לקראת הכרעת ביהמ"ש: הדרכים של רונאל פישר לנסות למחוק את האישום בעבירות כלכליות

הדיונים במשפט, שבו מואשמת גם פרקליטת מחוז ת"א לשעבר, רות דוד, מתנהלים כבר חמש שנים וחצי • כעת צריך השופט להחליט בבקשת פישר לבטל את האישומים בעבירות הכלכליות נגדו בטענה לאכיפה בררנית, זאת לעומת שותפו לעבירה, רפ"ק ערן מלכה, שהפך לעד מדינה נגדו

רונאל פישר/ צילום : רפי קוץ
רונאל פישר/ צילום : רפי קוץ

בית המשפט יצטרך להכריע בקרוב בשתי בקשות של עו"ד רונאל פישר במסגרת משפטו, שהדיונים בהן נמשכים למעלה משנה. האחת, בקשת פישר להורות לתביעה לבטל את האישומים הכלכליים נגדו בנימוק שהעמדתו לדין מפלה אותו לרעה ביחס לשותפו המרכזי לעבירות לכאורה, קצין המשטרה לשעבר ערן מלכה, שמשמש כעד מדינה נגדו; והשנייה, בקשת הפרקליטות לאפשר לה לחקור מחדש את האחים הקבלנים אביב ויוסי נחמיאס.

חלפו כבר יותר מחמש שנים וחצי מאז שהוגש כתב האישום נגד עו"ד רונאל פישר ב-14 במאי 2015, ומשפטו של פרקליט הצמרת, שהיה גם כוכב תקשורת (ומושעה מתפקידו), עדיין רחוק מלהסתיים. הדיונים במשפט שבו מואשמים גם רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז ת"א, הקבלן יאיר ביטון ושי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל, מתקיימים אמנם פעמיים בשבוע אך קצב התקדמות המשפט איטי.

פרשת התביעה שבמסגרתה ניתנות העדויות קרובה לסיום. אחד מעדי התביעה האחרונים הוא ראש צוות החקירה, רפ"ק דובי שרצר, מהמחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש), שנחקר במשך כ-20 ישיבות על ידי ההגנה וחקירתו עדיין לא הסתיימה. השבוע בוטלו הדיונים בתיק לאחר שמערכת המשפט הקדימה את פגרת סוכות המתוכננת והתאימה את עצמה להחמרות שהוטלו על הציבור במסגרת הסגר.

ערן מלכה / צילום: רפי קוץ
 ערן מלכה / צילום: רפי קוץ

"היטיבו עם מלכה בניגוד להסכם"

פישר מואשם בהלבנת הון ובכך שביצע פעולות בכספי שוחד בהיקף של מאות אלפי שקלים. בכתב האישום נטען כי פישר ביצע בכספים פעולות בכוונה להסתיר ולהסוות את מקור הכספים. בתחילת ההליך תפסה המדינה את כל רכושו של פישר, אך בשנת 2017 שוחרר הרכוש וכעת תפוסים 2.5 מיליון שקל ורישום על דירה בת"א. התפיסה נועדה לאפשר לחלט את הרכוש אם יורשע.

פישר טוען כי התביעה ויתרה למלכה על הרשעתו בעבירות הלבנת הון אף שלא הוסכם על כך בהסכם עד המדינה. לטענתו, הותרת עבירות הלבנת ההון המיוחסות לו מפלה אותו לרעה אל מול מלכה ולכן יש להורות לתביעה למחוק אותן.

לטענת הפרקליטות, הסכם עד המדינה כלל הסכמה למחיקת עבירות הלבנת ההון למלכה ולכן אין כאן הפליה פסולה. לדבריה, לא ניתן להשוות בין נאשמים שהאחד מהם עד מדינה וקיבל הטבה במסגרת זו. הצדדים חלוקים על פרשנות הסכם עד המדינה, שבו נכתב כי לא יינקטו נגד מלכה "אמצעי אכיפה וחילוט כלכליים לרבות אכיפת דיני מס". פישר טוען כי הביטוי "אמצעי אכיפה כלכליים" מתייחס להטבה ממונית בלבד ולא למחיקת עבירות. הפרקליטות טוענת כי עבירות הלבנת ההון הן אמצעי אכיפה כלכליים ובהתאם להסכם מלכה לא הורשע בהן.

עוד טוען פישר כי המשא ומתן עם מלכה וסנגוריו לחתימה על הסכם עד המדינה לא תועד ובכך מנעה ממנו המדינה אפשרות להוכיח את טענתו. "המדינה מנעה מאיתנו להוכיח את האכיפה הבררנית. מדוע אין לי האפשרות? כי פשוט לא תיעדו כלום, אפס, חוץ מהסכם עד המדינה", טענו עורכי הדין של פישר מהסנגוריה הציבורית עמית בר ועו"ד אלי פרי בדיון.

הפרקליטות השיבה גם כי מעשיו של פישר חמורים מאלו של מלכה מבחינת היקף הלבנת ההון ונסיבותיה. "פישר לקח את הכספים והטמיע בעסק שלו בצורה מתוחכמת", טענו בדיון. במסגרת כתב האישום מואשם פישר בכך שקיבל סכומי כסף כשכר טרחה מאלו שרימה אותם, הוציא חשבוניות פיקטיביות וערבב את הכספים שקיבל מביצוע העבירה עם הכספים הלגיטימיים במשרדו. מלכה קיבל סכומים נמוכים הרבה יותר.

הטענה לאכיפה בררנית נטענת במסגרת טענות מקדמיות שאמורות להישמע בתחילת המשפט. הטענות הועלו רק לפני שנה, השופט דחה את הדיון בהן ועתה הוא צפוי להכריע.

