רמי לוי | פרשנות

רמי לוי מציג - צימאון: אחרי דלק ישראל והדואר מה יש לו לחפש בחברת התעופה ישראייר?

ההצעה לרכוש את ישראייר מצטרפת לצמא לעסקאות גדולות שמראה לאחרונה רמי לוי • רשות התחרות חסמה בעבר את התרחבותו בתחום קמעונאות המזון, מחסום שלא קיים בתחומים חדשים

רמי לוי / צילום: יונתן בלום, גלובס
רמי לוי / צילום: יונתן בלום, גלובס

האם המסע של רמי לוי ושלום חיים, שהחל בבעלות על חנויות בשוק מחנה יהודה הירושלמי, יביא אותם לבעלות משותפת בחברת תעופה ישראלית?

משבר הקורונה הפיל לקרשים ענפים שלמים במשק שנאבקים באתגרים שאיש לא היה משער שהם אפשריים רק לפני שנה. עם זאת, גם בעיצומה של הסערה הכלכלית-בריאותית-גלובלית ישנם כמה ענפים שדווקא נהנים מגידול בפעילות. אחד הענפים הללו הוא תחום קמעונאות המזון שבניגוד לענפי קמעונאות אחרים כמו אופנה או קוסמטיקה, דווקא נהנה מגידול בהכנסות.

רמי לוי הוא אחד הנהנים מהמציאות הזו (הגם שמתחריו אשר מוטים לחנויות עירוניות ואונליין נהנים יותר ממנו), במסגרתה שוק הקמעונאות יוצר ערך בעוד שביתר השווקים יש קשיים שאף יוצרים הזדמנויות רכישה. יחד עם שותפיו, ממשפחת חיים, הגיש המייסד ובעל השליטה ברשת הסופרמרקטים רמי לוי שיווק השקמה, הצעה לרכישת חברת התעופה ישראייר בתמורה לכ-70 מיליון שקל.

אימפריה רווחית בקמעונאות ונדל"ן

עוד קודם שתקרה עסקה בישראייר, באמצעות חברת BGI השקעות שבשליטת חברת שי אודם (שמוחזקת באופן שווה על ידי לוי וחיים) ברור כי לוי, ממובילי שוק הקמעונאות בישראל, מראה לאחרונה צמא לעסקאות גדולות. שמו מוזכר לאחרונה בכמה מהעסקאות המרכזיות במשק, שיאפשרו לו לנצל את הנזילות שלו ולעשות קפיצת מדרגה עסקית. למרות שלוי לא השלים לפי שעה אף לא אחת מהעסקאות "הגדולות" ששמו נקשר אליהן, הוא מראה רצון להיכנס לתחומי פעילות חדשים, שיצריכו אופק השקעה של מאות מיליוני שקלים.

לוי הפך ברבות השנים לאיש עסקים נזיל שהאימפריה שלו מבוססת על פעילות רווחית ועתירת מזומנים בדמות רשת הקמעונאות, כשהוא גם מחזיק באימפריית נדל"ן שלאחרונה אף דובר על האפשרות להביא אותה לשוק ההון. לאורך השנים לוי לא חשש מצמיחה באמצעות מיזוגים ורכישות, אך לרוב היה מדובר בעסקים שקרובים לתחומי הליבה שלו או ממש משיקים להם. כך למשל הוא רכש בשנים האחרונות את השליטה בחברת קופיקס, וברשת הפארם המוזלת גוד פארם.

עם זאת, כאמור בשבועות האחרונים שמו של לוי הוזכר לא פעם ולא פעמיים כמי שמועמד לרכוש עסקים משמעותיים שעל פניו אינם בהכרח משיקים לתחומי פעילותו המרכזיים. בתחילה דובר על כך שלוי יחבור לאבי לוי וחברת להב אל.אר במטרה לרכוש את השליטה בדלק ישראל. רכישה זו לא יצאה לפועל, כשלפי הערכות היא נפלה בגלל פערי גישה בין השותפים הפוטנציאליים בקבוצת הרכישה. במקביל, בימים האחרונים הוזכר שמו של לוי כמי שמתעניין ברכישת מניות דואר ישראל במסגרת הליך ההפרטה, כשעתה שמו כבר קשר לרכישה של חברת התעופה ישראייר. כאמור, בשלב זה מוקדם להעריך את הסיכוי לביצוע העסקה.

התרחבות שתרתק חלק ניכר מההון

ברכישת דלק ישראל ישנה סינרגיה מסוימת בין הפעילות שלוי בחן את רכישתה לבין הפעילויות הקיימות שלו בשל רשת חנויות הנוחות שמפעילה דלק ישראל. אולם בדואר ישראל ובישראייר אין ללוי סינרגיות מובהקות או יתרון עסקי יוצא דופן לביצוע העסקה.

אמנם בעבר לוי נכנס לתחומים שלכאורה לא היו קשורים לקמעונאות ונדל"ן כגון סלולר או טלוויזיה מוזלת אבל כל אלה, נסמכים על מאגר הלקוחות של רשת רמי לוי שיווק השקמה והמוניטין שצברה לאורך השנים. מה גם שפעילויות אלה פחות משמעותיות מבחינת היקפי ההשקעה בהן עבור לוי, שהאימפריה שלו כיום נסמכת על שני עוגנים - קמעונאות ונדל"ן (שחלק ניכר מתוכו משמש את פעילות הקמעונאות והקניונים שלו ומתבסס עליה). כך, אם וככל שלוי יממש את אחת האופציות שלכאורה על השולחן, וירכוש את הדואר, או את ישראייר, יהיה מדובר עבורו בקפיצת מדרגה משמעותית שתרתק חלק ניכר מההון הרב שלו לתחום פעילות חדש.

עד כה העסקאות המרכזיות שלוי השלים במהלך השנים היו בתחומים שהיו קשורים לתחום הליבה שהוא מכיר לפני ולפנים. רק ימים יגידו האם הוא בשל, כמו גם התנאים בשוק, לקפיצת מדרגה נוספת, שתביא עמה סיכונים חדשים וניכרים למי שעד היום פעל בשמרנות יחסית. אגב, בעבר לוי רצה לרכוש את רשת הקמעונאות מגה וגם את רשת הקמעונאות קו-אופ. בשני המקרים המהלך לא הבשיל, אך זאת בשל התנגדות רשות התחרות - שחוסמת כל התרחבות משמעותית של לוי בתחום קמעונאות המזון דרך מיזוגים ורכישות. מחסום רגולטורי שכזה אין ללוי בבואו לתחומי פעילות חדשים, כגון תעופה או הדואר. 

רמי לוי מחפש הזדמנויות

ישראייר - מציע יחד עם שלום חיים לרכוש את חברת התעופה ב-70 מיליון שקל
הפרטת הדואר - בסביבתו אישרו כי הוא מתעניין. המדינה מצפה ל-200-250 מיליון שקל עבור 20% מהמניות
דלק ישראל - חבר לאבי לוי ולהב אל.אר כדי לרכוש את השליטה, שנמכרה בסוף לקרן ארבל תמורת 450 מיליון שקל