האוניברסיטה העברית: הסגר השני מסתמן כיעיל, אך לא כמו הראשון

לפי חוקרי האוניברסיטה, שהציגו את עמדתם בקבינט הקורונה, בשבועות הקרובים צפויה האטה משמעותית בקצב העליה של מספר החולים הקשים, ואולי תחול אפילו ירידה • לטענתם אפשר להתחיל להחזיר את מערכת החינוך לפעולה

מחסום באיילון / צילום: Oded Balilty, Associated Press
מחסום באיילון / צילום: Oded Balilty, Associated Press

סגר ספטמבר אוקטובר הוביל לירידה בתנועה בכבישים, אך לא בעוצמה שבה היא ירדה בסגר מרץ אפריל. כך עולה מנתוני צוות חוקרי האוניברסיטה העברית שהוצגו היום בקבינט. מן הנתונים עולה כי התנועה בסגר הנוכחי בסופי שבוע דומה לזו של מרץ אפריל, ואילו באמצע השבוע התנועה ערה יותר ב-30% מאשר בסגר הראשון, אך עדיין נמוכה מאשר בשגרה. מכאן גוזרים חוקרי האוניברסיטה כי ישנה היענות לסגר.

התנועתיות של הציבור נמוכה בימים אלה לעומת חודש יולי, שגם בו היו קיימות מגבלות על פעילויות מסוגים שונים. ובכל זאת, ביולי הייתה התחלואה נמוכה. לכן, לדברי החוקרים, אי אפשר לקשור ישירות בין התנועתיות לבין התחלואה. ייתכן שיש הבדלים אחרים בין הסגרים, שאינם באים לידי ביטוי בשינויים בתנועה בכבישים, כמו למשל התקהלויות ומפגשים במקומות סגורים במרחק המותר לתנועה. לכן, אומרים החוקרים, יש להמשיך לעקוב אחרי התחלואה ולראות אם הסגר אכן מוביל להתמתנותה, ובאיזו מהירות.

לדברי החוקרים, הנתון המשמעותי למעקב בימים הקרובים, הוא מספר החולים הקשים והבינוניים, משום שמספר הבדיקות וההיענות לבדיקות מושפעים מאוד מתזמוני החגים. בינתיים, בזמן הקצר יחסית שעבר מאז הושתו המגבלות, אפשר לראות כי התחלואה מתנהגת על פי התחזיות של החוקרים, שלקחו בחשבון השפעה חיובית מסוימת של הסגר.

על פי הערכות החוקרים לשבועות הקרובים, לאחר תקופה של עליה יומיומית במספר החולים הקשים, צפויה האטה של קצב התווספות החולים הקשים, ואולי תגיע אפילו ירידה בקצב (כלומר, עדיין יגדל מספר החולים הקשים מיום ליום, אך בקצב הולך וקטן).

העומס על מערכת הבריאות השפיע על איכות הטיפול

ישראל התהדרה מתקופת הגל הראשון בשיעורי תמותה נמוכים מכלל החולים, וזאת כנראה מכמה סיבות: אוכלוסייה צעירה, מערכת בריאות טובה עם ניסיון במצבי חירום, וכמות גדולה של בדיקות שמשמעותה שבין החולים נכללים גם כאלה שלא היו מאותרים במדינות אחרות.

לאחרונה חלה עליה חדה במספר המתים היומי, וגם שיעורם מתוך כלל החולים הקשים (מדד תמותה שאינו תלוי במספר הבדיקות) עלה גם הוא. ככל הנראה עם התפשטות המחלה, לא ניתן היה עוד להכיל אותה רק בקרב הצעירים, והיא פלשה גם לחולים בגילאים מבוגרים יותר.

כמו כן, ככל הנראה גדל העומס על מערכת הבריאות, באופן שייתכן שפגם ביכולת שלה לתת את הטיפול המיטבי לכל חולה. כך או כך, כרגע מזהים החוקרים נתון אופטימי - התייצבות בזמן האשפוז הממוצע עד לתמותה, שירד בחודש האחרון מ-15 ל-9 ימים בממוצע, אך נראה כי מתייצב כעת על 9 ימים, אולי סימן מקדים להתייצבות שיעורי התמותה בהמשך.

החוקרים טוענים כי בדיקה של התחלואה אל מול המגבלות לאורך שבעה חודשי המגיפה עד כה, מראה כי ניתן לחזור בביטחון יחסי למתווה של פתיחת גני ילדים בקפסולות, פתיחה חלקית של בתי ספר, ופתיחת חנויות. לדבריהם, עדיין מוקדם לחזור להקלות של אמצע מאי (פתיחה מלאה של בתי הספר, פתיחת בתי הספר וחופי הרחצה), ואין לחזור להקלות של יוני (אישור אירועים עד 250 איש) עד לסיום המשבר.

לסיכום אומרים החוקרים כי אם נגיע למקדם של R=0.9 , נראה התחלת דעיכה של המגיפה תוך שלושה שבועות. כבר עכשיו, להערכתם, ניתן להחזיר לפעולה את מערכת החינוך עד גיל 10, באזורים שאינם "אדומים", אך תוך הפרדה ברורה יותר של סגל הגנים ובתי הספר, כך שכל איש צוות יפגוש מספר מצומצם ככל האפשר של קבוצות, ולא כפי שנעשה עד כה.