מנכ"ל אנבידיה מציג את החידושים שישנו את עולם מרכזי הנתונים

מנכ"ל ענקית שבבי הבינה המלאכותית הציג בכנס המפתחים סדרה של חידושים, בהם מעבדים חדשים למרכזי נתונים • המטרה: להקל את העומס על מעבדים אחרים בדאטה סנטרים, אחד השווקים המרכזיים בעולם השבבים • וגם: כך החברה משתמשת בבינה מלאכותית כדי לשפר את שיחות הווידאו

ג'נסן הואנג, מנכ"ל NVIDIA / רויטרס / Rick Wilking
ג'נסן הואנג, מנכ"ל NVIDIA / רויטרס / Rick Wilking

שבועיים לאחר שהודיעה על רכישת חברת השבבים ARM וכחצי שנה לאחר השלמת עסקת רכישת מלאנוקס הישראלית, עלה מנכ"ל ומייסד אנבידיה ג'נסן הואנג לבמה בפתיחת כנס המפתחים השנתי של החברה והכריז על כמה חידושים משמעותיים. בראש ההכרזות ניצבת מה שאנבידיה מציגה כקטגוריה חדשה של מעבדים, DPU (או Data Processing Unit), שמיועדת לדאטה סנטרים (מרכזי נתונים).

הזינוק האקספוננציאלי שכבר מתרחש בכמויות הדאטה שזורמות בעולם, בשל העלייה בצריכת שירותי סטרימינג, בינה מלאכותית, ושיחות וידאו ועוד, מביא לעלייה מתמדת בכוח העיבוד הנדרש על מנת לטפל בהן. מגמה זו רק תחריף ככל שתימשך מגמת העבודה מהבית, ובהמשך יצטרפו שירותים תובעניים נוספים כחלק מהמעבר לדור חמישי בסלולר (5G).

"אנו בפתח של לבנות ולהנדס מחדש את האופן שבו דאטה סנטר צריך להיראות", הגדירה את המהלך יעל שנהב - סמנכ"לית כרטיסי רשת את'רנט ו-DPU באנבידיה, בשיחה עם "גלובס". אנבידיה, הסבירה שנהב, "מצרפת יחידת מחשוב חדשה שיושבת בקצה השרת, קרוב לנקודה הפיזית ממנה נכנס המידע לשרת, ומטפלת בו מיד איך שהוא נכנס לתוך השרת, עוד לפני שהוא מגיע למעבדים הרגילים ולמאיצים הגרפיים".

את הקטגוריה החדשה, DPU, הציגה אנבידיה ככזו המצטרפת בשורה לצד המעבדים הרגילים, CPU, ולצד המעבדים הגרפיים, GPU. המעבדים הגרפיים, המשמשים גם לעיבוד בינה מלאכותית, הם הקטגוריה בה מתמחה אנבידיה, ואשר בזכותה הפכה למעצמה הבלתי מעורערת של שבבי בינה מלאכותית ששווי השוק שלה עבר באחרונה את זה של אינטל.

השבב NVIDIA BlueField 2X DPU, שיושק ב-2023 / צילום: NVIDIA
 השבב NVIDIA BlueField 2X DPU, שיושק ב-2023 / צילום: NVIDIA

לדברי שנהב, "היחידה החדשה הולכת לטפל בכל משימות התשתית - כמו אחסון ואבטחה, ולכן היא מוגדרת כתשתית-על-שבב. היא מטפלת בעצם בכל ה'עיבוד המבני' שכל דאטה סנטר צריך". המטרה היא להשאיר את המעבדים הרגילים, מעבדי הבינה המלאכותית או העיבוד הגרפי, היקרים, פנויים לטפל במשימות המורכבות שלשמן הן נועדו - טיפול באפליקציות.