רות דוד/ צילום: שלומי יוסף
 רות דוד/ צילום: שלומי יוסף

בקשה לחקור את האחים נחמיאס מחדש

השופט סובל צפוי להכריע בקרוב גם בבקשת הפרקליטות לשקול מחדש את החלטתו מספטמבר 2019, שלא לאפשר חקירה משלימה במשטרה לאחים הקבלנים אביב ויוסי נחמיאס.

האחים נחמיאס הואשמו יחד עם פישר בכתב האישום ובפברואר 2019 הגיעו להסדר טיעון. לפי ההסדר בוטל האישום נגד אביב ויוסי הודה בשיבוש מהלכי משפט בלבד לאחר שאישום השוחד נמחק. יוסי נדון לחודשיים עבודות שירות וקנס.

הפרקליטות ביקשה לזמן את האחים להעיד מטעם התביעה נגד פישר. היא לא הסתפקה בתצהיר שמסר יוסי, שכלל את פרטי העובדות בהן הודה, והחליטה בצעד חריג לזמן את האחים לעדות נוספת במח"ש בטרם עדותם בבית המשפט, מפני שחשבה שיוכלו לספק פרטים חדשים בתיק.

האחים פנו בבהילות לבית המשפט שיורה על ביטול זימונם. עו"ד ליה פלוס, שייצגה אותם, טענה ש"עקרון סופיות הדיון מצדיק להרפות מהם. בשים לב שמסרו כל שידעו לרשויות ואין להם מה להוסיף על כך". סנגוריו של פישר התנגדו אף הם למהלך זה.
סובל, בצעד חסר תקדים, אסר על הפרקליטות לבצע את החקירה בנימוק שהפרקליטות לא הביאה מידע חדש ולא הצדיקה את הסטייה מהמדיניות הנהוגה. סובל שאב את סמכותו להחלטה זו מ"דוקטרינת הביקורת המנהלית בפלילית", שלפיה בית המשפט בוחן את התנהלות הרשות ומתערב בהחלטותיה.

כעבור שמונה חודשים, במאי 2020, ניתנה החלטה על ידי בית המשפט העליון בעניינו של רפי רותם, עובד רשות המיסים (רע"פ 7052/18). השופט נעם סולברג קבע כי אין מקום בדין הפלילי בישראל ל"דוקטרינת הביקורת המנהלית" וכי למשפט הפלילי כלים אחרים מספקים לבחון את התנהלות הרשות. החלטה זו שינתה את האקלים המשפטי וערערה את הבסיס להחלטה של סובל. לאור השינוי במצב המשפטי הגישה הפרקליטות לפני חודשים רבים בקשה לסובל לבחון מחדש את החלטתו, אך סובל נמנע ממתן החלטה עד היום. כעת, כשהפרקליטות מבקשת להעיד כעדי תביעה את האחים נחמיאס, הוא יצטרף לקבל החלטה.

הפרשה שלא נגמרת | חן מענית

פרשת רונאל פישר התפוצצה ביולי 2014. פישר, עיתונאי בכיר לשעבר, אדם מוכשר כשד, "סלב" ועורך דין מוכר ומקושר, נעצר בחשד לשוחד ולמירמה. בין היתר נחשד כי הציע לאלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד שאותו ייצג, לסגור נגדו את התיק הפלילי בפרשת נמל אשדוד, תמורת 150 אלף דולר שיועברו לאנשי משטרה. פישר שהה 71 ימים במעצר, ולמעלה מ-400 יום במעצר בית בפיקוח אלקטרוני. ב-28 באוגוסט 2016 הוא השתחרר גם מהאזיק האלקטרוני.

כתב האישום בתיק הוגש ב-14 במאי 2015. פישר מואשם כי קשר עם רב פקד מלכה קשר מושחת, שבמסגרתו העביר קצין המשטרה לפישר מידע מחקירות סמויות וגלויות על לקוחות ומכרים של פישר. לפי האישום, מידע זה הועבר בחלקו לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו של פישר.

בחלק מהמקרים הציגו פישר ומלכה מצגי שווא בפני נחקרים פוטנציאלים בדבר חקירות שכביכול מתנהלות בעניינם. כתוצאה מכך, נטען, נפגעו חקירות אחרות.

מלכה הודה בביצוע המעשים וחתם על הסכם עד מדינה, שבמסגרתו הסכים למסור עדות נגד פישר ונשלח לשבע שנות מאסר שקוצרו לארבע. לצידו של פישר הועמדה לדין עו"ד רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז ת"א.

דוד נאשמת בעבירה של שיבוש מהלכי משפט בנוגע לשתי פרשיות, וכן בעבירה של קבלת נכסים שהושגו בפשע. נאשמים נוספים בפרשה הם יאיר ביטון, לשעבר בעל השליטה בחברת הבנייה "ב. יאיר"; ושי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל. (ת.פ. 28759-05-15).

***חזקת החפות. רונאל פישר, רות דוד, יאיר ביטון ושי ברס הם בגדר נאשמים בלבד. הם לא הורשעו, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות

פרשת רונאל פישר ורות דוד

● פישר הואשם בקשר מושחת עם קצין המשטרה מלכה, שהעביר לו מידע מחקירות על לקוחותיו
● המידע הועבר לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה
● השניים הציגו מצגי שווא בפני נחקרים פוטנציאלים בדבר חקירות שמתנהלות בעניינם
● רות דוד נאשמת בעבירה של שיבוש מהלכי משפט, וכן בקבלת נכסים שהושגו בפשע
● בפרשה נאשמים הקבלן יאיר ביטון ושי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל