידר ללפידות לרכישת המניות לפני כשנה. מאז אותה רכישה, שבוצעה במסגרת מאבק השליטה במישורים , נחתך שווי השוק של המניות ביותר מחצי לעומת המחיר שלפיו נרכשו.

מדובר ב-2.6% מהונה של מישורים (קרוב ל-904 אלף מניות), שהיו עד כה בידי לפידות והועברו לשניידר, כך שהמיליארדר הקנדי מחזיק כעת ב-44.5% ממניות מישורים, בשווי שוק נוכחי של כ-80 מיליון שקל, וזאת כששווייה של מישורים עומד על כ-180 מיליון שקל.

את הנתח שלו במישורים רכש לפידות בספטמבר 2019 תמורת כ-10 מיליון שקל, כחלק מעסקה משותפת שביצע עם שניידר, שבמסגרתה רכשו השניים מידי קבוצת הביטוח והפיננסים הראל את החזקותיה במישורים (כ-8%). את המניות רכשו לפידות ושניידר לפי מחיר מניה של יותר מ-11 שקלים - שהיה אז גבוה כמעט ב-40% ממחיר המניה של מישורים בעת הרכישה - שנע סביב כ-8 שקלים.

כיום, אחרי צלילה של כ-45% שמציגה מניית מישורים מתחילת השנה, מחירה עומד על קצת יותר מ-5 שקלים, כך ששווי ההחזקות של לפידות המועברות לשניידר עומד על פחות מ-5 מיליון שקל, כאמור - פחות ממחצית סכום ההשקעה שביצע לפידות ברכישה, באמצעות כספו של שניידר.

במסגרת ההשקעה המשותפת אשתקד עדכנו שניידר ולפידות, כי "החל ממועד הרכישה יש לראות בהם מחזיקים יחד", כך ששיעור החזקותיהם המשותף בחברה הגיע לכ-45% - עיקרם בידי שניידר.

אותן מניות, שנרכשו מידי הראל, היוו מעין "לשון מאזניים" בין שניידר ומייסד מישורים, גיל בלוטרייך, שהסתכסכו במסגרת השותפות שלהם בחברה, ובעקבות רכישתן ביסס שניידר את אחיזתו במישורים אל מול בלוטרייך, שנותר להחזיק כ-38% ממניות החברה (שיעור דומה לזה שהיה בידי שניידר טרם העסקה המשותפת עם לפידות).

זמן קצר לאחר העסקה המשותפת של שניידר ולפידות נודע, כי את מניותיו רכש לפידות באמצעות הלוואה שקיבל משניידר, וכי ההסכם שנחתם בין השניים מאפשר לשניידר, בין היתר, "לדרוש פירעון מלא או חלקי" של ההלוואה, "בכל זמן החל מתום 12 חודשים מיום 11 בספטמבר 2019".

את עסקת רכישת מניות מישורים ביצע לפידות זמן קצר לאחר שעזב את תפקידו כמנכ"ל קבוצת דסק"ש-אי.די.בי פיתוח, שם נהנה מתגמולים מפנקים למדי, חלק ניכר מהן כרכיב מנייתי. עלות העסקתו של לפידות, שנחשב ליד ימינו של בעל השליטה אלשטיין, עמדה בשלוש שנים על כמעט 30 מיליון שקל - רובה בתגמול הוני. עם סיום תפקידו בקבוצה,  שהייתה עד לאחרונה בשליטת אדוארדו אלשטיין, אושר ללפידות מענק פרישה של כחצי מיליון שקל.

פגיעה קשה יותר בפעילות סקייליין

אחרי סכסוך ארוך בין שניידר ובין בלוטרייך, שנחשף לראשונה כמעט לפני שנתיים, ספג בחודש שעבר בלוטרייך מכה עם החלטת ביהמ"ש המחוזי בתל אביב, שדחה את תביעתו נגד שניידר, וקבע כי הסכם השליטה במישורים בוטל כדין.

עוד טרם לכך, ולאחר עסקת הרכישה המשותפת של שניידר ולפידות, במהלך השנה שעברה מכר בלוטרייך את עיקר החזקותיו במישורים, בתמורה כוללת של קרוב ל-70 מיליון שקל, ובמחירים גבוהים משמעותית משווי המניה הנוכחי.

המכירות, שנעשו בתחילת חודש פברואר, טרם משבר הקורונה שטלטל את השווקים, נעשו לפי מחירי מניה שנעו סביב כ-11 שקלים - שווי שהיה דומה למחיר השוק שלה באותה עת (ויותר מכפול לעומת המחיר הנוכחי של המניה). בסך הכול מכר אז בלוטרייך כ-17.5% מהונה של מישורים, וכיום נותרו בידיו כ-15% ממניות החברה, בשווי שוק של פחות מ-30 מיליון שקל. 

מישורים פועלת בתחום הנדל"ן המניב בישראל ובארה"ב, וכן בתחום המלונאות בקנדה ובארה"ב באמצעות החברה הבת סקייליין.

בעוד שבחברה, שסיכמה את המחצית הראשונה של השנה בהפסד של 38 מיליון שקל, העריכו כי הפגיעה ממשבר הקורונה בדמי השכירות שלה בנכסיה המניבים בישראל ובארה"ב תהיה מתונה, הרי שהפגיעה בפעילותה של החברה הבת סקייליין, בתחום המלונאות, משמעותית יותר.

זאת לאחר שמוקדם יותר השנה נסגרו חלק מאתרי הנופש של סקייליין בקנדה, ומנייתה צללה ביותר מ-60% מתחילת השנה, כך שהיא משקפת לחברה שווי נוכחי דומה לזה של מישורים (כ-180 מיליון שקל).

עוד עדכנה כעת מישורים על החלטתה להגדיל את הסכום המירבי של רכישות עצמיות של ני"ע החברה (מניות ואג"ח) ב-20 מיליון שקל, אחרי שבחודש מרץ קיבלה החלטה על רכישות עצמיות בהיקף דומה, שבוצעה עד כה כמעט במלוא הסכום.