היחידה החדשה מבוססת על רכיב התקשורת הנפוץ והפופולרי קונקט-איקס של מלאנוקס, ולצדו מעבדים קטנים וחזקים (CPU) של חברת ARM שכאמור לפני שבועיים הוכרז על רכישתה בידי אנבידיה. את שילוב המעבדים של ARM ביחידה החדשה איפשרה הטכנולוגיה של חברת איזיצ'יפ הישראלית, אותה רכשה מלאנוקס בעבר. התוצאה, הסבירה שנהב, היא "יחידה שאפשר לתכנת, ושאפשר להתייחס אליה כמו אל שרת או מחשב לכל דבר".

אנבידיה הציגה את מפת הדרכים של פיתוח יחידת ה-DPU החדשה והודיעה כי ב-2023 היא תשיק יחידה שכזו, שתשלב בנוסף גם שבב בינה מלאכותית או האצה גרפית (GPU), שיקפיץ את ביצועי היחידה לכדי פי 600 לעומת היחידה שהושקה עתה.

ערכת המפתחים Jetson Nano 2GB / צילום: NVIDIA
 ערכת המפתחים Jetson Nano 2GB / צילום: NVIDIA

להישיר מבט בשיחות וידאו, בכאילו

לצד יחידת ה-DPU הציגה אנבידיה עוד שורה של פיתוחים מעניינים. פלטפורמת בינה מלאכותית חדשה בשם Maxine תאפשר לספקיות שיחות הווידאו, כמו זום, Google Meet ו-WebEX, להשתמש ביכולות הבינה המלאכותית של אנבידיה הן בחומרה - מעבדי הגרפיקה/בינה מלאכותית של אנבידיה, והן בתוכנה, על מנת לשפר ולשדרג את שיחות הווידאו שהן מספקות. שימוש בפלטפורמה יאפשר ביטול רעשים, יוסיף אפקט תאורה לפנים, ישפר את חדות התמונה ויוסיף יכולת ייחודית - יישור אוטומטי של זווית המבט של המשתמש.

משמעות הדבר היא שבעוד כיום חלק מהחוויה של שיחת וידאו הוא שהמשתמשים לא מישירים מבט אל בני השיח שלהם - משום שכמעט אף אחד לא מישיר מבט לעבר המצלמה, עם מקסין של אנבידיה ניתן יהיה ליצור אפקט מלאכותי שיימקד את המבט של המשתמשים זה ישירות אל זה, גם אם מבטם אינו מופנה אל המצלמה.

שירות משמעותי נוסף של מקסין יאפשר לדחוס את שידור הווידאו ולהקטין ב-90% את רוחב הפס הנדרש להעברתו. "במקום להזרים את כל מסך הפיקסלים, תוכנת הבינה המלאכותית מנתחת את נקודות הפנים העיקריות של כל אדם בשיחה ואז באופן חכם משדרת אותם באופן מיטבי בסרטון בצד השני של השיחה", הוסבר בהודעת החברה.

בינה מלאכותית לרובוטים בהישג יד

לצד אלה השיקה אנבידיה גרסה חדשה רזה וזולה של ערכת המפתחים שלה למכשירי קצה "ג'טסון". מדובר ביחידת מחשב שמעניקה למכשירי קצה, כמו למשל רובוטים (וגם מכשור חקלאי, מכוניות, מצלמות ועוד), יכולות מקומיות של עיבוד רשתות נוירונים. השימוש ביחידת עיבוד מקומית צמודה למכשיר, מאפשרת לו לבצע משימות שקשורות בעיבוד בינה מלאכותית, ללא צורך בחיבור לענן. הגרסה החדשה - "ג'טסון ננו", היא הקטנה ביותר שהשיקה אנבידיה, והתמחור שלה, 59 דולר בלבד, נועד לסייע להנגיש את התחום לחובבי רובוטיקה ולסטודנטים.

