דרישה לפסול את השתתפות מספנות ישראל בהליך הפרטת חברת נמל חיפה

מספנות ישראל מפעילה נמל פרטי בנמל חיפה • לטענת עו"ד יוסי בנקל, המייצג את אחת הקבוצות המשתתפות במכרז טוען שהשתתפות של הקבוצה הישראלית שמחזיקה כבר בנמל אחד "יגדע את התחרות באיבה"

נמל חיפה / צילום: איל יצהר, גלובס
נמל חיפה / צילום: איל יצהר, גלובס

עו"ד יוסי בנקל, המייצג את אחת הקבוצות המעוניינות להתמודד במכרז מול מספנות ישראל, פנה בשבוע שעבר לשרת התחבורה מירי רגב בדרישה למנוע את השתתפותה של הקבוצה הישראלית בהליך הפרטת נמל חיפה, מאחר שהיא מפעילה כבר נמל פרטי סמוך, המתחרה בנמל חיפה. כך נודע ל"גלובס".

מספנות ישראל שבשליטת אנשי העסקים שלומי פוגל, סמי קצב ואסי שלמצר, מפעילה נמל פרטי במפרץ חיפה לפי כתב הסכמה שקיבלה ב-2007 משרי האוצר והתחבורה. הנמל הפרטי מתחרה בשנים האחרונות בהצלחה בנמלי חיפה ואשדוד הממשלתיים בתחום המטען הכללי, אך נאסר עליו לפעול בתחום המכולות. הליך הפרטת נמל חיפה צפוי להסתיים באמצע שנת 2021 ואז גם צפויה תחילת פעילותו של נמל המפרץ, נמל מכולות פרטי גדול וחדיש שתפעיל חברת SIPG הסינית.

"ברי כי מצב שבו תתאפשר שליטה של גורם אחד בשניים מבין שלושת הנמלים יגדע באיבה את התחרות", כותב בנקל, במכתב שהעתקיו נשלחו גם ליו"ר רשות התחרות מיכל הלפרין ולמנהל רשות החברות הממשלתיות יעקב קוינט. במכתב מצטט בנקל מתוך הצהרות חברת מספנות ישראל עצמה, שהזהירה, בתשקיף שפרסמה לקראת הנפקתה בתחילת ספטמבר כי הפרטת נמל חיפה והעברתו לרוכש חדש "תביא להגברת התחרות בענף ועלולה להיות לה השפעה על פעילותה של החברה".

ינקי קוינט / צילום: גיל יוחנן
 ינקי קוינט / צילום: גיל יוחנן

על פי פרשנותו של בנקל אמירה זו של מספנות ישראל בתשקיף מעידה כי "רכישת מניות חברת נמל חיפה נחזית להיות אסטרטגיה של מספנות ישראל לגדיעת תחרות פוטנציאלית המאיימת על פעילותה העסקית". דוברו של איש העסקים שלומי פוגל מבעלי מספנות ישראל מסר בתגובה כי "לא מוכרת כל דרישה רשמית" לפסול את השתתפותה של מספנות ישראל.

ההצעות יוגשו בפברואר

פנייתו של בנקל באה על רקע התעניינות רבה של גורמים עסקיים בישראל ובעולם בהפרטת נמל חיפה. המועד האחרון להגשת פניות להשתתף בהליך ההפרטה חל ב-29 באוקטובר ולאחר מכן יתאפשרו שינויים בהרכב המתמודדים רק באישור וועדת המכרזים בראשות קוינט. רשות החברות תערוך ב-15 באוקטובר כנס מתעניינים בהליך ההפרטה של הנמל, הנחשב לשני בגודלו בישראל, אחרי נמל אשדוד.

על פי לוח הזמנים שהוצג לשרה רגב, לאחר הגשת הפניות ייפתח חדר המידע על חברת הנמל וההצעות עצמן יוגשו בפברואר. ברשות החברות מעריכים כי הזוכה במכרז ייבחר לא יאוחר ממרץ והעברת המניות תתבצע במאי 2021.

