פורטפוליו | פיצ'ר

"סטף ורטהיימר לא קיבל אותי לעבודה בגלל 'אגו גדול', אז הצעתי לטדי קולק להקים את תפן בירושלים"

"המשבר פוגע בכולם", אומר אראל מרגלית, "אבל דווקא עכשיו העולם זקוק לפודטק ואגטק, רפואה דיגיטלית, וסייבר - שיהיו המגן של הדמוקרטיה"

אראל מרגלית / צילום: איגור פרברוב
אראל מרגלית / צילום: איגור פרברוב

אישי: בן 59, נשוי ואב ל־3, גר בעין כרם
מקצועי: מייסד ויו"ר קרן JVP ו"מרגלית סטארטאפ סיטי"

אני: עקשן בלי פשרות, עושה דברים בגדול ועד הסוף גם כשכולם אומרים שאי אפשר ורותם את הסביבה אליי.

משפחה: סבא של סבא מצד אמא, שמואל יוסף ישעיה בכר, הגיע לירושלים מבולגריה ב-1880 וייסד פה את השושלת, שהגיעה עד סבא וסבתא שלי, אברהם איכר, מפקד ההגנה בת"א וירושלים ומרים תאג'ר, בתם של מקימי ת"א, שהולידו את אמא שלי. המשפחה של אבא הגיעה ב-1920 מריגה, אוקראינה והייתה ממקימי כפר חיים.

אבא נולד בכפר חיים, אמא באביחיל, הם נפגשים בפרדסים, מתחתנים ועוברים לקיבוץ נען, הוא היה רפתן והיא מורה. כשהייתי בן 8 טסנו לשנתיים לדטרויט לשליחות של הסוכנות וכשחזרנו, הוקמה החברה למתנ"סים ואבא מונה לנהל את המתנ"ס בכרמיאל. כשמלאו לי 14 הוא קיבל את המתנ"ס החברתי בירושלים ועברנו לגבעה הצרפתית.

ילדות: מגיל צעיר שיחקתי כדורסל וכשטסנו לדטרויט הייתי הרכז הלבן היחיד בקבוצה. עזרתי לקבוצה של תיכון רנה קאסן להפוך לאלופת המדינה והגיעו איתי להסדר מיוחד בלימודים, כדי שאוכל להתאמן. למדתי ספרות ומתמטיקה מוגבר. אחרי שירות בגולני התחלתי ללמוד מתמטיקה ופילוסופיה באוניברסיטה העברית.

דבי: אשתי, ציירת דגולה. למדנו יחד באוניברסיטה ונסענו לקמפוס בקו 28. רציתי להתחיל איתה, אבל תמיד הייתה צמודה אליה חברה, שבסופו של דבר הצלחתי לצלוח. יש לנו שלוש בנות ואנחנו גרים בעין כרם.

לימודים: טסתי עם דבי ללמוד פילוסופיה ולוגיקה בניו יורק ומימנתי את הלימודים בסבלות ב"מויש'ס הובלות", עם טיפים גדולים בגלל שהייתי פסיכולוג מעולה וידעתי להחזיר את הספרים והבקבוקים בדיוק למקום. נכנסתי למסלול ישיר לדוקטורט בפילוסופיה ולוגיקה, ואחרי שלוש שנים, כשאבא נפטר, חזרתי הביתה כדי לעזור בפרנסה.

קריירה: הגעתי לראיון עבודה אצל סטף וורטהיימר, שלא קיבל אותי בגלל "אגו גדול" והחלטתי להציע לטדי קולק להקים תפן בירושלים. הקמתי את המחלקה הטכנולוגית ברשות לפיתוח ירושלים שהביאה 70 חברות הייטק לעיר. אחד הפרויקטים הראשונים הייתה היוזמה של "ועידת ישראל לעסקים" עם חיים בראון וגלובס, שבה נאם יצחק רבין את הנאום המרכזי. אחרי שלוש שנים, כשקולק הפסיד בבחירות, פתחתי את JVP ואיכשהו הצלחתי לאסוף 20 מיליון דולר. הקרן הכפילה את עצמה כמעט פי 10 בחמש השנים הראשונות, ועד היום הקמנו 150 חברות, עם אקזיטים כמו מכירת כרומטיס ללוסנט והנפקת קוויק טק וסייברארק.