במקביל הכריזה אנבידיה כי על מנת לתמוך במאמצי ההנגשה הללו, היא משיקה תוכנית מקוונת ללימודי בינה מלאכותית מקוונים, לצד תוכנית הכשרות והסמכות בינה מלאכותית ללא עלות. אלו, על פי הודעת החברה, "יאפשרו להשלים את הפאזל, שכולל פרויקטים רבים בקוד פתוח, מדריכים מגוונים וסרטונים רבים שנתרמו על ידי אלפי מפתחים בקהילת ג'טסון".

שיתוף פעולה עולמי בתלת ממד

אנבידיה השיקה גם פלטפורמה חדשה לעבודה משותפת על פרויקטים בתלת ממד. זאת בהתבסס על פורמט אנימציית התלת ממד USD, ובשיתוף פעולה עם חברות כמו אריקסון ולוקאס פילמז, וכן בהתבסס על הישגיה הקודמים בתחום עיבוד תמונה בתלת ממד.

אנבידיה הודיעה על השקה בקרוב של גרסת בטא פתוחה למערכת בשם "NVIDIA Omniverse", שתאפשר לבעלי מקצועות כמו ארכיטקטים, אנימטורים, מעצבים ומהנדסים, בתחומי כמו מדיה, רובוטיקה, בניין ואוטומוטיב, לעבוד יחד על פרויקטים בתלת ממד, בזמן אמת.

בעלי המקצועות הללו יוכלו בעזרת הפלטפורמה לעבוד במשותף על תוכניות בניין, סצנות אנימציה בתלת ממד או תוכניות של מכוניות באותו אופן שבו מתבצעת עבודה משותפת על מסמכים בפלטפורמות עבודה משותפת כמו Google Docs. 

ההכרזות הבולטות של אנבידיה

■ טכנולוגיה שמאפשרת לספקי ועידות וידאו יכולות בינה מלאכותית שמשפרות את איכות השידור, למשל סינון רעשים ושיפור הרזולוציה
■ סוג חדש של מעבדים, DPU, שמאפשרים לשפר את פעילות מרכזי הנתונים, שמעביר מידע במהירות של 200 ג'יגה ביט לשנייה
■ ערכת מפתחים לבינה מלאכותית ורובוטיקה במחיר של 59 דולר (כולל הכשרה ללא עלות), עבור סטודנטים, אנשי חינוך וחובבי רובוטיקה
■ מערכת שתאפשר לבעלי מקצועות כמו מעצבים,אנימטורים ואדריכלים לעבוד יחד על פרויקטים בתלת ממד, בזמן אמת, למשל בתחומי מדיה, בניין ורובוטיקה

הרגולטורים עשויים לבלום את התחזקות אנבידיה

חברת ARM הבריטית, שאנבידיה עומדת לרכוש מסופטבנק תמורת כ-40 מיליארד דולר, מפתחת טכנולוגיה לשבבים, שבה משתמשים במרבית מכשירי הקצה בעולם. העובדה שהיא מחזקת את אנבידיה בתחום נוסף מעוררת חששות אצל גורמים רבים בתעשיית השבבים.

לפי דיווחים בעולם, העסקה עלולה להיבלם על ידי הרגולטורים, בהם בסין. כך למשל, בעיתון "גלובל טיימס" הסיני, שנתמך על ידי השלטון, הזהירו במאמר המערכת מפני השלכות העסקה ומפני פגיעה בחברות הסיניות לאור העובדה כי הטכנולוגיה תעבור לידיים אמריקאיות.

גם בבריטניה מופעל לחץ על הממשלה לבלום את העסקה מכיוון שהיא תוציא את השליטה על החברה מהמדינה. באנבידיה התחייבו להשאיר את מטה החברה בבריטניה, אך זה לא בהכרח מרגיע את המתנגדים.

חברת ARM הוקמה בשנת 1990 כספין-אוף שנוצר משיתוף פעולה של אפל ו-Acorn Computer Group. שבבים שמבוססים על טכנולוגיה של ARM נמצאים כמעט בכל מכשיר קצה שנמכר בעולם, מסמארטפונים ועד מחשבים. 

עמרי זרחוביץ'