תנאי הסף להשתתפות בהליך המכרזי מחייבים כי הרוכש האסטרטגי של הנמל יהיה בעל ניסיון בהיקף מינימלי בהפעלת הטרמינלים או בשינוע ימי, או שילוב של שניהם. בנוסף יוכל הרוכש לצרף אליו גורם בעל ניסיון בתחום הלוגיסטיקה, למשל בתחום התעבורה היבשתית.

הסכמה עם העובדים

מבדיקה שערך "גלובס" עולה כמה מהחברות הבולטות בעולם בתחום הפעלת הנמלים, התעניינו בשבועות האחרונים בהפרטת נמל חיפה. בחודש שעבר דיווח "גלובס" כי חברת DP-World ענקית ספנות ולוגיסטיקה מדובאי צפויה לחבור למספנות ישראל בהתמודדות על רכישת חברת הנמל. (ADT (Abu Dhabi Terminals, מפעילת הטרמינלים השנייה באיחוד האמירויות מתעניינת אף היא במכרז, וכמותה גם Portek, מפעילת טרמינלים מסינגפור; APM Terminals, חברת בת של ענקית הספנות Maersk המפעילה את נמל עקבה; HHLA המפעילה של נמל המבורג בגרמניה; Euroports המפעילה 26 טרמינלים באירופה ובהם בנמל אנטוורפן; חברת SSA Marine האמריקאית, חברת ICTSI המפעילה נמלים בפיליפינים, חברת Yilport מקבוצת Yildirim הטורקית המפעילה נמלים בים התיכון, באירופה ובדרום אמריקה.

בין הגורמים הישראלים שהביעו עניין במכרז נמצאים בנוסף לשמלצר ופוגל גם איש העסקים אלי טילס, שאמר בראיון ל"גלובס" כי בקבוצתו נמצאות גם שתי חברות מערביות המפעילות נמלים. בנוסף מתעניינים בהליך ההפרטה גם משפחת אונגר המחזיקה באחת מחברות הובלת המכוניות הגדולה בעולם, קבוצת תעבורה, שמן תעשיות, קבוצת שפיר, מנכ"ל צים לשעבר רפי דניאלי, חברת אלייד וקרנות הריט ג'נריישן, אלומה וקיסטון. תנאי המכרז מאפשרים למשקיע האסטרטגי בנמל לצרף אליו שותף פיננסי כמעט ללא מגבלות על היקף פעילותו.

הקבוצה שתרכוש את הנמל תיבחר על פי גובה ההצעה הכספית כשלפי הסכם הרפורמה עם עובדי החברה מיליארד השקלים הראשונים יישארו בחברה עצמה והמדינה תוכל למשוך רק סכום שמעבר למיליארד שקלים. 400 מיליון שקל מתוך הסכום שהרוכש יתחייב להשקיע בנמל יהיו מיועדים לפיתוח תשתיות וציוד נמליים, כולל לביצוע תוכנית ההשקעות בתשתיות החברה. יתרת סכום ההשקעה תוכל לשמש את החברה לפעילויות נוספות, כולל מימון תוכניות פרישה לעובדים, בכפוף לכך שהשימוש ביתרת סכום ההשקעה ישפר את האיתנות הפיננסית של החברה. 

מתעניינים ברכישת נמל חיפה

גורמים ישראליים
■ שמן תעשיות
■ חברת תעבורה
■ שפיר הנדסה
■ אלייד
■ רפי דניאלי
■ אלי טילס
■ משפחת אונגר
■ חברת מספנות ישראל
■ קרן ג'נריישן
■ קרן אלומה
■ קרן קיסטון
■ בנקי השקעות ששמם לא נמסר

גורמים בולטים מחו"ל
■ Portek- מפעילת טרמינלים מסינגפור
■ HHLA - מפעילה את נמל המבורג בגרמניה
■ SSA Marine - מפעילת טרמינלים אמריקאית
■ DP World - ענקית ספנות לוגיסטיקה מדובאי
■ ADT) Abu Dhabi Terminals) - מפעילת טרמינלים באיחוד האמירויות