פוליטיקה: הייתי בפוליטיקה ארבע שנים, כי חשבתי שאפשר להקפיץ את המדינה קדימה דרך החדשנות והכלכלה, ואז אתה יושב בועדת חוץ וביטחון ורואה שמישהו עובד עליך. אני לא מצטער על התקופה הזאת ועל הקמפיין האגרסיבי, כי ההצלחות הכי גדולות שלי בחיים נובעות ממשברים ושינויי כיוון. אני נמצא היום במקום שבו אני מרגיש שאני משפיע ברמה הכלכלית ולא שוחה פרפר בבריכה של הקטנים.

מרגלית סטארטאפ סיטי: מרכזי מצוינות שמחברים יזמות טכנולוגית עסקית עם יזמות חברתית ותרבותית בנושא מסוים - בבאר שבע סייבר, בחיפה רפואה דיגיטלית, בירושלים ביג דאטה ומדיה, בגליל פודטק ובניו יורק סייבר, AI, ופינטק ובקרוב, אני מקווה, גם באיחוד האמירויות.

פודטק: אני מאמין בלהביא סיפור גדול כשאני פותח מרכז. כשהגעתי לגליל, להקשיב לאנשים, דיברו איתי על תוכנה והייטק. כשהתעייפנו, טיילנו באזור התעשייה הישן של קריית שמונה ועברנו ליד "מיגל" - מכון מחקר חקלאי למזון, ששירת את החקלאים המקומיים באמצעות פיתוחים, פה לרפת, שם למשק. וכשאמרו לי שיש שם 140 מדענים, אמרתי שהם יושבים על מכרה זהב כי העולם הולך לשם. בהתחלה קראנו לזה "מדיקל פוד", ואז החלטנו על "פודטק" שיתמקד בחלבון חלופי, חקלאות חכמה, המצאת זנים לאקלים ואדמה משתנים, אריזות ואספקת מזון יעילה.

ב-2014 כשהייתי בכנסת, הקמתי את "יוזמה לאומית", שבמסגרתה כתבנו תוכנית לפודטק ואגרוטק בגליל העליון יחד עם ראשי הרשויות. ב-2018 המדינה אימצה את התוכנית שלנו והקצתה 530 מיליון שקל לפודטק לצפון והתחלנו להניע את המהלך של הבאת הפודטק לצפון. הקמנו בקריית שמונה אקסלרטור עם משרד הכלכלה והסוכנות לעסקים קטנים, שכבר תמך עד היום בכ-30 סטארטאפים.

ניגשנו בקריית שמונה גם למכרז להקמת חממת פודטק והפסדנו לתנובה.

אנחנו בתחילת תהליך באילת, שיתמקד במזון מהים וחקלאות מדברית.

שכנעתי את השותפים שלי ב-JVP להקים קרן השקעות שמתמקדת בפודטק ואגטק, יש לנו חמישה סטארטאפים, ביניהם "אינובופרו" שמייצרת מוצרי חלב ויוגורט על בסיס חלבון חומוס, ו"קיניקו" שמייצר פטרייה חדשה עם טעם שהכי קרוב לבשר.

קורונה: המשבר פוגע בכולם, אבל דווקא עכשיו העולם זקוק לפודטק ואגטק, רפואה דיגיטלית וסייבר, שיהיה המגן של הדמוקרטיה. ליזמות יש עכשיו תפקיד ענק.

פנאי: רכיבה על אופני הרים, ריצה עם הכלבה לוקה, קריאה וצפייה בסרטים עם הבנות.

תפיסת עתיד: לקחת את החזון החברתי-תרבותי שגיבשנו בעמל ולהגשים אותו בגדול בעולם ותחום העסקי, בחמש השנים הקרובות להקים כמה חברות שיובילו את ההייטק הישראלי בדור הבא.