מסירה ראשונה של כיפת ברזל לצבא ארה"ב בעסקה בשווי 300 מיליון דולר

מדובר בסוללה אחת מתוך שתיים שימסרו לפי הסכם בין משרד הביטחון למשרד ההגנה האמריקאי • הסוללה הבאה תימסר תוך כמה שבועות

משרד הביטחון (מפא"ת) מסרו היום (ד') לראשונה סוללת כיפת ברזל מפיתוח רפא"ל לצבא ארה"ב, לזרוע ה-Army. המסירה היא של סוללה אחת תוך שתיים שימסרו לפי הסכם בין משרד הביטחון למשרד ההגנה האמריקאי. הסוללה הבאה אמורה להימסר תוך כמה שבועות, לפי הודעת משרד הביטחון.

ההסכם בין המדינות נחתם באוגוסט 2019 והוא הפעם הראשונה שרפא"ל מוכרים את הסוללות למדינה זרה. לפי הערכות מדובר בעסקה בשווי של כ-300 מיליון דולר.

האמריקאים צפויים להשתמש במערכות כיפת ברזל להגנת כוחות פרוסים של צבא ארה"ב מפני איומים בליסטיים ואוויריים.

באירוע המסירה, בקו הייצור של רפאל, השתתפו שר הבטחון בני גנץ, שר הכלכלה עמיר פרץ, ראש מפא"ת ד"ר דני גולד, יו"ר רפאל עוזי לנדאו ומנכ"ל רפאל יואב הר אבן.

מערכת כיפת ברזל נמצאת בשירות מבצעי בחיל האוויר הישראלי החל משנת 2011 והוכחה בשדה הקרב עם למעלה מ-2400 יירוטים מבצעיים, באחוזי יירוט גבוהים מאוד.

רפא"ל מפתחת ומייצרת את המערכת בשיתוף עם אלתא (התעשיה האווירית), המייצרת של מכ"מ ה-MMR. חברת אמפרסט היא ספקית מערכת השליטה ובקרה של מערכת כיפת ברזל. מרבית הרכיבים מיוצרים בארה"ב ומוטסים לישראל לקו הייצור כאן. הסיבה לכך נעוצה בכספי הסיוע האמריקאי המוענקים לישראל, אך מחייבים את ישראל לייצור בארה"ב לשם אספקת מקומות עבודה לאמריקאים.

בחודש אוגוסט הודיעה חברת רפא"ל על הקמת חברה משותפת עם חברת ריית'יאון לייצור ושיווק משגרים וטילי יירוט מסוג טמי"ר, של מערכת כיפת ברזל. הייצור הוא עבור צבא ארה"ב. בין החברות נחתם הסכם שותפות לפיו הן יספקו יחדיו שירותי תמיכה, אינטגרציה ולוגיסטיקה עבור שתי סוללות כיפת ברזל.

שר הביטחון גנץ אמר היום (ד') במעמד המסירה: "מערכת כיפת ברזל, כחלק מהמערכת הרב שכבתית להגנה מפני טילים היא עדות נוספת לעוצמתה של מערכת הביטחון הישראלית. בזכות יעילות המערכת, נמנעו הרוגים רבים בעורף הישראלי בדרום הארץ והיא בעלת השפעה משמעותית על זירת הקרב. האמריקאים מצטיידים במספר מערכות ישראליות. לפני שנה רכשו את מערכת ההגנה 'מעיל רוח'. בנוסף ממשיך פיתוח משותף של טיל החץ ומערכת היירוט 'שרביט קסמים'".